Publicerad: 2024-10-18
Alvesta kommun söker två enhetschefer till Individ- och familjeomsorgen
Alvesta kommun med ca 20 000 invånare — södra Sveriges mittpunkt — Integrerar lokalt boende med globala möjligheter. En position som bygger på högkvalitativ kommunal service, ett framgångsrikt näringsliv och en bra blandning av tätorter och landsbygd. Lägg därtill en stark infrastruktur med järnväg, flyg och ett välutvecklat vägnät så förstår du varför Alvesta kommun är rätt val.
– Stor nog för att idéer skall födas och utvecklas
– Liten nog för att alla skall bli sedda och uppskattade samt korta beslutsvägar
I Alvesta kommunkoncern är vi ca 2000 medarbetare inom flera olika yrkeskategorier som varje dag arbetar med att göra skillnad för våra invånare. Vår gemensamma värdegrund är ”Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare och oss medarbetare. Vi utvecklas genom goda möten och öppen dialog. Detta uppnår vi genom vår värdegrund som bygger på ”Delaktighet, Engagemang och Tillit”. Vårt fokus är att skapa den bästa möjliga kommunala servicen för dem vi är till för; invånare, företagare och besökare. Alvesta kommun arbetar utifrån en styrmodell som bygger på tillitsbaserad ledning och styrning med fokus på Agenda 2030.
Vill du vara med på vår spännande resa med siktet inställt på hållbar samhällsutveckling?
Förvaltningen för Arbete och lärande består av avdelningarna Individ- och familjeomsorgen, Utbildning och sysselsättning samt ett förvaltningskontor. Förvaltningen arbetar på uppdrag av nämnden för arbete och lärande i Alvesta kommun. Nämnden för arbete och lärande ansvarar bland annat för individ- och familjeomsorg, försörjningsstöd, arbetsmarknad och sysselsättning, vuxenutbildning, gymnasieskola och familjerätt.
Vi söker nu två enhetschefer till avdelningen Individ- och familjeomsorgen på Förvaltningen för Arbete och lärande. Avdelningen är organiserad utifrån fyra team; gemensam mottagning, team 1 IFO, team 2 IFO samt familjehemsgruppen. Teamen arbetar med myndighetsutövning utifrån lagstiftningen SoL, LVU och LVM. Inom respektive team samlas olika kompetenser för att möta medborgarens behov; där finns profession barn, ekonomiskt bistånd, socialpsykiatri och beroendeproblematik som arbetar med gemensam mottagning, utredning och placering av barn. Vårt framtida arbete ligger i linje med den nya socialtjänstlagen.
Vi erbjuder dig en givande och varierande roll där du får leda och utveckla arbetet i det professionsöverskridande teamet tillsammans med kompetenta medarbetare som värdesätter samarbete och arbetar för ett positivt arbetsklimat med en god gemenskap.
ARBETSUPPGIFTER
Är du en utvecklingsorienterad ledare som söker ett spännande chefsuppdrag där du kan utvecklas och ha möjlighet att påverka din roll och verksamhetens riktning? Vi söker dig med högt ställda ambitioner att driva teamets utveckling framåt och ta en aktiv roll i avdelningens ledningsgrupp i samverkan med övriga chefer. Du kommer att ha ett nära samarbete och samverka med andra enhetschefer inom förvaltningen, men även kommunövergripande, där ni tillsammans försöker lösa olika frågor.
I rollen som enhetschef har du ansvar för verksamhet, ekonomi och personal, inklusive arbetsmiljö. Ett spännande förändringsarbete för att forma ett nytt arbete i professionsöverskridande team pågår för att optimera våra insatser för dem vi är till för. Vi söker därför dig som brinner för de målgrupper vi arbetar för och tycker om utmaningar. Till din hjälp har du samordnare kopplat till enheten. I uppdraget ingår att förankra den politiska visionen, målet och grundvärderingen. Du ser till att verksamheten har tydliga strategier och handlingsplaner för att nå målen samt att dessa genomförs och följs upp. Samarbete och att bygga goda och tillitsfulla relationer är en viktig del i ditt uppdrag såväl internt men även med externa samarbetspartners.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan lämplig akademisk utbildning som vi bedömer som likvärdig, samt socialrätt. Du har erfarenhet av tidigare arbete inom socialtjänsten, samt tidigare erfarenhet som ledare med ansvar för verksamhet, ekonomi och personal. Du har förmågan att arbeta självständigt samtidigt som du har god samarbetsförmåga. Du har även god dokumentationsförmåga.
Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av att leda professionsöverskridande team.
För att lyckas med uppdraget är dina personliga egenskaper viktiga där vi värdesätter att du är driven, utvecklingsmotiverad och prestigelös. Ditt sätt att möta människor med värme, energi och respekt skapar entusiasm och arbetsglädje som får andra att vilja och våga. Som ledare är du trygg och tydlig samt ser vikten av att vara ett föredöme. I ord och handling lyfter du fram de värderingar som vår verksamhet utgår från, och du lutar dig mot dem när du fattar beslut.
