Publicerad: 2025-10-17

Säkerhetsadministratör
Riksdagsförvaltningen är en myndighet som har till uppgift att underlätta riksdagens arbete. Cirka 700 partipolitiskt neutrala medarbetare arbetar vid Riksdagsförvaltningen med många olika typer av arbetsuppgifter. Enheten verksamhets- och säkerhetsskydd söker nu en medarbetare som vill arbeta brett med att ge administrativt stöd inom säkerhetsskyddsområdet men också att bidra till utvecklingen av våra arbetssätt och rutiner.
Under de senaste åren har säkerhetshoten mot Sverige förändrats, och demokratiska värden utmanas i och med en breddad och komplex hotbild. Detta får konsekvenser för riksdagens arbete och ledamöternas uppdrag. Säkerhetsarbetet är högt prioriterat och Riksdagsförvaltningen behöver säkerställa att den parlamentariska processen fungerar såväl i vardagen som vid incidenter, i kriser och ytterst vid krigsfara och krig.
Dina arbetsuppgifter
Som säkerhetsadministratör kommer du att arbeta brett inom säkerhetsskyddsområdet med administrativt stöd och att säkerställa att rutiner följs. Du kommer att ha en viktig roll och goda möjligheter att utveckla arbetssätt och rutiner tillsammans med dina kollegor. Arbetet innebär många kontaktytor internt, bland annat nära samarbete med juridiska enheten och it‑avdelningen. Som säkerhetsadministratör kommer du främst att arbeta med:
• registrering och distribution av säkerhetsskyddsklassificerade handlingar
• att skicka och ta emot meddelanden med signalskyddsutrustning samt ingå i Riksdagsförvaltningens signalskyddsorganisation
• uppgifter som hör till hanteringen av registerkontroller, bakgrundskontroller av företag, säkerhetsskyddsavtal, informationssystem och lokaler
• stöd och utbildning till medarbetare inom dina arbetsområden
• avdelningens övriga uppgifter inom säkerhetsskydd, verksamhetsskydd och beredskap.
Dina kvalifikationer
Du ska ha
• slutförd gymnasieutbildning men gärna även relevant eftergymnasial utbildning inom säkerhet från exempelvis yrkeshögskola
• minst två års aktuell erfarenhet av arbete som administratör eller annan erfarenhet som Riksdagsförvaltningen bedömer som likvärdig
• mycket god datorvana och goda kunskaper i Officepaketet
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
Det är meriterande med erfarenhet av
• att hantera sekretessbelagd eller säkerhetsskyddsklassificerad information
• registerhantering, expeditionstjänst eller liknande inom en svensk myndighet
• att arbeta med registerkontroller, bakgrundskontroller eller administrationen kring säkerhetsskyddsavtal
• att hålla utbildning i signalskydd och att ingå i en signalskyddsorganisation
• att planera och genomföra utbildningar
• att utveckla och ta fram arbetssätt och rutiner.
Vi söker dig som är ordningsam, strukturerad och noggrann och har hög säkerhetsmedvetenhet. Som person har du förmåga att arbeta självständigt utifrån beslutade rutiner, se förbättringspotential och föreslå hur verksamheten kan utvecklas. Du är flexibel och trivs i en verksamhet som utvecklas och förändras och där nya arbetsuppgifter kan uppstå. Det är viktigt att du är serviceinriktad och har en god förmåga att samverka med andra eftersom rollen innebär mycket kontakt inom Riksdagsförvaltningen. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.
Anställningen är tills vidare. Riksdagsförvaltningen tillämpar provanställning.
Anställningen är placerad i säkerhetsklass, vilket i detta fall ställer krav på svenskt medborgarskap och godkänd säkerhetsprövning.
• Anställningsform: Tillsvidareanställning
• Omfattning: Heltid
Vi erbjuder dig
I Riksdagsförvaltningen får du jobba med stimulerande, utvecklande och samhällsnyttiga arbetsuppgifter nära demokratins kärna. Här får du yrkesmässiga utmaningar och bra villkor kring semester, tjänstepension, föräldraledighet och kompetensutveckling. I riksdagens lokaler finns gym och träningslokal med olika träningspass varje dag. Vi strävar efter att våra medarbetare ska ha en bra balans mellan jobb och fritid och erbjuder möjlighet till distansarbete i viss utsträckning.
Ansökan
Ansök via www.riksdagen.se, senast den 9 november 2025.
Referensnummer: 109-2025/26
Övrigt
Riksdagsförvaltningen har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber sig alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Kontakta oss
• Mattias Lindblom, enhetschef, 08-786 54 56
• Christine Hillergren, HR-specialist, 08-786 61 33
Fackliga representanter
• Peter Stoltz, Saco, 08-786 40 00
• Anneli Löfling, ST, 08-786 40 00
• Lars Vestberg, Seko, 08-786 40 00
Riksdagen är hjärtat i den svenska demokratin. Riksdagsförvaltningens uppgift är att skapa bästa möjliga förutsättningar för riksdagen och dess ledamöter. Det är ett unikt uppdrag vi är stolta över. Vi har spännande arbetsuppgifter där vi utmanas yrkesmässigt. Samtidigt har vi god balans mellan arbete och fritid. Våra värdeord kvalitet, kompetens och engagemang ger oss en gemensam riktning. Tillsammans ser vi till att demokratin fungerar.
