Publicerad: 2025-10-31

LSS-handläggare vikariat Sandvikens kommun
I Sandviken är världen alltid närvarande. Här känner vi oss hemma och gör varandra bättre.
Som anställd på Sandvikens kommun har du ett av Sveriges viktigaste jobb. Därför är det viktigt för oss att du trivs på ditt arbete och att du känner att din arbetsinsats är värdefull för samhället.
Vi tror att vägen för att nå dit är att alla, oavsett om man är chef eller medarbetare, ska sträva efter att göra varandra bättre. För det bästa arbetet gör vi tillsammans. Genom helhetssyn, samverkan, dialog och genom att dra nytta av varandras olikheter.
Som arbetsgivare och medarbetare arbetar vi tillsammans för ett långsiktigt och hållbart arbetsliv. Det i sin tur ger en framgångsrik och utvecklande kommun.
När vi gör varandra bättre gör vi Sandvikens kommun bättre!
Välkommen att arbeta som LSS-handläggare i Omsorgsförvaltningen!
Omsorgsförvaltningen med cirka 1275 anställda omfattar fem verksamhetsområden. Dessa är ordinärt boende, särskilt boende, LSS och socialpsykiatri, HSL och korttidsboenden samt Ledningsstöd.
på Omsorgsförvaltningen erbjuder vi ett meningsfullt och betydelsefullt arbete. Vår strävan är att omsorg ska bygga på samarbete mellan den enskilde, närstående och medarbetare.
Vi erbjuder dig bland annat dessa förmåner
• semesterväxling
• årsarbetstid
• friskvårdsbidrag
• hälsofrämjande aktiviteter
• extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
• personal- och fritidsföreningen Pulsen
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som handläggare inom LSS kommer du i huvudsak att arbeta med utredning, bedömning, beslut och uppföljning av insatser enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). I rollen ingår även handläggning av vissa ärenden enligt Socialtjänstlagen (SoL), till exempel insatsen boendestöd.
Arbetet utgår från IBIC Individens behov i centrum, vilket innebär att fokus alltid ligger på den enskildes resurser, behov och mål. Du arbetar i vårt verksamhetssystem LifeCare och har en nära dialog med personer som ansöker om insatser, deras anhöriga eller eventuella företrädare.
Utredningsarbetet innebär att inhämta och sammanställa uppgifter, göra hembesök eller medverka på andra möten, samt göra bedömningar som ligger till grund för beslut om stödinsatser. Som LSS-handläggare är du en del av myndighetsutövningen, med stort fokus på rättssäkerhet, brukarnas delaktighet och samverkan med andra aktörer, både inom kommunen och med externa samarbetspartners.
Omvärldsbevakning är en naturlig del av arbetet, där du håller dig uppdaterad kring rättspraxis, förändringar i lagstiftning och aktuell utveckling inom området.
Vi erbjuder dig ett omväxlande och meningsfullt arbete i ett engagerat och stöttande team där vi har nära samarbete, god stämning och fokus på gemensam utveckling
KVALIFIKATIONER
Du har en högskoleexamen från socionomprogrammet, sociala omsorgsprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant.
Det krävs goda kunskaper i gällande lagstiftning, och det är meriterande om du har erfarenhet av handläggning inom området.
Du har god datorvana och behärskar det svenska språket väl, både i tal och skrift. Du kan anpassa din kommunikation efter de personer du möter i ditt arbete och förmedla information på ett tydligt och respektfullt sätt.
Vi söker dig som har förmåga att arbeta självständigt och strukturerat, med god prioriteringsförmåga. Du har ett gott bemötande, god samarbetsförmåga och lätt för att anpassa dig till förändringar. Du tar egna initiativ, hittar lösningar och bidrar till ett positivt arbetsklimat.
Körkort är ett krav. Behörighet B, ej automat.
ÖVRIGT
I ditt arbete hos oss får du möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans gör vi varandra bättre varje dag och gör Sandviken till en attraktiv plats att arbeta, leva och växa i. En plats där vi känner oss hemma och där det är enkelt att trivas mitt ibland natur, kultur, idrott och upplevelser.
Är du nyfiken på att läsa mer om Sandvikens kommun som arbetsgivare och hur det är att arbeta hos oss? Besök gärna vår webbplats https://sandviken.se/arbete-och-karriar
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.
Som anställd på Sandvikens kommun har du ett av Sveriges viktigaste jobb. Därför är det viktigt för oss att du trivs på ditt arbete och att du känner att din arbetsinsats är värdefull för samhället.
