Publicerad: 2024-09-27
Postdoktor inom Pålitlig DevOps för Autonoma fordon
Arbetsuppgifter
Flera utmaningar kvarstår innan autonoma (eller självkörande) fordon kan införas i större skala.
Detta postdoc-projekt är en del av ett svenskt nationellt forskningsprojekt, som undersöker hur DevOps-praxis kan anpassas för att stödja säkerhetskritiska system, specifikt http://tiny.cc/dg5nzz Behovet av att uppdatera sådana fordon drivs kommersiellt och av växande IT-säkerhetshot, men blir särskilt viktigt på grund av de öppna miljöer där autonoma fordon verkar. Detta kräver övervakning av faktiska operationer och att kunna besluta om och utföra nödvändiga uppdateringar, samtidigt som man säkerställer att sådana uppdateringar och nya beteenden inte äventyrar personsäkerheten. Projektet addresserar därmed gapet mellan DevOps och säkerhetskritiska system.
Postdoc-tjänsten ger en unik möjlighet att forska om pålitliga DevOps för autonoma fordon. Du förväntas bidra till forskning och forskningssamarbete (inklusive med andra akademiska forskare och våra industriella partners). Det kommer också att finnas utmärkta möjligheter till experimentell utvärdering och fallstudier, något som vi anser är viktigt. Du är välkommen att bidra till relevanta utbildningsinsatser, t.ex. att formulera och handleda projektrelaterade examensarbeten och handledning av inblandade doktorander. Andra undervisningsuppdrag kan också vara möjliga beroende på dina intressen.
Som kandidat tror vi att du har en stark bas inom mjukvaruteknik eller i något annat centralt område för forskningsinriktningen. Vi är öppna för olika profiler och anvisningar för positionen som beskrivs i ett mycket färskt http://tiny.cc/kg5nzz
Vi erbjuder
- En anställning på ett ledande tekniskt universitet som skapar kunskap och kompetens för en hållbar framtid
- Engagerade och ambitiösa kollegor samt en kreativ, internationell och dynamisk miljö
- Engagemang i och användning av våra öppna forskningstestbäddar där automatiserade körprover planeras på KTHs campus – se vår AD-EYE-plattform https://www.adeye.se.
- En multidisciplinär forskningsmiljö i en kreativ, internationell och dynamisk miljö, med väldigt goda internationella kontakter och samarbete inom forskningsområdet. Se här för några av våra relaterade http://tiny.cc/zg5nzzoch https://www.tecosa.center.kth.se/.
- Arbete i Stockholm med närhet till naturen
https://www.kth.se/om/work-at-kth/kth-your-future-workplace-1.49050
Kvalifikationer
Krav
- Avlagd doktorsexamen eller utländsk examen som bedöms motsvara en doktorsexamen. Detta behörighetskrav ska vara uppfyllt senast vid tidpunkten då anställningsbeslutet fattas.
- Vetenskaplig skicklighet och en doktorsexamen inom datavetenskap, programvaruteknik, systemteknik, fordonssystem, eller annat relevant område.
- Goda kunskaper inom programmering och programvaruutveckling.
- Presentationserfarenhet och intresse för att bedriva forskning inom området.
- Som person har du både god samarbetsförmåga samt förmåga att arbeta självständigt.
Meriterande
- Vid sista ansökningsdag högst tre år sedan doktorsexamen eller en utländsk examen som bedöms motsvara doktorsexamen avlades.
- Erfarenhet av arkitekturarbete med avancerade dator-/styr-system/autonoma system.
- Erfarenhet av autonoma system, gärna självkörande fordon
- Kunskap inom och erfarenheter från området personsäkerhet, modellering och analys, samt ”safety cases” och riskanalys
- Industriell erfarenhet
- Pedagogisk förmåga
- Medvetenhet om mångfalds- och likabehandlingsfrågor med särskilt fokus på jämställdhet
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Fackliga representanter
Kontaktuppgifter till https://www.kth.se/om/work-at-kth/fackrepresentanter-1.500898
Ansökan
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.
Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).
Om anställningen
Anställningen gäller tillsvidare, dock längst två år
En https://www.arbetsgivarverket.se/globalassets/avtal-och-skrifter/avtal/avtal-om-tidsbegransad-anstallning-som-postdoktor/avtal-om-tidsbegransad-anstallning-som-postdoktor-2021-11-19.pdf är en tidsbegränsad meriteringsanställning med huvudinriktning mot forskning avsedd som ett första karriärsteg efter disputation.
Övrigt
Strävan efter jämställdhet, mångfald och lika villkor är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund.
För https://www.kth.se/om/work-at-kth/fackrepresentanter-1.500898 i samband med rekrytering.
Om anställningen är placerad i säkerhetsklass, krävs en godkänd säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen (2018:585) för att bli behörig. Information om tjänsten är placerad i säkerhetsklass ges i samband med rekryteringsprocessen.
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Om KTH
KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi. https://www.kth.se/om/om-kth-1.885102
Flera utmaningar kvarstår innan autonoma (eller självkörande) fordon kan införas i större skala.
