Publicerad: 2024-10-25
Arkivarie och registrator
Förvaltningen ansvarar för stöd till verksamheterna inom områdena ekonomi och kvalitet, tillväxt och näringsliv, HR och kommunikation, digitalisering och utveckling, juridik och informationssäkerhet, kansli och kontaktcenter. Tillsammans ger vi stöd till verksamheterna i kommunen, ansvarar för strategiska uppdrag och ger service till våra invånare.
Beskrivning
Vi söker en arkivarie och registrator till Skara kommun
Är du en strukturerad, noggrann och serviceinriktad person med intresse för informationshantering och arkivvård? Vill du arbeta med att säkerställa en välorganiserad och effektiv dokumenthantering? Då kan du vara den vi söker!
Om tjänsten:
Som arkivarie och registrator hos oss i Skara kommun kommer du att ha en viktig och varierad roll där du ansvarar för både arkiv- och registraturfrågor.
Vi har ett nära samarbete med flera grannkommuner, vilket innebär att du kommer att arbeta med informationshantering för flera kommuner. Arbetsuppgifterna sker både på plats i Skara, Lidköping, Götene och Grästorp och på distans, vilket ger dig en flexibel arbetsmiljö.
Arbetsuppgifter
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
Hantera och registrera inkommande och utgående ärenden, post och handlingar.
Säkerställa att handlingar hanteras och bevaras enligt gällande lagstiftning och interna riktlinjer i de olika kommunerna.
Underhålla och utveckla arkivsystem och registratur samt stödja samarbetande kommuner med arkivfrågor.
Ge råd och stöd i frågor kring informationshantering, gallring och arkivering till olika verksamheter.
Ansvara för tillgängligheten till och vården av både analoga och digitala arkiv inom de olika kommunerna.
Planera och genomföra arkivleveranser
Kvalifikationer
För att lyckas i rollen är det önskvärt att du som söker har:
Relevant högskoleutbildning inom arkivvetenskap, informationsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Erfarenhet av arbete som arkivarie och/eller registrator är meriterande.
God kännedom om relevant lagstiftning såsom offentlighets- och sekretesslagen samt arkivlagen.
Mycket goda IT-kunskaper, inklusive erfarenhet av olika dokumenthanteringssystem och e-arkiv.
Förmåga att arbeta självständigt och samarbeta över kommungränserna.
Noggrannhet och ett strukturerat arbetssätt.
God kommunikativ förmåga och servicekänsla.
Villkor
Urval och tillsättning kan komma och ske löpande
Tjänsten innefattar arbete för flera kommuner i området.
Förmåner
Med Skara kommun som arbetsgivare får du ett väl tilltaget friskvårdsbidrag, i många roller tillämpar vi flexibel arbetstid med goda möjligheter till distansarbete och tillitsbaserad ledning och styrning. Vi har under flera år arbetat strategiskt med hållbart yrkesliv, som betyder att vi kan erbjuda en arbetsplats där det finns goda utvecklingsmöjligheter, balans mellan fritid och arbete och hållbarhet genom hela arbetslivet. Vi förstår att kompetensutveckling är en viktig del för att du ska trivas i takt med samhällets förändringar.
Om Skara kommun
I Skara kommun arbetar ungefär 1700 personer i många olika yrkesroller. Alla är viktiga för att vi ska kunna ge våra invånare så bra service som möjligt. Vi ansvarar för barnomsorg, skola och äldreomsorg, samhällsplanering, individ- och familjeomsorg, parker, kost, miljö, kultur, fritid och mycket mer. Vi arbetar tillsammans mot FN:s globala mål, som handlar om social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.
Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes. Vi tar enbart emot ansökningar digitalt via vårt rekryteringsprogram Varbi. Använd knappen längst ned i annonsen. Har du skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen.
