Publicerad: 2024-10-29

Logotyp

Biståndshandläggare till omsorgsnämndens myndighet

Adress

Uppsala

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

Myndighet arbete och bostad

Är du på jakt efter ett roligt, varierande och meningsfullt arbete i en utvecklande miljö? Har du erfarenhet av myndighetsutövning och arbete utifrån SoL eller LSS? Då kan du vara den biståndshandläggare vi söker till vårt team!

Omsorgsnämndens myndighet är en avdelning med cirka 100 medarbetare. Myndigheten ansvarar för att ge insatser till personer med funktionsnedsättningar som behöver stöd i sin vardag. På myndigheten arbetar biståndshandläggare, teamledare, enhetschefer och olika stödfunktioner. Vi på myndigheten har även ett tätt samarbete med omsorgsnämndens myndighet som ingår i samma förvaltning.

På enheten, myndighet arbete och bostad, arbetar 10 biståndshandläggare, en teamledare och en enhetschef. Enheten ansvarar för insatser enligt LSS till personer med funktionsnedsättningar.

Vår arbetsplats är belägen mitt i centrala Uppsala i det nya stadshuset, med goda pendlingsmöjligheter. Här arbetar du i ljusa, fräscha lokaler och väljer arbetsyta utifrån vilka arbetsuppgifter du ska utföra. Vi erbjuder möjligheten att arbeta hemifrån ett par dagar per vecka.

För alla medarbetare i Uppsala kommun erbjuds 3000 kr per år i friskvårdsbidrag.

Ditt uppdrag
Du som biståndshandläggare utreder, bedömer och fattar beslut om insatserna bostad med särskild service och daglig verksamhet enligt LSS samt kompletterande insatser för personer som bor i bostad med särskild service. Uppföljning av insatserna är en viktig del av arbetet för att säkerställa att insatserna är av god kvalitet och att den enskilde ges möjlighet till delaktighet och inflytande i utformningen av stödet. Att ha kontakt med den enskilde, legala företrädare och övriga professioner runt den enskilde är en stor del av arbetet. I ditt uppdrag ingår även att informera om myndighetens uppdrag och insatser, gällande lagstiftning och brukarens rättigheter.

För oss är det viktigt att:
• göra skillnad för våra brukare
• arbeta tillsammans - teamarbete
• tänka nytt - för våra brukares bästa
• få möjlighet att utvecklas inom yrkesrollen.

Vi jobbar i en komplex verksamhet med stundvis högt tempo och du behöver vara en person som självständigt kan planera ditt arbete för att möta verksamhetens behov. I enheten arbetar kollegorna nära varandra och teamledaren finns som stöd i ärenden. Som ny på arbetsplatsen erbjuder vi en introduktionsperiod där du får stöd av en mentor.

Myndigheten strävar efter att vara transparent gentemot de brukare vi möter och uppfylla vår serviceskyldighet, samtidigt som vi är rättssäkra och effektiva i vår handläggning. För att komma dit arbetar vi ständigt med utveckling, både personlig och organisatorisk. Arbetar du hos oss får du bidra till denna utveckling på olika sätt.

Din bakgrund
Vi söker dig som har socionomexamen, examen från sociala omsorgsprogrammet eller annan utbildning som av arbetsgivaren bedömer som relevant för tjänsten. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av myndighetsutövning och arbete utifrån SoL eller LSS. Det är meriterande om du har erfarenhet eller utbildning i IBIC (individens behov i centrum). Arbetet kräver att du har goda muntliga och skriftliga kunskaper i svenska. Du behöver vara van att arbeta med olika digitala verktyg då vår handläggningsprocess är helt digital. Har du jobbat i verksamhetssystemet Lifecare ses även detta som meriterande.

Som person är du empatisk och har förmågan att sätta dig in i någon annans situation. Du ser möjligheter i förändringar och arbetar för att uppnå goda resultat genom att självständigt planera och prioritera ditt arbete. Du har också förmågan att kommunicera på ett lyhört sätt och kan vara lugn och samlad i krävande situationer.

Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta:
Christina Rosendahl, enhetschef, 018-727 87 30

Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Vision, Tommy Törnberg, 018-727 17 44.

Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 23 02.

Vi kommer att begära utdrag ur belastningsregistret innan anställning kan erbjudas.

I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Om vår organisation
Välkommen till vård- och omsorgsförvaltningen. Vi arbetar med stöd och vård till äldre och till personer med funktionsnedsättning. Målet är att de ska kunna leva ett så aktivt och självständigt liv som möjligt.

Vård- och omsorgsförvaltningen är en av Sveriges största arbetsgivare inom kommunal vård och omsorg. Här arbetar cirka 7 500 medarbetare utifrån vår värdegrund – göra skillnad, arbeta tillsammans och välkomna nyskapande. Hos oss finns stora möjligheter att ta eget ansvar, utvecklas och bidra med sin kompetens. Vi strävar mot en organisationskultur med en tilltro till varandra och en stolthet över verksamheten.

Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Arbeta inom vård och omsorg - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-karriar/jobba-hos-oss/arbeta-inom-vard-och-omsorg/)
Undantagna (från heltid som norm) är personliga assistenter.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Uppsala

Populära jobb i Uppsala