Publicerad: 2024-10-25
Kanslichef
Är du redo för en utvecklande och spännande utmaning? Sala kommun söker dig som vill leda medarbetarna på Kanslienheten och bidra till ett tryggt, hållbart och växande Sala.
Om arbetsplatsen
Kanslienheten i Sala kommun levererar professionellt stöd till våra förtroendevalda, våra interna kontor och samarbetar med externa myndigheter och organisationer. Vi har byggt upp ett gediget team av kompetenta medarbetare inom juridik, nämndadministration, registratur, arkiv och dataskydd. Enheten består av sex medarbetare.
Från och med januari 2025 kommer Kanslienheten att tillhöra Kommunledningskontoret tillsammans med ekonomienheten, IT- och digitaliseringsenheten, kommunikationsenheten, upphandlingsenheten och personalavdelningen. Kommunledningskontoret leds av stabschef som tillika är jurist och upphandlingschef. Det finns ett kompetent team där intressanta juridiska frågeställningar lyfts och bollas och där man stöttar varandra i juridiska frågeställningar.
Genom detta uppdrag får du goda möjligheter till personlig utveckling samtidigt som du får vara med och vidareutveckla kommunens juridiska och administrativa arbete. Du erbjuds kompetenshöjande insatser i form av interna utbildningar såväl som externa.
Arbetsuppgifter
I rollen som Kanslichef ansvarar du för verksamheten, personal och ekonomi. Du planerar, utvecklar och följer upp verksamheten så att enhetens tjänster håller en hög kvalitet, fungerar effektivt och med god service. Du leder medarbetarna i det dagliga arbetet inom nämndadministration, juridik och arkiv och är ett bra stöd för dem i deras respektive frågor, samtidigt som du vägleder medarbetarna så att de kan se helhetsbilden och bidra till kommunens långsiktiga utveckling. Du tycker att det är viktigt med en god arbetsmiljö och jobbar aktivt för att uppnå det. Inom det ekonomiska arbetet ansvarar du bl.a. för budget, uppföljningar, bokslut och verksamhetsplanering.
I rollen ingår också ett operativt ansvar som kommunjurist där du är ett stöd inom juridisk rådgivning såväl inom den egna enheten som till organisationen. Du kommer att få arbeta med en stor bredd av lagstiftningar tillsammans med vår befintliga kommunjurist samt stabschef. Du är också ett kompetent stöd till våra förtroendevalda, främst kommunstyrelsens ordförande och presidium och du deltar vid olika instanser inom kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Kanslienheten ansvarar för genomförande av val till regering, kommunfullmäktige och region samt europaparlamentsval. Som Kanslichef ansvarar du för detta arbete. I samband med valarbete och deltagande på politiska sammanträden kommer arbete att förekomma på kvällstid.
Du kan också komma att ansvara för att driva utvecklingsprojekt så som e-arkiv.
Vem är du?
Vi letar dig som har erfarenhet av att arbeta i kansli, hantera nämndadministration, och som har ett bra grepp om registrering, diarieföring arkiv och reglemente och delegationsordningar. Du har en examen inom juridik eller rättsvetenskap, samt erfarenhet av att jobba nära nämndadministration. Erfarenhet från arbete som kommunjurist i ett liknande kansli är mycket meriterande. Du är utvecklingsorienterad och har en stark vilja att arbeta för långsiktig hållbarhet och samhällsutveckling.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. För att lyckas i den här rollen behöver du ha ett gott ledarskap där du skapar en god relation med dina medarbetare för att sedan kunna leda dem på ett tillitsfullt sätt och främja ett engagerat medarbetarskap. Du behöver ha förmåga att strukturera och driva arbetet framåt. Du behöver också vara bra på att skapa samarbeten över organisationsgränserna och kommunicera komplex information på ett enkelt sätt. Du är van att använda IT-stöd i ditt dagliga arbete, och om du har tidigare erfarenhet av Evolution så kommer du snabbt in i arbetet.
