Publicerad: 2024-10-11
Enhetschef Driftstöd
På division System arbetar vi på en övergripande nivå med att designa elmarknaden, utveckla och driva elsystemet. Vi är med och finner svaren på klimatomställningen och skapar välstånd för hela samhället. Vi är en nyckelspelare för att det svenska samhället ska kunna utvecklas och skapar förutsättning för att det ska fungera. Vi löser såväl dagens som morgondagens utmaningar. Vi ser till att Sverige har en lysande framtid.
Om tjänsten
Som Enhetschef för Driftstöd är du mitt i hjärtat i att förverkliga energiomställningen och driften av Sveriges elsystem. Enhetens främsta uppgift är att skapa förutsättningar för driftorganisationen genom framgångsrik driftutbildning, nätkodsuppfyllande (SOGL) och avtalshantering. Enheten ansvarar även för driftens krisberedskap och driftens övergripande kontinuitetshantering. Som Enhetschef har du ansvaret att tillgodose behovet av rätt utformade och kvalitetssäkrade utbildningar, analysera påverkan på driftorganisationen av nätkodskrav och förändrade avtal. Likaså ansvarar du för att säkerställa att driftens kontinuitets- och krishantering är på topp. Enheten leder även avdelningens arbete med informationsklassning vilken är central i säkerhetsarbetet för Svenska kraftnät.
Som Enhetschef ansvarar du för att prioritera och fördela uppgifter, samt skapa förutsättningar för medarbetarna i gruppen. Du utvecklar både medarbetare och verksamhet genom internt arbete och kravställning mot övriga delar av organisationen. Enheten växer från 11 till 15 medarbetare och utvecklingsarbetet innebär utmaningar med fokus på energiomställningen, europeiska driftkoder och ett förändrat omvärldsläge. Utveckla metoder, strukturer och verktyg blir viktigt för att säkerställa vår operativa förmåga.
Du rapporterar till Driftchefen och ingår i Driftavdelningens ledningsgrupp. I denna betydelsefulla roll bidrar du till arbetet med Sveriges elförsörjning i en stimulerande miljö med kunniga medarbetare som strävar efter att utveckla och förbättra verksamheten för att klara energiomställningen.
Om dig
Vi söker en ledare med god förmåga att skapa engagemang och delaktighet, samt att vara en referenspunkt för andra. Som chef för en stödfunktion är det avgörande att aktivt söka upp intressenter. Du tar initiativ, är trygg i sociala sammanhang och bygger relationer för att skapa ömsesidigt fördelaktiga lösningar. Med fokus på det gemensamma målet främjar du samarbete och skapar starka partnerskap. Du är vetgirig och strävar efter kontinuerlig kompetensutveckling, samtidigt som du är strukturerad och har förmåga att prioritera och organisera arbetet effektivt för att möta utvecklingsbehov.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vidare har du en akademisk examen med relevant inriktning för tjänsten, alternativt motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som Svenska kraftnät bedömer likvärdigt. Du har flerårig erfarenhet av att arbeta i en operativ miljö där du utvecklat metoder och verktyg för att säkerställa operativ förmåga och framgång i förändringsarbete. Du har erfarenhet av att leda andra i en roll som teamledare, projektledare eller chef. Din förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska är mycket god.
Det är meriterande om du har kunskap och erfarenhet av ett eller flera av följande områden:
• högre akademisk utbildningsnivå
• erfarenhet av driftverksamhet
• erfarenhet inom energibranschen
• erfarenhet av drift- och personsäkerhet
• B-körkort
Bra att veta
• Tjänsten är placerad i Stockholm/Sundbyberg
• Möjlighet till distansarbete 20-50 % #LI-hybrid
• Resor förekommer. Vanligtvis cirka 1 ggr/månad men kan variera utifrån behov
• Sista ansökningsdag är den 11 november 2024, vi tar ej emot personligt brev i samband med din ansökan
• Tjänsten är en tillsvidareanställning
• I denna rekryteringsprocess tillämpas tester
Kontakta gärna rekryterande chef Pontus de Maré, tel. +46 10 475 82 38, alternativt ansvarig rekryterare Linda Mattsson, tel. nr. 072-463 17 47. Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, 010 475 87 72 och Mikael Hedenheim ST, 010 475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se
Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.