Vi tror att vägen för att nå dit är att alla, oavsett om man är chef eller medarbetare, ska sträva efter att göra varandra bättre. För det bästa arbetet gör vi tillsammans. Genom helhetssyn, samverkan, dialog och genom att dra nytta av varandras olikheter.
Som arbetsgivare och medarbetare arbetar vi tillsammans för ett långsiktigt och hållbart arbetsliv. Det i sin tur ger en framgångsrik och utvecklande kommun.
När vi gör varandra bättre gör vi Sandvikens kommun bättre!
Välkommen att arbeta som LSS-handläggare i Omsorgsförvaltningen!
Omsorgsförvaltningen med cirka 1275 anställda omfattar fem verksamhetsområden. Dessa är ordinärt boende, särskilt boende, LSS och socialpsykiatri, HSL och korttidsboenden samt Ledningsstöd.
på Omsorgsförvaltningen erbjuder vi ett meningsfullt och betydelsefullt arbete. Vår strävan är att omsorg ska bygga på samarbete mellan den enskilde, närstående och medarbetare.
Vi erbjuder dig bland annat dessa förmåner
• semesterväxling
• årsarbetstid
• friskvårdsbidrag
• hälsofrämjande aktiviteter
• extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år
• personal- och fritidsföreningen Pulsen
ARBETSUPPGIFTER
I rollen som handläggare inom LSS kommer du i huvudsak att arbeta med utredning, bedömning, beslut och uppföljning av insatser enligt Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). I rollen ingår även handläggning av vissa ärenden enligt Socialtjänstlagen (SoL), till exempel insatsen boendestöd.
Arbetet utgår från IBIC Individens behov i centrum, vilket innebär att fokus alltid ligger på den enskildes resurser, behov och mål. Du arbetar i vårt verksamhetssystem LifeCare och har en nära dialog med personer som ansöker om insatser, deras anhöriga eller eventuella företrädare.
Utredningsarbetet innebär att inhämta och sammanställa uppgifter, göra hembesök eller medverka på andra möten, samt göra bedömningar som ligger till grund för beslut om stödinsatser. Som LSS-handläggare är du en del av myndighetsutövningen, med stort fokus på rättssäkerhet, brukarnas delaktighet och samverkan med andra aktörer, både inom kommunen och med externa samarbetspartners.
Omvärldsbevakning är en naturlig del av arbetet, där du håller dig uppdaterad kring rättspraxis, förändringar i lagstiftning och aktuell utveckling inom området.
Vi erbjuder dig ett omväxlande och meningsfullt arbete i ett engagerat och stöttande team där vi har nära samarbete, god stämning och fokus på gemensam utveckling
KVALIFIKATIONER
Du har en högskoleexamen från socionomprogrammet, sociala omsorgsprogrammet eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant.
Det krävs goda kunskaper i gällande lagstiftning, och det är meriterande om du har erfarenhet av handläggning inom området.
Du har god datorvana och behärskar det svenska språket väl, både i tal och skrift. Du kan anpassa din kommunikation efter de personer du möter i ditt arbete och förmedla information på ett tydligt och respektfullt sätt.
Vi söker dig som har förmåga att arbeta självständigt och strukturerat, med god prioriteringsförmåga. Du har ett gott bemötande, god samarbetsförmåga och lätt för att anpassa dig till förändringar. Du tar egna initiativ, hittar lösningar och bidrar till ett positivt arbetsklimat.
Körkort är ett krav. Behörighet B, ej automat.
ÖVRIGT
I ditt arbete hos oss får du möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans gör vi varandra bättre varje dag och gör Sandviken till en attraktiv plats att arbeta, leva och växa i. En plats där vi känner oss hemma och där det är enkelt att trivas mitt ibland natur, kultur, idrott och upplevelser.
Är du nyfiken på att läsa mer om Sandvikens kommun som arbetsgivare och hur det är att arbeta hos oss? Besök gärna vår webbplats https://sandviken.se/arbete-och-karriar
Information till rekryteringskonsulter och annonssäljare:
Sandvikens kommun gör aktiva val när det gäller var vi vill exponera våra platsannonser och vilket stöd vi vill ha i rekryteringen. Vi kommer inte att köpa tjänster eller annonsplats för en pågående rekrytering och ber er därför att inte kontakta oss med sådana erbjudanden.