Vad vi erbjuder
På Sala kommun ser vi våra medarbetare som vår största tillgång. Därför erbjuder vi:
• Flexibla arbetstider och möjlighet till deltid
• Friskvårdsbidrag för att främja din hälsa och välmående
• Möjlighet till visst distansarbete
• Rätt till heltid som en grundläggande förmån
• Möjlighet till semesterväxling och pensionsväxling
Anställningsvillkor
Heltid, tillsvidare
Tillträde enligt överenskommelse
Individuell lönesättning
Provanställning kan komma att tillämpas
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 2024-11-17.
Ansökan sker via www.sala.se/ledigajobb. Vi tar inte emot ansökningar via e-post.
Upplysningar
Om du har frågor kring tjänsten är du varmt välkommen att kontakta Stabschef Arminé Kanakanian som gärna berättar mer om Kanslienheten och det arbete som bedrivs!
E-post: armine.kanakanian@sala.se
tel: 0224 - 74 70 11
Facklig kontakt
Vision, Thomas Roberg, thomas.roberg@sala.se
Om Sala kommun
Sala är en trivsam småstad med levande landsbygd och närhet till flera storstäder. I kommunen bor nästan 23 000 invånare varav ca 13 000 i Sala stad. Tack vare korta avstånd, avgiftsfri kollektivtrafik och bra service runtom i hela kommunen finns möjlighet till livskvalitet och en enklare vardag. I kommunen finns ett starkt näringsliv, ett rikt föreningsliv och natursköna områden som inbjuder till aktivitet och rekreation. När längtan till storstan tar över kan du med enkelhet ta tåget. Du når Västerås och Uppsala på ca 30 min och Stockholm på ca 75 min. Är du inte redo att lämna storstan för Sala än så går det naturligtvis bra att pendla, vilket flera av våra 2000 medarbetare gör.
Läs mer om Sala på www.sala.se.
Välkommen med din ansökan!
Sala kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning och ålder.
Vi undanber oss vänligen men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Om arbetsplatsen
Kanslienheten i Sala kommun levererar professionellt stöd till våra förtroendevalda, våra interna kontor och samarbetar med externa myndigheter och organisationer. Vi har byggt upp ett gediget team av kompetenta medarbetare inom juridik, nämndadministration, registratur, arkiv och dataskydd. Enheten består av sex medarbetare.
Från och med januari 2025 kommer Kanslienheten att tillhöra Kommunledningskontoret tillsammans med ekonomienheten, IT- och digitaliseringsenheten, kommunikationsenheten, upphandlingsenheten och personalavdelningen. Kommunledningskontoret leds av stabschef som tillika är jurist och upphandlingschef. Det finns ett kompetent team där intressanta juridiska frågeställningar lyfts och bollas och där man stöttar varandra i juridiska frågeställningar.
Genom detta uppdrag får du goda möjligheter till personlig utveckling samtidigt som du får vara med och vidareutveckla kommunens juridiska och administrativa arbete. Du erbjuds kompetenshöjande insatser i form av interna utbildningar såväl som externa.
Arbetsuppgifter
I rollen som Kanslichef ansvarar du för verksamheten, personal och ekonomi. Du planerar, utvecklar och följer upp verksamheten så att enhetens tjänster håller en hög kvalitet, fungerar effektivt och med god service. Du leder medarbetarna i det dagliga arbetet inom nämndadministration, juridik och arkiv och är ett bra stöd för dem i deras respektive frågor, samtidigt som du vägleder medarbetarna så att de kan se helhetsbilden och bidra till kommunens långsiktiga utveckling. Du tycker att det är viktigt med en god arbetsmiljö och jobbar aktivt för att uppnå det. Inom det ekonomiska arbetet ansvarar du bl.a. för budget, uppföljningar, bokslut och verksamhetsplanering.
