Publicerad: 2024-11-06
Socialsekreterare till utredningsenhet barn
Gävle växer och är i stark utveckling. Vi erbjuder intressanta och utmanande jobb med goda möjligheter för dig att växa. I kuststaden Gävle har du nära till natur, kultur och upplevelser. Vill du vara med och ta Gävle in i framtiden? Nu söker vi dig som vill göra Gävle ännu bättre tillsammans med oss!
Välfärd Gävles medarbetare gör Gävle tryggare för barn, unga och äldre, personer med funktionsnedsättning och människor i utsatta situationer. Vi jobbar även med att skapa de bästa förutsättningarna för vuxnas lärande och för personlig utveckling. Vi erbjuder framtidsyrken som både utmanar och utvecklar och du jobbar med sånt som är viktigt på riktigt. Tillsammans gör vi Gävle tryggare!
ARBETSUPPGIFTER
Är det dags för en ny utmaning och du vill vara en del av en hjälpsam och engagerad arbetsgrupp? Vi söker nu en ny socialsekreterare till vår härliga Utredningsenhet barn. Vi söker särskilt dig med flerårig erfarenhet av myndighetsutövning inom barn-och unga. Är du den vi söker och har rätt kompetens finns möjlighet att bli specialisthandläggare med ett lönepåslag och utökad delegation.
På enheten arbetar socialsekreterare, specialisthandläggare, socialassistent, 1:e socialsekreterare/teamledare, två administratörer och en enhetschef. Vi arbetar med målgruppen barn i åldern 0-12 år och deras familjer. Uppdraget består av att utreda barns behov av skydd och/eller stöd enligt SoL och LVU samt göra förhandsbedömningar i redan pågående ärenden. Uppdraget består också av att följa upp beslutade insatser. En del socialsekreterare fokuserar på utredningsarbete och en del fokuserar på att följa upp insatser såsom kontaktpersoner, kontaktfamiljer, familjebehandling och placeringar.
Vi har en kompetens- och befogenhetstrappa som möjliggör en intern karriär utan chefsansvar och en tydlighet kring vad som förväntas, både från arbetsgivaren och medarbetare.
Arbetet på utredningsenhet barn präglas av struktur i form av fasta forum varje vecka tex. beredning och teamtid för att främja god kvalitet och trygghet i yrkesrollen. Vi arbetar aktivt för en bra sammanhållning och god arbetsmiljö. För oss är det viktigt att du som ny socialsekreterare på vår enhet får möjlighet till en bra start. Som ny medarbetare genomgår du en introduktion vilket innebär att du får nära stöd och kan vara medhandläggare i ärenden under första tiden, för att stärka dig som ny medarbetare.
Alla anställda kommer att delta i Yrkesresan för att säkerställa en god introduktion och vidare kompetensutveckling under den tiden man är anställd. Den innehåller väsentliga utbildningsmoment som är anpassad efter målgruppen vi arbetar med och utifrån hur länge man arbetat inom området.
Vi arbetar enligt Signs of Safety i utrednings- och behandlingsprocesser avseende barn och unga. Vi har kontinuerlig extern handledning som ger stöd, utrymme och verktyg för att du ska kunna utvecklas i din yrkesroll.
För denna tjänst krävs utdrag ur polisens belastningsregister. Detta kommer ENDAST att begäras in av slutkandidaten i det sista steget i rekryteringsprocessen.
Urval och intervjuer kommer att ske löpande under annonseringstiden.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en socionomexamen och har minst två års erfarenhet av utredningsarbete.
För att lyckas i din roll som socialsekreterare arbetar du med att följa lagstadgade krav, policys, och instruktioner samt förhålla dig till uppsatta tidsplaner. Du besitter förmågan att se vad som behöver prioriteras och organiseras, är effektiv och använder resurserna för att på bästa sätt nå resultat. Du arbetar rättssäkert och har god bedömningsförmåga.
Du är bra på att både arbeta självständigt och tillsammans med andra, du upplevs stabil, har lätt att skapa förtroende och arbetar alltid efter att ge ett gott bemötande. Du har lätt för att skapa och bibehålla goda relationer och samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner.
Du har en god initiativförmåga och du förstår talad och skriven kommunikation väl. Du har god dokumentationsvana och kan formulera dig i tal och skrift. Du anpassar ditt språk till olika situationer och funktioner.
Du har erfarenhet av BBIC (barns behov i centrum) och SoS (signs of safety).
Körkort samt god körvana är ett krav för tjänsten.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt via Visma Recruit, inte via e-post eller pappersformat. Om du har skyddad identitet ber vid dig att ta kontakt med rekryterande chef, skicka inte in din ansökan digitalt.
Om du söker en deltidstjänst hos oss så finns ett beslut inom Gävle kommun som innebär att du som tillsvidareanställd medarbetare kan begära att du vill arbeta heltid. En sådan begäran kan innebära att du kan behöva utföra andra arbetsuppgifter än dina ordinarie.
Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.
Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Välfärd Gävles medarbetare gör Gävle tryggare för barn, unga och äldre, personer med funktionsnedsättning och människor i utsatta situationer. Vi jobbar även med att skapa de bästa förutsättningarna för vuxnas lärande och för personlig utveckling. Vi erbjuder framtidsyrken som både utmanar och utvecklar och du jobbar med sånt som är viktigt på riktigt. Tillsammans gör vi Gävle tryggare!
ARBETSUPPGIFTER
Är det dags för en ny utmaning och du vill vara en del av en hjälpsam och engagerad arbetsgrupp? Vi söker nu en ny socialsekreterare till vår härliga Utredningsenhet barn. Vi söker särskilt dig med flerårig erfarenhet av myndighetsutövning inom barn-och unga. Är du den vi söker och har rätt kompetens finns möjlighet att bli specialisthandläggare med ett lönepåslag och utökad delegation.
På enheten arbetar socialsekreterare, specialisthandläggare, socialassistent, 1:e socialsekreterare/teamledare, två administratörer och en enhetschef. Vi arbetar med målgruppen barn i åldern 0-12 år och deras familjer. Uppdraget består av att utreda barns behov av skydd och/eller stöd enligt SoL och LVU samt göra förhandsbedömningar i redan pågående ärenden. Uppdraget består också av att följa upp beslutade insatser. En del socialsekreterare fokuserar på utredningsarbete och en del fokuserar på att följa upp insatser såsom kontaktpersoner, kontaktfamiljer, familjebehandling och placeringar.
Vi har en kompetens- och befogenhetstrappa som möjliggör en intern karriär utan chefsansvar och en tydlighet kring vad som förväntas, både från arbetsgivaren och medarbetare.
Arbetet på utredningsenhet barn präglas av struktur i form av fasta forum varje vecka tex. beredning och teamtid för att främja god kvalitet och trygghet i yrkesrollen. Vi arbetar aktivt för en bra sammanhållning och god arbetsmiljö. För oss är det viktigt att du som ny socialsekreterare på vår enhet får möjlighet till en bra start. Som ny medarbetare genomgår du en introduktion vilket innebär att du får nära stöd och kan vara medhandläggare i ärenden under första tiden, för att stärka dig som ny medarbetare.
Alla anställda kommer att delta i Yrkesresan för att säkerställa en god introduktion och vidare kompetensutveckling under den tiden man är anställd. Den innehåller väsentliga utbildningsmoment som är anpassad efter målgruppen vi arbetar med och utifrån hur länge man arbetat inom området.
Vi arbetar enligt Signs of Safety i utrednings- och behandlingsprocesser avseende barn och unga. Vi har kontinuerlig extern handledning som ger stöd, utrymme och verktyg för att du ska kunna utvecklas i din yrkesroll.
För denna tjänst krävs utdrag ur polisens belastningsregister. Detta kommer ENDAST att begäras in av slutkandidaten i det sista steget i rekryteringsprocessen.
Urval och intervjuer kommer att ske löpande under annonseringstiden.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en socionomexamen och har minst två års erfarenhet av utredningsarbete.
För att lyckas i din roll som socialsekreterare arbetar du med att följa lagstadgade krav, policys, och instruktioner samt förhålla dig till uppsatta tidsplaner. Du besitter förmågan att se vad som behöver prioriteras och organiseras, är effektiv och använder resurserna för att på bästa sätt nå resultat. Du arbetar rättssäkert och har god bedömningsförmåga.
Du är bra på att både arbeta självständigt och tillsammans med andra, du upplevs stabil, har lätt att skapa förtroende och arbetar alltid efter att ge ett gott bemötande. Du har lätt för att skapa och bibehålla goda relationer och samarbetar väl med personer i olika sammanhang och funktioner.
Du har en god initiativförmåga och du förstår talad och skriven kommunikation väl. Du har god dokumentationsvana och kan formulera dig i tal och skrift. Du anpassar ditt språk till olika situationer och funktioner.
Du har erfarenhet av BBIC (barns behov i centrum) och SoS (signs of safety).
Körkort samt god körvana är ett krav för tjänsten.
ÖVRIGT
För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Gävle kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig att skicka in din ansökan digitalt via Visma Recruit, inte via e-post eller pappersformat. Om du har skyddad identitet ber vid dig att ta kontakt med rekryterande chef, skicka inte in din ansökan digitalt.
Om du söker en deltidstjänst hos oss så finns ett beslut inom Gävle kommun som innebär att du som tillsvidareanställd medarbetare kan begära att du vill arbeta heltid. En sådan begäran kan innebära att du kan behöva utföra andra arbetsuppgifter än dina ordinarie.
Gävle kommun hör till finskt förvaltningsområde. Om du därför utöver våra övriga kompetenskrav även talar finska, kan det vara en merit.
Inför rekryteringsarbetet har Gävle kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.