Under de senaste åren har säkerhetshoten mot Sverige förändrats, och demokratiska värden utmanas i och med en breddad och komplex hotbild. Detta får konsekvenser för riksdagens arbete och ledamöternas uppdrag. Säkerhetsarbetet är högt prioriterat och Riksdagsförvaltningen behöver säkerställa att den parlamentariska processen fungerar såväl i vardagen som vid incidenter, i kriser och ytterst vid krigsfara och krig.
Dina arbetsuppgifter
Som säkerhetsadministratör kommer du att arbeta brett inom säkerhetsskyddsområdet med administrativt stöd och att säkerställa att rutiner följs. Du kommer att ha en viktig roll och goda möjligheter att utveckla arbetssätt och rutiner tillsammans med dina kollegor. Arbetet innebär många kontaktytor internt, bland annat nära samarbete med juridiska enheten och it‑avdelningen. Som säkerhetsadministratör kommer du främst att arbeta med:
• registrering och distribution av säkerhetsskyddsklassificerade handlingar
• att skicka och ta emot meddelanden med signalskyddsutrustning samt ingå i Riksdagsförvaltningens signalskyddsorganisation
• uppgifter som hör till hanteringen av registerkontroller, bakgrundskontroller av företag, säkerhetsskyddsavtal, informationssystem och lokaler
• stöd och utbildning till medarbetare inom dina arbetsområden
• avdelningens övriga uppgifter inom säkerhetsskydd, verksamhetsskydd och beredskap.
Dina kvalifikationer
Du ska ha
• slutförd gymnasieutbildning men gärna även relevant eftergymnasial utbildning inom säkerhet från exempelvis yrkeshögskola
• minst två års aktuell erfarenhet av arbete som administratör eller annan erfarenhet som Riksdagsförvaltningen bedömer som likvärdig
• mycket god datorvana och goda kunskaper i Officepaketet
• mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.
Det är meriterande med erfarenhet av
• att hantera sekretessbelagd eller säkerhetsskyddsklassificerad information
• registerhantering, expeditionstjänst eller liknande inom en svensk myndighet
• att arbeta med registerkontroller, bakgrundskontroller eller administrationen kring säkerhetsskyddsavtal
• att hålla utbildning i signalskydd och att ingå i en signalskyddsorganisation
• att planera och genomföra utbildningar
• att utveckla och ta fram arbetssätt och rutiner.
Vi söker dig som är ordningsam, strukturerad och noggrann och har hög säkerhetsmedvetenhet. Som person har du förmåga att arbeta självständigt utifrån beslutade rutiner, se förbättringspotential och föreslå hur verksamheten kan utvecklas. Du är flexibel och trivs i en verksamhet som utvecklas och förändras och där nya arbetsuppgifter kan uppstå. Det är viktigt att du är serviceinriktad och har en god förmåga att samverka med andra eftersom rollen innebär mycket kontakt inom Riksdagsförvaltningen. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.
Anställningen är tills vidare. Riksdagsförvaltningen tillämpar provanställning.
Anställningen är placerad i säkerhetsklass, vilket i detta fall ställer krav på svenskt medborgarskap och godkänd säkerhetsprövning.
• Anställningsform: Tillsvidareanställning
• Omfattning: Heltid
Vi erbjuder dig
I Riksdagsförvaltningen får du jobba med stimulerande, utvecklande och samhällsnyttiga arbetsuppgifter nära demokratins kärna. Här får du yrkesmässiga utmaningar och bra villkor kring semester, tjänstepension, föräldraledighet och kompetensutveckling. I riksdagens lokaler finns gym och träningslokal med olika träningspass varje dag. Vi strävar efter att våra medarbetare ska ha en bra balans mellan jobb och fritid och erbjuder möjlighet till distansarbete i viss utsträckning.
Ansökan
Ansök via www.riksdagen.se, senast den 9 november 2025.
Referensnummer: 109-2025/26
Övrigt
Riksdagsförvaltningen har gjort sitt medieval för rekrytering och undanber sig alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.
Kontakta oss
• Mattias Lindblom, enhetschef, 08-786 54 56
• Christine Hillergren, HR-specialist, 08-786 61 33
Fackliga representanter
• Peter Stoltz, Saco, 08-786 40 00
• Anneli Löfling, ST, 08-786 40 00
• Lars Vestberg, Seko, 08-786 40 00
Riksdagen är hjärtat i den svenska demokratin. Riksdagsförvaltningens uppgift är att skapa bästa möjliga förutsättningar för riksdagen och dess ledamöter. Det är ett unikt uppdrag vi är stolta över. Vi har spännande arbetsuppgifter där vi utmanas yrkesmässigt. Samtidigt har vi god balans mellan arbete och fritid. Våra värdeord kvalitet, kompetens och engagemang ger oss en gemensam riktning. Tillsammans ser vi till att demokratin fungerar.