Vill du veta mer om Skara kommun, kan du hitta information på http://www.skara.se
Skara kommun är en del av Skaraborg, vill du veta mer om livet i Skaraborg, läs här https://www.livetiskaraborg.se/
Beskrivning
Vi söker en arkivarie och registrator till Skara kommun
Är du en strukturerad, noggrann och serviceinriktad person med intresse för informationshantering och arkivvård? Vill du arbeta med att säkerställa en välorganiserad och effektiv dokumenthantering? Då kan du vara den vi söker!
Om tjänsten:
Som arkivarie och registrator hos oss i Skara kommun kommer du att ha en viktig och varierad roll där du ansvarar för både arkiv- och registraturfrågor.
Vi har ett nära samarbete med flera grannkommuner, vilket innebär att du kommer att arbeta med informationshantering för flera kommuner. Arbetsuppgifterna sker både på plats i Skara, Lidköping, Götene och Grästorp och på distans, vilket ger dig en flexibel arbetsmiljö.
Arbetsuppgifter
Huvudsakliga arbetsuppgifter:
Hantera och registrera inkommande och utgående ärenden, post och handlingar.
Säkerställa att handlingar hanteras och bevaras enligt gällande lagstiftning och interna riktlinjer i de olika kommunerna.
Underhålla och utveckla arkivsystem och registratur samt stödja samarbetande kommuner med arkivfrågor.
Ge råd och stöd i frågor kring informationshantering, gallring och arkivering till olika verksamheter.
Ansvara för tillgängligheten till och vården av både analoga och digitala arkiv inom de olika kommunerna.
Planera och genomföra arkivleveranser
Kvalifikationer
För att lyckas i rollen är det önskvärt att du som söker har:
Relevant högskoleutbildning inom arkivvetenskap, informationsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Erfarenhet av arbete som arkivarie och/eller registrator är meriterande.
God kännedom om relevant lagstiftning såsom offentlighets- och sekretesslagen samt arkivlagen.
Mycket goda IT-kunskaper, inklusive erfarenhet av olika dokumenthanteringssystem och e-arkiv.
Förmåga att arbeta självständigt och samarbeta över kommungränserna.
Noggrannhet och ett strukturerat arbetssätt.
God kommunikativ förmåga och servicekänsla.
Villkor
Urval och tillsättning kan komma och ske löpande
Tjänsten innefattar arbete för flera kommuner i området.
Förmåner
Med Skara kommun som arbetsgivare får du ett väl tilltaget friskvårdsbidrag, i många roller tillämpar vi flexibel arbetstid med goda möjligheter till distansarbete och tillitsbaserad ledning och styrning. Vi har under flera år arbetat strategiskt med hållbart yrkesliv, som betyder att vi kan erbjuda en arbetsplats där det finns goda utvecklingsmöjligheter, balans mellan fritid och arbete och hållbarhet genom hela arbetslivet. Vi förstår att kompetensutveckling är en viktig del för att du ska trivas i takt med samhällets förändringar.
Om Skara kommun
I Skara kommun arbetar ungefär 1700 personer i många olika yrkesroller. Alla är viktiga för att vi ska kunna ge våra invånare så bra service som möjligt. Vi ansvarar för barnomsorg, skola och äldreomsorg, samhällsplanering, individ- och familjeomsorg, parker, kost, miljö, kultur, fritid och mycket mer. Vi arbetar tillsammans mot FN:s globala mål, som handlar om social, ekonomisk och miljömässig hållbarhet.
Alla erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp undanbedes. Vi tar enbart emot ansökningar digitalt via vårt rekryteringsprogram Varbi. Använd knappen längst ned i annonsen. Har du skyddade personuppgifter ska du kontakta den kontaktperson som finns angiven i annonsen.
Vill du veta mer om Skara kommun, kan du hitta information på http://www.skara.se
Skara kommun är en del av Skaraborg, vill du veta mer om livet i Skaraborg, läs här https://www.livetiskaraborg.se/