Publicerad: 2024-10-21
Avdelningschef för Avancerad Processtyrning, Lysekil
Vill du vara med och leda förändring med oss på Tekniksektionen? Preem ställer om för att vi vill, kan och måste. Som ett av Sveriges största drivmedelsbolag är vi en del av problemet. Men just därför kan vi även vara en del av lösningen.
Tekniks uppdrag är att bidra till optimalt utnyttjande av raffinaderierna samt vidareutveckla anläggningarna för säker, tillförlitlig, energieffektiv och ekonomiskt lönsam drift med minimerad miljöpåverkan. Nu söker vi vår nästa avdelningschef för Avancerad Processtyrning!
Om rollen
Processtyrningsavdelningen är organisatoriskt placerad inom Tekniksektionen som är en del av Preems affärsområde Raffinering. Du kommer ha ansvar för en avdelning som idag består av 7 medarbetare och du kommer att rapportera till Teknikchefen.
Som avdelningschef för Avancerad Processtyrning på Preem kommer du att ha en nyckelroll i att driva och utveckla teknikområdet. Ditt uppdrag innefattar:
- Att leda ett team av specialister inom teknikområdet.
- Utveckling inom avdelningens ansvarsområden samt ledning av det direkta arbetet inom dessa.
- Personalansvar.
- Framtagande och uppföljning av avdelningens kostnads- och investeringsbudget.
- Avdelningens målstyrning och kvalitetssäkring.
Huvudsakliga arbetsuppgifter
Du kommer att leda ett team med ansvar inom följande områden:
- Ansvara för system och applikationer inom processtyrning, säkerställa att våra processer är effektiva och pålitliga.
- Utveckla och implementera nya applikationer för avancerad processtyrning, som driver innovation och förbättrar vår produktivitet.
- Underhålla och optimera befintliga applikationer, för att säkerställa kontinuerlig drift och hög prestanda.
- Granska och utforma tekniska lösningar för processtyrning vid ny- och ombyggnationer, och säkerställa att de uppfyller våra standarder.
- Stödja produktion och underhållsteamet vid felsökning, och bidra med expertis för att lösa tekniska utmaningar på bästa möjliga sätt.
- Leda och delta i företagsutredningar, och bidra till att identifiera och genomföra förbättringar.
- Utföra förstudier och budgetberedningar för äskanden av medel i raffinaderiets investeringsbudget.
- Driva projekt inom avdelningens ansvarsområden, och säkerställa att de genomförs inom budget och tidsramar.
Vi erbjuder dig
Hos oss får du möjlighet att utveckla ditt ledarskap genom bl a vår mycket populära och efterfrågade utbildning Ledare på Preem samt ett starkt förmånspaket omfattande bl.a.:
- Högt friskvårdsbidrag
- Utöver friskvårdsbidraget, ersättning för kiropraktor- och naprapatbehandlingar
- Vinstdelning
- Preemkort med personalrabatt på drivmedel mm
- Föräldraledighetstillägg
- Placeringsrådgivning
- Händelsestyrd pensionsrådgivning
- …och mycket mer.
Du blir en viktig del av Preem – en arbetsplats som präglas av välkomnande stämning, förtroende för medarbetarna och goda utvecklingsmöjligheter. Vi arbetar utifrån syftet att göra resan till en bättre framtid möjlig. Just nu genomgår vi den största omställningen i vår historia där det fossila successivt fasas ut och ersätts av förnybara alternativ. En omställning vi gör för att vi vill, kan och måste. Hos oss får du frihet under ansvar och uppmuntras att ta egna initiativ för att utveckla verksamheten framåt. För oss är det viktigt att du delar våra värderingar, Ansvarstagande, Nyskapande och Inkluderande eftersom de ligger till grund för allt vi gör.
Har du den här bakgrunden
Du är utbildad civil- eller högskoleingenjör med teknisk inriktning, gärna med inriktning på kemi- eller processteknik eller en arbetslivserfarenhet inom processindustrin som motsvarar denna utbildningsnivå. De erfarenheter och kunskaper vi gärna ser att du har med dig är:
- En gedigen bakgrund inom processindustrin alternativ energi eller kärnkraft
- Har du en bakgrund inom Processtyrning inom raffinaderi/kemiindustri är det starkt meriterande
- Erfarenhet av att arbeta i/med stora investeringsprojekt
- Personalansvar och där du arbetat med förändringsarbete är meriterande
- Mycket goda kunskaper i svenska (C2*) och engelska (C2*) i såväl tal som skrift då båda språken krävs i det dagliga arbetet.
* Common European Framework of Reference for Languages
Körkort är ett krav.
Är det här du
För oss är du viktigt och även dina personliga egenskaper. Så för att lyckas i den här rollen så behöver du ha förmågan att kunna kommunicera mot olika gränssnitt i en verksamhet.
Men det är inget som utgör ett hinder då du med lätthet kan bygga och stärka relationer i ditt arbete idag och även tidigare.
För att trivas i rollen uppskattar du variationen att dels arbeta operativt för att stödja din grupp men kan snabbt byta fokus till att sätta strategier. Du lyckas med detta idag då besitter en mycket god förmåga att planera, organisera och strukturera ditt arbete.
Eftersom vi är i en stor förändringsresa så behöver förändringar vara något som du står tryggt i och ser möjligheter med.
Nästa steg
Vi ser fram emot att ta emot din ansökan så snart som möjligt då intervjuer kommer att ske löpande, men allra senast 10 november 2024
Om du har frågor om rollen eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta Erika Wikström, Teknikchef Preemraff, 010-450 3507 eller erika.wikstrom@preem.se
Då Preem bedriver en samhällsviktig verksamhet genomförs alltid bakgrundskontroll samt alkohol-/drogtest inför ett anställningserbjudande. Vid intervju ska för Sverige godkänd ID-handling kunna uppvisas. Preem är även till del ett säkerhetsklassat företag och en säkerhetsprövning med registerkontroll kan därför genomföras vid behov. Säkerhetsprövningen genomförs i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen.
Facklig kontaktperson finns här.
Varmt välkommen med din ansökan!