I rollen ingår också ett operativt ansvar som kommunjurist där du är ett stöd inom juridisk rådgivning såväl inom den egna enheten som till organisationen. Du kommer att få arbeta med en stor bredd av lagstiftningar tillsammans med vår befintliga kommunjurist samt stabschef. Du är också ett kompetent stöd till våra förtroendevalda, främst kommunstyrelsens ordförande och presidium och du deltar vid olika instanser inom kommunstyrelsen och kommunfullmäktige. Kanslienheten ansvarar för genomförande av val till regering, kommunfullmäktige och region samt europaparlamentsval. Som Kanslichef ansvarar du för detta arbete. I samband med valarbete och deltagande på politiska sammanträden kommer arbete att förekomma på kvällstid.
Du kan också komma att ansvara för att driva utvecklingsprojekt så som e-arkiv.
Vem är du?
Vi letar dig som har erfarenhet av att arbeta i kansli, hantera nämndadministration, och som har ett bra grepp om registrering, diarieföring arkiv och reglemente och delegationsordningar. Du har en examen inom juridik eller rättsvetenskap, samt erfarenhet av att jobba nära nämndadministration. Erfarenhet från arbete som kommunjurist i ett liknande kansli är mycket meriterande. Du är utvecklingsorienterad och har en stark vilja att arbeta för långsiktig hållbarhet och samhällsutveckling.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. För att lyckas i den här rollen behöver du ha ett gott ledarskap där du skapar en god relation med dina medarbetare för att sedan kunna leda dem på ett tillitsfullt sätt och främja ett engagerat medarbetarskap. Du behöver ha förmåga att strukturera och driva arbetet framåt. Du behöver också vara bra på att skapa samarbeten över organisationsgränserna och kommunicera komplex information på ett enkelt sätt. Du är van att använda IT-stöd i ditt dagliga arbete, och om du har tidigare erfarenhet av Evolution så kommer du snabbt in i arbetet.
Vad vi erbjuder
På Sala kommun ser vi våra medarbetare som vår största tillgång. Därför erbjuder vi:
• Flexibla arbetstider och möjlighet till deltid
• Friskvårdsbidrag för att främja din hälsa och välmående
• Möjlighet till visst distansarbete
• Rätt till heltid som en grundläggande förmån
• Möjlighet till semesterväxling och pensionsväxling
Anställningsvillkor
Heltid, tillsvidare
Tillträde enligt överenskommelse
Individuell lönesättning
Provanställning kan komma att tillämpas
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 2024-11-17.
Ansökan sker via www.sala.se/ledigajobb. Vi tar inte emot ansökningar via e-post.
Upplysningar
Om du har frågor kring tjänsten är du varmt välkommen att kontakta Stabschef Arminé Kanakanian som gärna berättar mer om Kanslienheten och det arbete som bedrivs!
E-post: armine.kanakanian@sala.se
tel: 0224 - 74 70 11
Facklig kontakt
Vision, Thomas Roberg, thomas.roberg@sala.se
Om Sala kommun
Sala är en trivsam småstad med levande landsbygd och närhet till flera storstäder. I kommunen bor nästan 23 000 invånare varav ca 13 000 i Sala stad. Tack vare korta avstånd, avgiftsfri kollektivtrafik och bra service runtom i hela kommunen finns möjlighet till livskvalitet och en enklare vardag. I kommunen finns ett starkt näringsliv, ett rikt föreningsliv och natursköna områden som inbjuder till aktivitet och rekreation. När längtan till storstan tar över kan du med enkelhet ta tåget. Du når Västerås och Uppsala på ca 30 min och Stockholm på ca 75 min. Är du inte redo att lämna storstan för Sala än så går det naturligtvis bra att pendla, vilket flera av våra 2000 medarbetare gör.
Läs mer om Sala på www.sala.se.
Välkommen med din ansökan!
Sala kommun söker dig som har kompetens att bidra till våra verksamheter oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, sexuell läggning, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning och ålder.
Vi undanber oss vänligen men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.