Publicerad: 2024-10-29
Administratör sökes på deltid till Södertörns tingsrätt
Södertörns tingsrätt är en av landets största tingsrätter och här arbetar 260 medarbetare. Domstolen tar emot ett stort antal brottmål, tvistemål, ansökningar om äktenskapsskillnader, konkurser och domstolsärenden. År 2023 fick tingsrätten in drygt 20 000 mål. Tingsrätten består av sex dömande avdelningar, en administrativ avdelning och en stab.
Är du student och brinner för service och administration och vill bidra till rättstryggheten i vårt demokratiska samhälle? Då kan tjänsten som timanställd administratör vara något för dig!
Vårt uppdrag är att varje dag bidra till rättstrygghet i ett demokratiskt och rättssäkert samhälle. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. Vi söker nu en administratör på deltid till serviceenheten som är en del av den administrativa avdelningen.
Arbetsuppgifter
Södertörns tingsrätt bedriver samarbete med Attunda, Nacka, Solna och Stockholms tingsrätter kring nämndemanna- och jouradvokatfrågor och ansvarar för viss administration av tingsrätternas cirka 1 400 nämndemän och 400 jouradvokater.
Arbetsuppgifterna på enheten innebär främst registrering och attestering av olika typer av ersättningar, boka och kalla nämndemän till förhandlingar och kontakt med nämndemän per telefon och mejl. Arbetet innebär till viss del utbildningsadministration och terminsvis schemaläggning av nämndemän och jouradvokater.
Du kommer ha ett mycket tätt samarbete med dina fyra kollegor som arbetar med nämndemannafrågor och rapporterar till servicechefen.
Kvalifikationer
• Pågående eftergymnasial utbildning, gärna inom paralegal
• Minst ett år kvar av studieperioden
• Erfarenhet av administrativt arbete under minst sex månader
• Du är en van datoranvändare och ser dator och e-post som naturliga arbetsverktyg
• God förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.
Dina egenskaper
Vi söker dig som har en utpräglad känsla för service och kvalitet och som trivs med att arbeta administrativt. Du har god samarbetsförmåga och skapar goda relationer till kollegor. Du planerar och organiserar ditt arbete på ett strukturerat och effektivt sätt med hög kvalitet, noggrannhet med bibehållet gott bemötande. Du är även ansvarstagande och effektiv.
För att vara aktuell för anställning hos oss behöver du bedömas lämplig. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och agerar i enlighet med den statliga värdegrunden som styr Sveriges domstolars verksamhet. Vi ställer också krav på att du följer Sveriges lagar.
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Därför tillämpar vi kompetensbaserad rekrytering och använder tester som en del i urvalsprocessen.
För att vi ska kunna bedöma din ansökan så ber vi dig att göra följande:
1. Specificera din arbetslivserfarenhet i ditt CV. Specificera vad du har arbetat med och anställningstidens längd; År, Månad-Dag (exempel från: 2020-01-15 till: 2020-05-31).
2. Bifoga studieintyg på pågående eftergymnasial utbildning.
Är du student och brinner för service och administration och vill bidra till rättstryggheten i vårt demokratiska samhälle? Då kan tjänsten som timanställd administratör vara något för dig!
Vårt uppdrag är att varje dag bidra till rättstrygghet i ett demokratiskt och rättssäkert samhälle. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led. Vi söker nu en administratör på deltid till serviceenheten som är en del av den administrativa avdelningen.
Arbetsuppgifter
Södertörns tingsrätt bedriver samarbete med Attunda, Nacka, Solna och Stockholms tingsrätter kring nämndemanna- och jouradvokatfrågor och ansvarar för viss administration av tingsrätternas cirka 1 400 nämndemän och 400 jouradvokater.
Arbetsuppgifterna på enheten innebär främst registrering och attestering av olika typer av ersättningar, boka och kalla nämndemän till förhandlingar och kontakt med nämndemän per telefon och mejl. Arbetet innebär till viss del utbildningsadministration och terminsvis schemaläggning av nämndemän och jouradvokater.
Du kommer ha ett mycket tätt samarbete med dina fyra kollegor som arbetar med nämndemannafrågor och rapporterar till servicechefen.
Kvalifikationer
• Pågående eftergymnasial utbildning, gärna inom paralegal
• Minst ett år kvar av studieperioden
• Erfarenhet av administrativt arbete under minst sex månader
• Du är en van datoranvändare och ser dator och e-post som naturliga arbetsverktyg
• God förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.
Dina egenskaper
Vi söker dig som har en utpräglad känsla för service och kvalitet och som trivs med att arbeta administrativt. Du har god samarbetsförmåga och skapar goda relationer till kollegor. Du planerar och organiserar ditt arbete på ett strukturerat och effektivt sätt med hög kvalitet, noggrannhet med bibehållet gott bemötande. Du är även ansvarstagande och effektiv.
För att vara aktuell för anställning hos oss behöver du bedömas lämplig. Det innebär att du står upp för demokratiska värderingar och agerar i enlighet med den statliga värdegrunden som styr Sveriges domstolars verksamhet. Vi ställer också krav på att du följer Sveriges lagar.
Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Därför tillämpar vi kompetensbaserad rekrytering och använder tester som en del i urvalsprocessen.
För att vi ska kunna bedöma din ansökan så ber vi dig att göra följande:
1. Specificera din arbetslivserfarenhet i ditt CV. Specificera vad du har arbetat med och anställningstidens längd; År, Månad-Dag (exempel från: 2020-01-15 till: 2020-05-31).
2. Bifoga studieintyg på pågående eftergymnasial utbildning.