Publicerad: 2024-10-23
Ekonomichef till Biltema Danmark A/S
Biltema erbjuder idag ett brett sortiment för hela familjen inom områdena Bil/MC, Båt, Fritid, Hem, Kontor/teknik, Bygg, Bilvård och Verktyg. Totalt marknadsför Biltema mer än 19 000 artiklar. Vår vision är att underlätta ekonomiskt för människor att ha bil, båt, bostad, verktyg samt fritidsartiklar av hög kvalitet och därigenom skapa en rikare fritid för alla. Biltema har idag totalt 161 varuhus i Sverige, Norge, Danmark och Finland varav 60 varuhus finns i Sverige. Biltema är ett starkt varumärke i en spännande expansion, som de närmsta åren kommer öppna ett 50-tal nya varuhus i Norden.
Nu hjälper vi vårt systerbolag i Danmark att söka efter sin nästa kollega till huvudkontoret i Slagelse.
Är du ambitiös, professionell och redo för utmaningen som Ekonomichef med ansvar över den danska ekonomiavdelningen? Då har vi rätt jobb för dig på vårt huvudkontor i Slagelse.
Som Ekonomichef för Biltema Danmark A/S kommer du att vara ledare för ett skickligt redovisningsteam. Du kommer att ha det övergripande ansvaret för budget, prognoser och månadsbokslut. Inte minst kommer du att vara en viktig sparringpartner för olika avdelningar – främst våra varuhus. I jobbet ingår även facilitering, optimering och planering av affärsprocesser och arbetsflöden.
Du rapporterar direkt till VD, och är aktivt en del av en informell och professionell organisation med korta beslutsvägar.
Mångsidiga arbetsuppgifter och ansvarsområden
Som din huvudsakliga arbetsuppgift kommer du att ansvara för företagets ekonomiavdelning. Till vardags fungerar du också som sparringpartner till VD:n. Du ansvarar för att relevant finansiell data är under kontroll – inklusive styrning och uppföljning av företagets ekonomi från bokföring till rapportering, analys och lön. Du utövar praktisk ledning och kan hjälpa till på redovisningsavdelningen om det behövs. För närvarande består vår redovisningsavdelning av två erfarna medarbetare som utgår från vårt huvudkontor i Slagelse.
Som ledare behöver du se till att ditt team levererar med kvalitet i rapporteringen. Du behöver motivera och engagera dig i ditt teams uppgifter och säkerställa att ni tillsammans levererar bästa möjliga grund för ekonomisk förvaltning. Som sparringpartner för olika avdelningar har du en bra balans mellan att stödja och utveckla processer. Dina arbetsuppgifter är bland annat:
• Att stödja ditt teams rapportering med ett ödmjukt och nyfiket tillvägagångssätt som skapar motivation hos medarbetarna.
• Att säkerställa att budget, kassaflöde och likviditetsrapporter ligger i linje med företagets strategiska prioriteringar och utveckling.
• Att säkerställa att du och ditt team rapporterar månadsbokslut samt årsbokslut och koncernrevisioner till moderbolaget med rätt kvalitet och i rätt tid.
• Implementera ny ESG-rapportering som en del av den årliga rapporteringen.
• Säkerställer att företaget följer tillämplig lagstiftning inom skatt, redovisning, tullar, moms etc.
• Att säkerställa optimering av olika processer. Du kommer att vara involverad i optimeringsprojekt relaterade till ditt ansvarsområde - till exempel i förhållande till digitalisering och automatisering.
• Att tillhandahålla professionell sparring till varuhuscheferna i förhållande till både ekonomistyrning, drift och affärsutveckling. Du bygger en konstruktiv dialog med varuhuscheferna och utmanar vanliga arbetsflöden på ett respektfullt och nyfiket sätt.
Dina yrkeskunskaper:
• Du har en teoretisk bakgrund om regler och trender inom ditt ansvarsområde.
• Kanske kommer från revision eller en redovisnings-, ekonomi-, eller lönefunktion på ett internationellt orienterat företag.
• Du har erfarenhet som ledare inom en ekonomifunktion. Som ledare är du delegerande, involverande, motiverande och praktiskt orienterad.
• Du är utåtriktad och uppsökande när det kommer till att bygga en konstruktiv dialog med varuhusen.
• Du trivs på en arbetsplats som är i utveckling med massor av utmaningar och möjligheter.
• Det är meriterande med erfarenhet inom GDPR, då du är företagets DPO.
• Du är superuser i Excel och har erfarenhet av Dynamics AX, Adra Match, Atlas.
• Du är flytande i engelska såväl i tal som skrift.
Dina personliga egenskaper:
Det är viktigt att du är öppen, positiv och har ett stort engagemang. Vi söker dig som är duktig på att hålla deadlines, och därför är prioritering och struktur några av dina starkaste sidor. På Biltema är vi väldigt lösningsorienterade och det är därför viktigt att du ser möjligheter snarare än begränsningar och vill bidra till att optimera våra processer. Om det är bråttom måste du vara beredd att göra en extra ansträngning för att nå målet.
Tjänsten är på heltid och utgår från vårt huvudkontor i Slagelse.
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Direktör Henrik Anhammer på rc.ost@biltema.com . Intervjuer hålls löpande, så skicka in din ansökan så snart som möjligt.
Vi ser fram emot att höra från Dig!
Sista anmälningsdag: 10:e november 2024
Biltema gör succé!