För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:
Lär känna oss på Svenska kraftnät
Om tjänsten
Som Enhetschef för Driftstöd är du mitt i hjärtat i att förverkliga energiomställningen och driften av Sveriges elsystem. Enhetens främsta uppgift är att skapa förutsättningar för driftorganisationen genom framgångsrik driftutbildning, nätkodsuppfyllande (SOGL) och avtalshantering. Enheten ansvarar även för driftens krisberedskap och driftens övergripande kontinuitetshantering. Som Enhetschef har du ansvaret att tillgodose behovet av rätt utformade och kvalitetssäkrade utbildningar, analysera påverkan på driftorganisationen av nätkodskrav och förändrade avtal. Likaså ansvarar du för att säkerställa att driftens kontinuitets- och krishantering är på topp. Enheten leder även avdelningens arbete med informationsklassning vilken är central i säkerhetsarbetet för Svenska kraftnät.
Som Enhetschef ansvarar du för att prioritera och fördela uppgifter, samt skapa förutsättningar för medarbetarna i gruppen. Du utvecklar både medarbetare och verksamhet genom internt arbete och kravställning mot övriga delar av organisationen. Enheten växer från 11 till 15 medarbetare och utvecklingsarbetet innebär utmaningar med fokus på energiomställningen, europeiska driftkoder och ett förändrat omvärldsläge. Utveckla metoder, strukturer och verktyg blir viktigt för att säkerställa vår operativa förmåga.
Du rapporterar till Driftchefen och ingår i Driftavdelningens ledningsgrupp. I denna betydelsefulla roll bidrar du till arbetet med Sveriges elförsörjning i en stimulerande miljö med kunniga medarbetare som strävar efter att utveckla och förbättra verksamheten för att klara energiomställningen.
Om dig
Vi söker en ledare med god förmåga att skapa engagemang och delaktighet, samt att vara en referenspunkt för andra. Som chef för en stödfunktion är det avgörande att aktivt söka upp intressenter. Du tar initiativ, är trygg i sociala sammanhang och bygger relationer för att skapa ömsesidigt fördelaktiga lösningar. Med fokus på det gemensamma målet främjar du samarbete och skapar starka partnerskap. Du är vetgirig och strävar efter kontinuerlig kompetensutveckling, samtidigt som du är strukturerad och har förmåga att prioritera och organisera arbetet effektivt för att möta utvecklingsbehov.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Vidare har du en akademisk examen med relevant inriktning för tjänsten, alternativt motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som Svenska kraftnät bedömer likvärdigt. Du har flerårig erfarenhet av att arbeta i en operativ miljö där du utvecklat metoder och verktyg för att säkerställa operativ förmåga och framgång i förändringsarbete. Du har erfarenhet av att leda andra i en roll som teamledare, projektledare eller chef. Din förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska är mycket god.
Det är meriterande om du har kunskap och erfarenhet av ett eller flera av följande områden:
• högre akademisk utbildningsnivå
• erfarenhet av driftverksamhet
• erfarenhet inom energibranschen
• erfarenhet av drift- och personsäkerhet
• B-körkort
Bra att veta
• Tjänsten är placerad i Stockholm/Sundbyberg
• Möjlighet till distansarbete 20-50 % #LI-hybrid
• Resor förekommer. Vanligtvis cirka 1 ggr/månad men kan variera utifrån behov
• Sista ansökningsdag är den 11 november 2024, vi tar ej emot personligt brev i samband med din ansökan
• Tjänsten är en tillsvidareanställning
• I denna rekryteringsprocess tillämpas tester
Kontakta gärna rekryterande chef Pontus de Maré, tel. +46 10 475 82 38, alternativt ansvarig rekryterare Linda Mattsson, tel. nr. 072-463 17 47. Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, 010 475 87 72 och Mikael Hedenheim ST, 010 475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se
Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.
För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:
Lär känna oss på Svenska kraftnät