Publicerad: 2024-10-25
Avdelningschef, sektionen Kommunikation
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.
Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.
Sektionen Kommunikation, en av Universitetsförvaltningens tio sektioner, arbetar för att öka universitetets synlighet, attraktivitet och kommunikativa förmåga.
Sektionen består av fyra avdelningar: Media och profilering, Akademiintendenturen, Webbavdelningen och Kommunikativt verksamhetsstöd, med totalt cirka 45 medarbetare.
För att möta en föränderlig omvärld behöver Lunds universitet agera snabbare och hitta nya arbetssätt. Därför behövs en snabbfotad och professionell kommunikationsfunktion som stöttar universitetets kärnverksamhet: utbildning, forskning och samverkan. Kommunikationsfrågorna står högt på ledningens agenda. Just nu skapar vi en ny organisation för universitetets gemensamma kommunikationsarbete, vilket innebär ett delvis nytt uppdrag och en ny organisation för sektionen. Den här tjänsten passar dig som vill vara med och bygga upp något nytt.
Vi erbjuder
Lunds universitet är en statlig myndighet vilket innebär att du får särskilda förmåner, generös semester och en förmånlig tjänstepension.
Läs mer på universitetets webbplats om att vara anställd hos oss https://www.lu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss
Arbetsuppgifter och ansvarsområden
Vi söker en avdelningschef som vill vara med och utveckla den nya sektionen Kommunikation. Du kommer att bygga och leda en ny avdelning. Dina framtida medarbetare arbetar redan på Lunds universitet, men flera av dem har idag sin arbetsplats på andra sektioner. Deras anställningar och uppdrag kommer att flyttas till sektionen Kommunikation. Alla delar av avdelningens nya uppdrag är inte fastställda, men de viktigaste målgrupperna för avdelningen kommer att vara framtida och nuvarande studenter.
Avdelningen kommer att arbeta med marknadsföring av utbildningar, inklusive kommunikationsinsatser om utbildningar och studentlivet via webb och sociala medier. Avdelningen kommer även att arbeta med nationell studentrekrytering, mässor, inspirationsdagar och öppna hus på universitetsgemensam nivå. I medarbetargruppen ingår även studievägledare som ger individuell vägledning före och under studietiden. Arbetet sker i samarbete med kollegor på universitetets nio fakulteter och andra sektioner inom Universitetsförvaltningen, med framtida och befintliga studenters behov i centrum. Lunds universitet har höga ambitioner för ett ökat globalt engagemang och därför kommer internationellt genomslag inom kommunikation och marknadsföring att vara en del av avdelningens arbete. Som avdelningschef kommer du att ha en viktig roll i att forma den nya avdelningen och dess uppdrag.
Du rapporterar till universitetets kommunikationsdirektör, som även är sektionschef. Du blir en del av sektionens ledningsgrupp och engagerad i att utveckla hela sektionen samt universitetets kommunikationsarbete mot en mer kommunikativ organisation.
Arbetsuppgifter
- Verksamhets-, personal-, och budgetansvar för din avdelning. I det ingår arbetsmiljöansvar och att skapa goda förutsättningar för dina medarbetare att utföra sina uppdrag.
- Leda och tillsammans med medarbetarna planera, genomföra, följa upp och kontinuerligt utveckla verksamheten inom avdelningen.
- Övergripande utveckla och samordna universitetets arbete inom avdelningens ansvarsområden.
Kvalifikationer
Krav för anställningen är:
- Väl vitsordad chefserfarenhet med verksamhets-, personal- och budgetansvar samt strategiskt ledningsarbete.
- Gedigen erfarenhet av att arbeta med kommunikation och marknadsföring samt förståelse för kommunikationsuppdraget.
- God digital kompetens inom kommunikationsområdet.
- Erfarenhet av förändringsledning och verksamhetsutveckling.
- Erfarenhet av att arbeta i en stor och komplex organisation.
- Relevant högskoleutbildning inom kommunikation eller motsvarande.
- Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.
För att lyckas i rollen som avdelningschef på Lunds universitet behöver du förstå organisationens kultur och karaktär. Det är därför viktigt att du har en god strategisk och analytisk förmåga och klarar av att hantera komplexa frågor. Du har en god förmåga att skapa kontakter och nätverk. Du kan prioritera, sortera, strukturera och organisera ditt och dina medarbetares arbete. Som ledare är du prestigelös, rak i din kommunikation och har en nära dialog med dina medarbetare. Du är också bra på att se dina medarbetares kompetens och skapar förutsättningar för dem att utvecklas inom sina respektive ansvarsområden. Du bidrar aktivt i ledningsgruppens arbete för att uppnå gemensamma mål.
Du är nyfiken på och håller dig uppdaterad om utvecklingen inom AI, digitalisering, dataanalys och användarcentrerade processer. Du är intresserad av hur unga tänker kring studier och utbildningsval.
Meriterande för anställningen är:
- Erfarenhet av studentrekrytering och marknadsföring inom ett lärosäte.
- God kännedom om utbildningsfrågor och studentfrågor.
- Erfarenhet av arbete vid universitet/högskola.
- Erfarenhet från offentlig sektor.
- Relevant chefs- och ledarutbildning.
Övrigt:
Anställningen är en tillsvidareanställning där provanställning kan komma att tillämpas. Intervjuer kommer att genomföras i Lund v 48.
Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.
Sektionen Kommunikation, som är en av Universitetsförvaltningens tio sektioner, har i uppdrag att bidra till att öka universitetets synlighet, attraktivitet och kommunikativa förmåga och består av fyra avdelningar: Media och profilering, Akademiintendenturen, Webbavdelningen och Kommunikativt verksamhetsstöd. Sektionen har ca 45 medarbetare.
Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.
Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.
Sektionen Kommunikation, en av Universitetsförvaltningens tio sektioner, arbetar för att öka universitetets synlighet, attraktivitet och kommunikativa förmåga.
Sektionen består av fyra avdelningar: Media och profilering, Akademiintendenturen, Webbavdelningen och Kommunikativt verksamhetsstöd, med totalt cirka 45 medarbetare.
För att möta en föränderlig omvärld behöver Lunds universitet agera snabbare och hitta nya arbetssätt. Därför behövs en snabbfotad och professionell kommunikationsfunktion som stöttar universitetets kärnverksamhet: utbildning, forskning och samverkan. Kommunikationsfrågorna står högt på ledningens agenda. Just nu skapar vi en ny organisation för universitetets gemensamma kommunikationsarbete, vilket innebär ett delvis nytt uppdrag och en ny organisation för sektionen. Den här tjänsten passar dig som vill vara med och bygga upp något nytt.
Vi erbjuder
Lunds universitet är en statlig myndighet vilket innebär att du får särskilda förmåner, generös semester och en förmånlig tjänstepension.
Läs mer på universitetets webbplats om att vara anställd hos oss https://www.lu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss
Arbetsuppgifter och ansvarsområden
Vi söker en avdelningschef som vill vara med och utveckla den nya sektionen Kommunikation. Du kommer att bygga och leda en ny avdelning. Dina framtida medarbetare arbetar redan på Lunds universitet, men flera av dem har idag sin arbetsplats på andra sektioner. Deras anställningar och uppdrag kommer att flyttas till sektionen Kommunikation. Alla delar av avdelningens nya uppdrag är inte fastställda, men de viktigaste målgrupperna för avdelningen kommer att vara framtida och nuvarande studenter.
Avdelningen kommer att arbeta med marknadsföring av utbildningar, inklusive kommunikationsinsatser om utbildningar och studentlivet via webb och sociala medier. Avdelningen kommer även att arbeta med nationell studentrekrytering, mässor, inspirationsdagar och öppna hus på universitetsgemensam nivå. I medarbetargruppen ingår även studievägledare som ger individuell vägledning före och under studietiden. Arbetet sker i samarbete med kollegor på universitetets nio fakulteter och andra sektioner inom Universitetsförvaltningen, med framtida och befintliga studenters behov i centrum. Lunds universitet har höga ambitioner för ett ökat globalt engagemang och därför kommer internationellt genomslag inom kommunikation och marknadsföring att vara en del av avdelningens arbete. Som avdelningschef kommer du att ha en viktig roll i att forma den nya avdelningen och dess uppdrag.
Du rapporterar till universitetets kommunikationsdirektör, som även är sektionschef. Du blir en del av sektionens ledningsgrupp och engagerad i att utveckla hela sektionen samt universitetets kommunikationsarbete mot en mer kommunikativ organisation.
Arbetsuppgifter
- Verksamhets-, personal-, och budgetansvar för din avdelning. I det ingår arbetsmiljöansvar och att skapa goda förutsättningar för dina medarbetare att utföra sina uppdrag.
- Leda och tillsammans med medarbetarna planera, genomföra, följa upp och kontinuerligt utveckla verksamheten inom avdelningen.
- Övergripande utveckla och samordna universitetets arbete inom avdelningens ansvarsområden.
Kvalifikationer
Krav för anställningen är:
- Väl vitsordad chefserfarenhet med verksamhets-, personal- och budgetansvar samt strategiskt ledningsarbete.
- Gedigen erfarenhet av att arbeta med kommunikation och marknadsföring samt förståelse för kommunikationsuppdraget.
- God digital kompetens inom kommunikationsområdet.
- Erfarenhet av förändringsledning och verksamhetsutveckling.
- Erfarenhet av att arbeta i en stor och komplex organisation.
- Relevant högskoleutbildning inom kommunikation eller motsvarande.
- Goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.
För att lyckas i rollen som avdelningschef på Lunds universitet behöver du förstå organisationens kultur och karaktär. Det är därför viktigt att du har en god strategisk och analytisk förmåga och klarar av att hantera komplexa frågor. Du har en god förmåga att skapa kontakter och nätverk. Du kan prioritera, sortera, strukturera och organisera ditt och dina medarbetares arbete. Som ledare är du prestigelös, rak i din kommunikation och har en nära dialog med dina medarbetare. Du är också bra på att se dina medarbetares kompetens och skapar förutsättningar för dem att utvecklas inom sina respektive ansvarsområden. Du bidrar aktivt i ledningsgruppens arbete för att uppnå gemensamma mål.
Du är nyfiken på och håller dig uppdaterad om utvecklingen inom AI, digitalisering, dataanalys och användarcentrerade processer. Du är intresserad av hur unga tänker kring studier och utbildningsval.
Meriterande för anställningen är:
- Erfarenhet av studentrekrytering och marknadsföring inom ett lärosäte.
- God kännedom om utbildningsfrågor och studentfrågor.
- Erfarenhet av arbete vid universitet/högskola.
- Erfarenhet från offentlig sektor.
- Relevant chefs- och ledarutbildning.
Övrigt:
Anställningen är en tillsvidareanställning där provanställning kan komma att tillämpas. Intervjuer kommer att genomföras i Lund v 48.
Universitetet tillämpar individuell lönesättning. Ange gärna löneanspråk i din ansökan.
Sektionen Kommunikation, som är en av Universitetsförvaltningens tio sektioner, har i uppdrag att bidra till att öka universitetets synlighet, attraktivitet och kommunikativa förmåga och består av fyra avdelningar: Media och profilering, Akademiintendenturen, Webbavdelningen och Kommunikativt verksamhetsstöd. Sektionen har ca 45 medarbetare.
Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.