Detta postdoc-projekt är en del av ett svenskt nationellt forskningsprojekt, som undersöker hur DevOps-praxis kan anpassas för att stödja säkerhetskritiska system, specifikt http://tiny.cc/dg5nzz Behovet av att uppdatera sådana fordon drivs kommersiellt och av växande IT-säkerhetshot, men blir särskilt viktigt på grund av de öppna miljöer där autonoma fordon verkar. Detta kräver övervakning av faktiska operationer och att kunna besluta om och utföra nödvändiga uppdateringar, samtidigt som man säkerställer att sådana uppdateringar och nya beteenden inte äventyrar personsäkerheten. Projektet addresserar därmed gapet mellan DevOps och säkerhetskritiska system.
Postdoc-tjänsten ger en unik möjlighet att forska om pålitliga DevOps för autonoma fordon. Du förväntas bidra till forskning och forskningssamarbete (inklusive med andra akademiska forskare och våra industriella partners). Det kommer också att finnas utmärkta möjligheter till experimentell utvärdering och fallstudier, något som vi anser är viktigt. Du är välkommen att bidra till relevanta utbildningsinsatser, t.ex. att formulera och handleda projektrelaterade examensarbeten och handledning av inblandade doktorander. Andra undervisningsuppdrag kan också vara möjliga beroende på dina intressen.
Som kandidat tror vi att du har en stark bas inom mjukvaruteknik eller i något annat centralt område för forskningsinriktningen. Vi är öppna för olika profiler och anvisningar för positionen som beskrivs i ett mycket färskt http://tiny.cc/kg5nzz
Vi erbjuder
- En anställning på ett ledande tekniskt universitet som skapar kunskap och kompetens för en hållbar framtid
- Engagerade och ambitiösa kollegor samt en kreativ, internationell och dynamisk miljö
- Engagemang i och användning av våra öppna forskningstestbäddar där automatiserade körprover planeras på KTHs campus – se vår AD-EYE-plattform https://www.adeye.se.
- En multidisciplinär forskningsmiljö i en kreativ, internationell och dynamisk miljö, med väldigt goda internationella kontakter och samarbete inom forskningsområdet. Se här för några av våra relaterade http://tiny.cc/zg5nzzoch https://www.tecosa.center.kth.se/.
- Arbete i Stockholm med närhet till naturen
https://www.kth.se/om/work-at-kth/kth-your-future-workplace-1.49050
Kvalifikationer
Krav
- Avlagd doktorsexamen eller utländsk examen som bedöms motsvara en doktorsexamen. Detta behörighetskrav ska vara uppfyllt senast vid tidpunkten då anställningsbeslutet fattas.
- Vetenskaplig skicklighet och en doktorsexamen inom datavetenskap, programvaruteknik, systemteknik, fordonssystem, eller annat relevant område.
- Goda kunskaper inom programmering och programvaruutveckling.
- Presentationserfarenhet och intresse för att bedriva forskning inom området.
- Som person har du både god samarbetsförmåga samt förmåga att arbeta självständigt.
Meriterande
- Vid sista ansökningsdag högst tre år sedan doktorsexamen eller en utländsk examen som bedöms motsvara doktorsexamen avlades.
- Erfarenhet av arkitekturarbete med avancerade dator-/styr-system/autonoma system.
- Erfarenhet av autonoma system, gärna självkörande fordon
- Kunskap inom och erfarenheter från området personsäkerhet, modellering och analys, samt ”safety cases” och riskanalys
- Industriell erfarenhet
- Pedagogisk förmåga
- Medvetenhet om mångfalds- och likabehandlingsfrågor med särskilt fokus på jämställdhet
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Fackliga representanter
Kontaktuppgifter till https://www.kth.se/om/work-at-kth/fackrepresentanter-1.500898
Ansökan
Du ansöker via KTH:s rekryteringssystem. Du som sökande har huvudansvaret för att din ansökan är komplett när den skickas in.
Ansökan ska vara KTH tillhanda senast sista ansökningsdagen vid midnatt, CET/CEST (Central European Time/Central European Summer Time).
Om anställningen
Anställningen gäller tillsvidare, dock längst två år
En https://www.arbetsgivarverket.se/globalassets/avtal-och-skrifter/avtal/avtal-om-tidsbegransad-anstallning-som-postdoktor/avtal-om-tidsbegransad-anstallning-som-postdoktor-2021-11-19.pdf är en tidsbegränsad meriteringsanställning med huvudinriktning mot forskning avsedd som ett första karriärsteg efter disputation.
Övrigt
Strävan efter jämställdhet, mångfald och lika villkor är både en kvalitetsfråga och en självklar del av KTH:s värdegrund.
För https://www.kth.se/om/work-at-kth/fackrepresentanter-1.500898 i samband med rekrytering.
Om anställningen är placerad i säkerhetsklass, krävs en godkänd säkerhetsprövning i enlighet med säkerhetsskyddslagen (2018:585) för att bli behörig. Information om tjänsten är placerad i säkerhetsklass ges i samband med rekryteringsprocessen.
Vi undanber oss direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av platsannonser.
Om KTH
KTH är ett av Europas ledande tekniska universitet och en viktig arena för kunskapsutveckling. Som Sveriges största universitet för teknisk forskning och utbildning samlar vi studenter, forskare och fakultet från hela världen. Vår forskning och utbildning omfattar såväl naturvetenskap som alla grenar inom teknik samt arkitektur, industriell ekonomi, samhällsplanering, historia och filosofi. https://www.kth.se/om/om-kth-1.885102