Publicerad: 2024-10-08
Professor och föreståndare till Samhällsvetenskapligt metodcentrum
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.
Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.
Samhällsvetenskapligt metodcentrum
Samhällsvetenskapliga fakulteten inrättade metodcentrum 1 januari 2024.
Metodcentrum är ett interdisciplinärt initiativ och inkluderar idag fakultetens samtliga institutioner. Metodcentrums syfte och målsättning är att i en nyskapande och kreativ anda (vidare)utveckla samhällsvetenskapliga forskningsmetoder genom olika typer av aktiviteter, exempelvis workshops, seminarier och konferenser. Metodcentrum
Arbetsuppgifter och ansvarsområden
Vi söker en forskningsledare som aktivt och med stort engagemang tar sig an rollen som föreståndare för metodcentrum. Föreståndaren har det övergripande ansvaret för metodcentrum, och ska med nytänkande idéer och i nära samarbete med metodcentrums koordinatorer samt fakultetens forskare utveckla verksamheten i en kreativ anda som direkt berikar specifika forskningsmiljöer/ämnen och den samhällsvetenskapliga fakulteten som helhet. Föreståndaren ska också samverka med andra relevanta internationella, nationella och lokala aktörer samt verka för att metodcentrum fungerar som en nod för forskare vid hela Lunds universitet. Föreståndaren förväntas aktivt söka forskningsmedel som ska komma metodcentrum till del, leda och medverka i forskningsprojekt samt delta i den internationella forskningsdebatten. Dessa arbetsuppgifter kräver hög fysisk närvaro.
Anställningen kommer att vara placerad vid en av följande institutioner: Centre for Sustainability Studies (LUCSUS), Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi, Institutionen för psykologi, Rättssociologiska institutionen, Socialhögskolan, Sociologiska institutionen eller Statsvetenskapliga institutionen. Den sökande ombeds tydligt ange vilken institution hen är intresserad av att placeras vid, samt motivera ämnestillhörigheten.
Tiden som föreståndare omfattar 50 procent av en heltidstjänst. Resterande tid ägnas de första fem åren åt forskningsverksamhet vid heminstitutionen. Detta innebär, förutom egen forskning, även ett engagemang i att söka externa forskningsmedel för andra, aktivt delta i forskarutbildningen samt i institutionens övriga forskningsverksamhet.
Behörighet
Behörig att anställas som professor är den som har visat såväl vetenskaplig som pedagogisk skicklighet (Högskoleförordningen 4 kap 3 §). Sökande ska tydligt kunna dokumentera aktuella och internationellt framstående akademiska meriter inkluderande forskning såväl som ledning av forskningsprogram och undervisning. Den vetenskapliga skickligheten skall ha visats genom självständiga forskningsinsatser som i betydande grad överstiger vad som krävs för docentkompetens. Dokumenterad erfarenhet av tvärvetenskaplig forskning är en merit.
Lika stor omsorg ägnas prövningen av den pedagogiska skickligheten som av den vetenskapliga. Den sökande ska ha dokumenterad undervisningserfarenhet på grund-, avancerad och forskarnivå och måste, för att vara behörig, ha handlett minst en doktorand som huvudhandledare till examen. Den sökande ska ha genomgått minst fem veckor högskolepedagogisk utbildning eller ha motsvarande kunskaper som inhämtats på annat sätt om det inte föreligger särskilda skäl; sökande som saknar formell högskolepedagogisk utbildning förväntas genomgå sådan inom ett år från det att anställningen påbörjats. För lärare vid Lunds universitet gäller som allmänt behörighetskrav att vara lämplig för och ha den förmåga i övrigt som behövs för att fullgöra arbetsuppgifterna väl.
Undervisning förekommer på svenska och engelska. En sökande med annat modersmål än svenska (danska eller norska) som accepterar anställningen förväntas därför inom två år ha förvärvat tillräckliga kunskaper i svenska språket (tal och skrift) för att kunna delta aktivt i ledning, administration och andra relevanta verksamheter som bedrivs på svenska.
Bedömningsgrund
Vi söker efter en person med stor analytisk erfarenhet, förståelse för potentialen i såväl kvalitativt som kvantitativt empiriskt material, samt mycket goda kunskaper inom forskningsdesign. Erfarenhet av tvärvetenskapliga forskningssamarbeten är meriterande.
Av stor betydelse är att den sökande har etablerat sig som självständig forskare på internationell nivå genom att ha: (1) bidragit till framstående och nyskapande metodutveckling inom ramen för sin egen forskning, (2) publicerat i internationellt framstående tidskrifter och förlag i enlighet med rådande forskningstraditioner, (3) dokumenterad förmåga att planera och leda vetenskaplig verksamhet, (4) dokumenterat nationellt och internationellt forskningssamarbete, samt (5) erhållit forskningsanslag som huvudsökande och i konkurrens. Det är meriterande om sökande har erfarenhet av att leda och utveckla en större tvärvetenskaplig forskningsmiljö.
Vid bedömning av den pedagogiska skickligheten tas hänsyn till erfarenhet av undervisning och annan pedagogisk verksamhet på samtliga nivåer, samt av handledning och examination. Förmåga att handleda doktorander till doktorsexamen är en särskilt viktig bedömningsgrund.
Sökande ska ha mycket god samarbetsförmåga, god förmåga att leda en forskningsmiljö, god administrativ kompetens, goda kommunikativa färdigheter samt ha de övriga egenskaper som krävs för att på ett bra sätt utföra uppdraget som professor och föreståndare för metodcentrum. Den sökande ska visa god förmåga till att samverka med det omgivande samhället och att informera om sin verksamhet utanför universitetets ramar. Läs mer i professorskriterier för Samhällsvetenskapliga fakulteten.
Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.
Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.
Samhällsvetenskapligt metodcentrum
Samhällsvetenskapliga fakulteten inrättade metodcentrum 1 januari 2024.
Metodcentrum är ett interdisciplinärt initiativ och inkluderar idag fakultetens samtliga institutioner. Metodcentrums syfte och målsättning är att i en nyskapande och kreativ anda (vidare)utveckla samhällsvetenskapliga forskningsmetoder genom olika typer av aktiviteter, exempelvis workshops, seminarier och konferenser. Metodcentrum
Arbetsuppgifter och ansvarsområden
Vi söker en forskningsledare som aktivt och med stort engagemang tar sig an rollen som föreståndare för metodcentrum. Föreståndaren har det övergripande ansvaret för metodcentrum, och ska med nytänkande idéer och i nära samarbete med metodcentrums koordinatorer samt fakultetens forskare utveckla verksamheten i en kreativ anda som direkt berikar specifika forskningsmiljöer/ämnen och den samhällsvetenskapliga fakulteten som helhet. Föreståndaren ska också samverka med andra relevanta internationella, nationella och lokala aktörer samt verka för att metodcentrum fungerar som en nod för forskare vid hela Lunds universitet. Föreståndaren förväntas aktivt söka forskningsmedel som ska komma metodcentrum till del, leda och medverka i forskningsprojekt samt delta i den internationella forskningsdebatten. Dessa arbetsuppgifter kräver hög fysisk närvaro.
Anställningen kommer att vara placerad vid en av följande institutioner: Centre for Sustainability Studies (LUCSUS), Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi, Institutionen för psykologi, Rättssociologiska institutionen, Socialhögskolan, Sociologiska institutionen eller Statsvetenskapliga institutionen. Den sökande ombeds tydligt ange vilken institution hen är intresserad av att placeras vid, samt motivera ämnestillhörigheten.
Tiden som föreståndare omfattar 50 procent av en heltidstjänst. Resterande tid ägnas de första fem åren åt forskningsverksamhet vid heminstitutionen. Detta innebär, förutom egen forskning, även ett engagemang i att söka externa forskningsmedel för andra, aktivt delta i forskarutbildningen samt i institutionens övriga forskningsverksamhet.
Behörighet
Behörig att anställas som professor är den som har visat såväl vetenskaplig som pedagogisk skicklighet (Högskoleförordningen 4 kap 3 §). Sökande ska tydligt kunna dokumentera aktuella och internationellt framstående akademiska meriter inkluderande forskning såväl som ledning av forskningsprogram och undervisning. Den vetenskapliga skickligheten skall ha visats genom självständiga forskningsinsatser som i betydande grad överstiger vad som krävs för docentkompetens. Dokumenterad erfarenhet av tvärvetenskaplig forskning är en merit.
Lika stor omsorg ägnas prövningen av den pedagogiska skickligheten som av den vetenskapliga. Den sökande ska ha dokumenterad undervisningserfarenhet på grund-, avancerad och forskarnivå och måste, för att vara behörig, ha handlett minst en doktorand som huvudhandledare till examen. Den sökande ska ha genomgått minst fem veckor högskolepedagogisk utbildning eller ha motsvarande kunskaper som inhämtats på annat sätt om det inte föreligger särskilda skäl; sökande som saknar formell högskolepedagogisk utbildning förväntas genomgå sådan inom ett år från det att anställningen påbörjats. För lärare vid Lunds universitet gäller som allmänt behörighetskrav att vara lämplig för och ha den förmåga i övrigt som behövs för att fullgöra arbetsuppgifterna väl.
Undervisning förekommer på svenska och engelska. En sökande med annat modersmål än svenska (danska eller norska) som accepterar anställningen förväntas därför inom två år ha förvärvat tillräckliga kunskaper i svenska språket (tal och skrift) för att kunna delta aktivt i ledning, administration och andra relevanta verksamheter som bedrivs på svenska.
Bedömningsgrund
Vi söker efter en person med stor analytisk erfarenhet, förståelse för potentialen i såväl kvalitativt som kvantitativt empiriskt material, samt mycket goda kunskaper inom forskningsdesign. Erfarenhet av tvärvetenskapliga forskningssamarbeten är meriterande.
Av stor betydelse är att den sökande har etablerat sig som självständig forskare på internationell nivå genom att ha: (1) bidragit till framstående och nyskapande metodutveckling inom ramen för sin egen forskning, (2) publicerat i internationellt framstående tidskrifter och förlag i enlighet med rådande forskningstraditioner, (3) dokumenterad förmåga att planera och leda vetenskaplig verksamhet, (4) dokumenterat nationellt och internationellt forskningssamarbete, samt (5) erhållit forskningsanslag som huvudsökande och i konkurrens. Det är meriterande om sökande har erfarenhet av att leda och utveckla en större tvärvetenskaplig forskningsmiljö.
Vid bedömning av den pedagogiska skickligheten tas hänsyn till erfarenhet av undervisning och annan pedagogisk verksamhet på samtliga nivåer, samt av handledning och examination. Förmåga att handleda doktorander till doktorsexamen är en särskilt viktig bedömningsgrund.
Sökande ska ha mycket god samarbetsförmåga, god förmåga att leda en forskningsmiljö, god administrativ kompetens, goda kommunikativa färdigheter samt ha de övriga egenskaper som krävs för att på ett bra sätt utföra uppdraget som professor och föreståndare för metodcentrum. Den sökande ska visa god förmåga till att samverka med det omgivande samhället och att informera om sin verksamhet utanför universitetets ramar. Läs mer i professorskriterier för Samhällsvetenskapliga fakulteten.
Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.