På bara några år har namnet Biltema etablerats som ett erkänt varumärke i Danmark, vilket märks på den starka utveckling vi har gjort de senaste åren. I Danmark finns idag 18 Biltemavaruhus och fler är på gång – i Norden finns över 160 varuhus. Biltemas koncept bygger på att erbjuda ett brett sortiment av produkter för både familjer och professionella kunder till fasta låga priser.
Läs mer på www.biltema.dk
Nu hjälper vi vårt systerbolag i Danmark att söka efter sin nästa kollega till huvudkontoret i Slagelse.
Är du ambitiös, professionell och redo för utmaningen som Ekonomichef med ansvar över den danska ekonomiavdelningen? Då har vi rätt jobb för dig på vårt huvudkontor i Slagelse.
Som Ekonomichef för Biltema Danmark A/S kommer du att vara ledare för ett skickligt redovisningsteam. Du kommer att ha det övergripande ansvaret för budget, prognoser och månadsbokslut. Inte minst kommer du att vara en viktig sparringpartner för olika avdelningar – främst våra varuhus. I jobbet ingår även facilitering, optimering och planering av affärsprocesser och arbetsflöden.
Du rapporterar direkt till VD, och är aktivt en del av en informell och professionell organisation med korta beslutsvägar.
Mångsidiga arbetsuppgifter och ansvarsområden
Som din huvudsakliga arbetsuppgift kommer du att ansvara för företagets ekonomiavdelning. Till vardags fungerar du också som sparringpartner till VD:n. Du ansvarar för att relevant finansiell data är under kontroll – inklusive styrning och uppföljning av företagets ekonomi från bokföring till rapportering, analys och lön. Du utövar praktisk ledning och kan hjälpa till på redovisningsavdelningen om det behövs. För närvarande består vår redovisningsavdelning av två erfarna medarbetare som utgår från vårt huvudkontor i Slagelse.
Som ledare behöver du se till att ditt team levererar med kvalitet i rapporteringen. Du behöver motivera och engagera dig i ditt teams uppgifter och säkerställa att ni tillsammans levererar bästa möjliga grund för ekonomisk förvaltning. Som sparringpartner för olika avdelningar har du en bra balans mellan att stödja och utveckla processer. Dina arbetsuppgifter är bland annat:
• Att stödja ditt teams rapportering med ett ödmjukt och nyfiket tillvägagångssätt som skapar motivation hos medarbetarna.
• Att säkerställa att budget, kassaflöde och likviditetsrapporter ligger i linje med företagets strategiska prioriteringar och utveckling.
• Att säkerställa att du och ditt team rapporterar månadsbokslut samt årsbokslut och koncernrevisioner till moderbolaget med rätt kvalitet och i rätt tid.
• Implementera ny ESG-rapportering som en del av den årliga rapporteringen.
• Säkerställer att företaget följer tillämplig lagstiftning inom skatt, redovisning, tullar, moms etc.
• Att säkerställa optimering av olika processer. Du kommer att vara involverad i optimeringsprojekt relaterade till ditt ansvarsområde - till exempel i förhållande till digitalisering och automatisering.
• Att tillhandahålla professionell sparring till varuhuscheferna i förhållande till både ekonomistyrning, drift och affärsutveckling. Du bygger en konstruktiv dialog med varuhuscheferna och utmanar vanliga arbetsflöden på ett respektfullt och nyfiket sätt.
Dina yrkeskunskaper:
• Du har en teoretisk bakgrund om regler och trender inom ditt ansvarsområde.
• Kanske kommer från revision eller en redovisnings-, ekonomi-, eller lönefunktion på ett internationellt orienterat företag.
• Du har erfarenhet som ledare inom en ekonomifunktion. Som ledare är du delegerande, involverande, motiverande och praktiskt orienterad.
• Du är utåtriktad och uppsökande när det kommer till att bygga en konstruktiv dialog med varuhusen.
• Du trivs på en arbetsplats som är i utveckling med massor av utmaningar och möjligheter.
• Det är meriterande med erfarenhet inom GDPR, då du är företagets DPO.
• Du är superuser i Excel och har erfarenhet av Dynamics AX, Adra Match, Atlas.
• Du är flytande i engelska såväl i tal som skrift.
Dina personliga egenskaper:
Det är viktigt att du är öppen, positiv och har ett stort engagemang. Vi söker dig som är duktig på att hålla deadlines, och därför är prioritering och struktur några av dina starkaste sidor. På Biltema är vi väldigt lösningsorienterade och det är därför viktigt att du ser möjligheter snarare än begränsningar och vill bidra till att optimera våra processer. Om det är bråttom måste du vara beredd att göra en extra ansträngning för att nå målet.
Tjänsten är på heltid och utgår från vårt huvudkontor i Slagelse.
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta Direktör Henrik Anhammer på rc.ost@biltema.com . Intervjuer hålls löpande, så skicka in din ansökan så snart som möjligt.
Vi ser fram emot att höra från Dig!
Sista anmälningsdag: 10:e november 2024
Biltema gör succé!
På bara några år har namnet Biltema etablerats som ett erkänt varumärke i Danmark, vilket märks på den starka utveckling vi har gjort de senaste åren. I Danmark finns idag 18 Biltemavaruhus och fler är på gång – i Norden finns över 160 varuhus. Biltemas koncept bygger på att erbjuda ett brett sortiment av produkter för både familjer och professionella kunder till fasta låga priser.
Läs mer på www.biltema.dk