ÖVRIGT
Vi undanber oss samtliga annonsförsäljare.
– Stor nog för att idéer skall födas och utvecklas
– Liten nog för att alla skall bli sedda och uppskattade samt korta beslutsvägar
I Alvesta kommunkoncern är vi ca 2000 medarbetare inom flera olika yrkeskategorier som varje dag arbetar med att göra skillnad för våra invånare. Vår gemensamma värdegrund är ”Tillsammans skapar vi en bättre vardag för våra invånare och oss medarbetare. Vi utvecklas genom goda möten och öppen dialog. Detta uppnår vi genom vår värdegrund som bygger på ”Delaktighet, Engagemang och Tillit”. Vårt fokus är att skapa den bästa möjliga kommunala servicen för dem vi är till för; invånare, företagare och besökare. Alvesta kommun arbetar utifrån en styrmodell som bygger på tillitsbaserad ledning och styrning med fokus på Agenda 2030.
Vill du vara med på vår spännande resa med siktet inställt på hållbar samhällsutveckling?
Förvaltningen för Arbete och lärande består av avdelningarna Individ- och familjeomsorgen, Utbildning och sysselsättning samt ett förvaltningskontor. Förvaltningen arbetar på uppdrag av nämnden för arbete och lärande i Alvesta kommun. Nämnden för arbete och lärande ansvarar bland annat för individ- och familjeomsorg, försörjningsstöd, arbetsmarknad och sysselsättning, vuxenutbildning, gymnasieskola och familjerätt.
Vi söker nu två enhetschefer till avdelningen Individ- och familjeomsorgen på Förvaltningen för Arbete och lärande. Avdelningen är organiserad utifrån fyra team; gemensam mottagning, team 1 IFO, team 2 IFO samt familjehemsgruppen. Teamen arbetar med myndighetsutövning utifrån lagstiftningen SoL, LVU och LVM. Inom respektive team samlas olika kompetenser för att möta medborgarens behov; där finns profession barn, ekonomiskt bistånd, socialpsykiatri och beroendeproblematik som arbetar med gemensam mottagning, utredning och placering av barn. Vårt framtida arbete ligger i linje med den nya socialtjänstlagen.
Vi erbjuder dig en givande och varierande roll där du får leda och utveckla arbetet i det professionsöverskridande teamet tillsammans med kompetenta medarbetare som värdesätter samarbete och arbetar för ett positivt arbetsklimat med en god gemenskap.
ARBETSUPPGIFTER
Är du en utvecklingsorienterad ledare som söker ett spännande chefsuppdrag där du kan utvecklas och ha möjlighet att påverka din roll och verksamhetens riktning? Vi söker dig med högt ställda ambitioner att driva teamets utveckling framåt och ta en aktiv roll i avdelningens ledningsgrupp i samverkan med övriga chefer. Du kommer att ha ett nära samarbete och samverka med andra enhetschefer inom förvaltningen, men även kommunövergripande, där ni tillsammans försöker lösa olika frågor.
I rollen som enhetschef har du ansvar för verksamhet, ekonomi och personal, inklusive arbetsmiljö. Ett spännande förändringsarbete för att forma ett nytt arbete i professionsöverskridande team pågår för att optimera våra insatser för dem vi är till för. Vi söker därför dig som brinner för de målgrupper vi arbetar för och tycker om utmaningar. Till din hjälp har du samordnare kopplat till enheten. I uppdraget ingår att förankra den politiska visionen, målet och grundvärderingen. Du ser till att verksamheten har tydliga strategier och handlingsplaner för att nå målen samt att dessa genomförs och följs upp. Samarbete och att bygga goda och tillitsfulla relationer är en viktig del i ditt uppdrag såväl internt men även med externa samarbetspartners.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan lämplig akademisk utbildning som vi bedömer som likvärdig, samt socialrätt. Du har erfarenhet av tidigare arbete inom socialtjänsten, samt tidigare erfarenhet som ledare med ansvar för verksamhet, ekonomi och personal. Du har förmågan att arbeta självständigt samtidigt som du har god samarbetsförmåga. Du har även god dokumentationsförmåga.
Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av att leda professionsöverskridande team.
För att lyckas med uppdraget är dina personliga egenskaper viktiga där vi värdesätter att du är driven, utvecklingsmotiverad och prestigelös. Ditt sätt att möta människor med värme, energi och respekt skapar entusiasm och arbetsglädje som får andra att vilja och våga. Som ledare är du trygg och tydlig samt ser vikten av att vara ett föredöme. I ord och handling lyfter du fram de värderingar som vår verksamhet utgår från, och du lutar dig mot dem när du fattar beslut.
ÖVRIGT
Vi undanber oss samtliga annonsförsäljare.