Publicerad: 2024-10-30
Projektledare för byggnation av särskilda bostäder
Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna.
Socialförvaltningen i Stockholms stad har en övergripande och samordnande roll för socialtjänstens individ och familjeomsorg och funktionshinderområdet. Här skapas goda förutsättningar för att möta invånare i behov av socialtjänstens stöd. I nära samarbete med stadsdelsförvaltningarna bidrar vi till en modern, digital, rättssäker, likställd och kunskapsbaserad socialtjänst och vi har ett starkt utvecklingsfokus. Inom förvaltningen erbjuds ett stort utbud av stödinsatser till stadens invånare och utbudet förändras utifrån stockholmarnas behov och stadsdelsförvaltningarnas önskemål. Arbetet sker ofta i nära samverkan med andra myndigheter, civilsamhälle och näringsliv. Socialförvaltningen ansvarar också för stadens serverings- och tobakstillstånd och utför tillsyn.
Arbetsplatsbeskrivning
Socialnämnden är Stockholms stads centrala nämnd för socialtjänstfrågor.
Nämnden ansvarar genom socialförvaltningen för verksamheter som kompletterar stadsdelsnämndernas insatser, och ansvarar för samordning och likställdhet inom stadens socialtjänst. Inom förvaltningen hanteras en rad stadsövergripande socialtjänstfrågor, som riktlinjer, upphandlingar och föreningsbidrag. Förvaltningen har ca 1000 medarbetare och huvudkontoret finns i Farsta centrum. För mer information om Socialförvaltningen se film här.
Verksamheten ska stödja stadsdelsförvaltningarnas arbete och innefattar många komplexa uppdrag, både på kort- och lång sikt. Arbetet sker i nära samarbete med stadshuset, både stadsledningskontoret och rotlarna, främst social- och trygghetsroteln. Inom området kompetenscenter funktionshinder och socialpsykiatri arbetar utredare, projektledare, gruppledare, enhetschef samt områdeschef. Enheten utgörs av drygt 30 personer. Inom avdelningen arbetar cirka 180 medarbetare. Övriga verksamheter på avdelningen är kompetenscenter barn och ungdom, kompetenscenter vuxna, enheten för samordning och uppföljning, området för digitalt verksamhetsstöd, området tillstånd samt enheten för upphandling och föreningsstöd.
Nu söker vi dig som vill bli vår nya projektledare inom beställarfunktionen för bostäder med särskild service. Vill du driva och utveckla verksamheten tillsammans med oss? Då ska du söka det här jobbet!
Vi erbjuder:
En strategisk roll med stor möjlighet att påverka
Arbete i en dynamisk och utvecklingsinriktad miljö
Möjlighet att bidra till ökad omfattning och variation av SoL- och LSS-bostäder i hela Stockholms stad
Möjlighet till distansarbete när arbetet tillåter
Läs mer om vilka förmåner du får genom att arbeta hos Stockholms stad här.
Din roll
Socialförvaltningen söker en driven projektledare för att leda och följa upp nybyggnation av bostäder med särskild service. Vi arbetar för att möta behovet av boenden för personer med funktionsnedsättning. Bostad med särskild service är ett mindre antal lägenheter med gemensamhetsyta anpassade för personer med funktionsnedsättning
Organisationen beställarfunktion på socialförvaltningen startade 2022. Du har en nyckelroll där du får möjlighet att utveckla och driva arbetet med den nya organisationen framåt tillsammans med övriga projektledare, gruppledare och chef. Den gemensamma målsättningen är att öka omfattning och variation av SoL- och LSS-bostäder i hela Stockholms stad.
Du kommer ansvara för och leda samt följa upp byggprocessens alla delar, från utredning av placering till förstudier och vidare fram till projekterings- och genomförandeskeden. Uppdraget medför en stor mängd kontakt och brett samarbete med andra förvaltningar och bolag samt byggaktörer och fastighetsägare.
I dina arbetsuppgifter ingår bland annat:
Säkerställa att SoL- och LSS-boenden följer stadens funktionskrav och ekonomiska ramar
Leda projekt från förstudie till genomförande
Samverka med byggherrar och relevanta förvaltningar
Utveckla och driva arbetet framåt tillsammans med övriga projektledare och chefer
Tolka och analysera ekonomiska konsekvenser inom projekten
Ta fram, förvalta och göra områdesanalyser i kommunens kartlager
Bidra i arbetet av bostads- och lokalförsörjningsplaner inklusive framtagandet av befolkningsprognoser.
Dina kompetenser och erfarenheter
Vi söker dig som har
högskoleutbildning inom samhällsbyggnad eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
erfarenhet av att genomföra förstudier fram till genomförande av byggprojekt
erfarenhet av bostadsplanering samt kravställning i samband med projekt
erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation
god förmåga i svenska språket, både i tal och i skrift.
Det är meriterande om du har
kunskaper om byggprojekt inom SOL och LSS-bostäder
kunskap om tillgänglighetsanpassning av bostadsprojekt
erfarenhet av bostads eller lokalförsörjningsplanering
kunskap inom GIS (eller motsvarande kartprogram).
För att lyckas i den här tjänsten är det viktigt att du som projektledare är strukturerad och har en god organisatorisk förmåga. Du tar initiativ och driver ditt arbete framåt, både självständigt och tillsammans med teamet. I och med att du kommer ha många interna och externa kontakter har du lätt för att samarbeta och söker lösningar i samförstånd med andra. Slutligen har du en analytisk förmåga och ett professionellt förhållningssätt. I denna rekrytering kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, motivation och engagemang för uppdraget.
Övrigt
Vi rekryterar utan det personliga brevet i denna rekrytering för att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för denna roll. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV.
I denna rekryteringsprocess kan arbetspsykologiska tester bli aktuella.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Socialförvaltningen i Stockholms stad har en övergripande och samordnande roll för socialtjänstens individ och familjeomsorg och funktionshinderområdet. Här skapas goda förutsättningar för att möta invånare i behov av socialtjänstens stöd. I nära samarbete med stadsdelsförvaltningarna bidrar vi till en modern, digital, rättssäker, likställd och kunskapsbaserad socialtjänst och vi har ett starkt utvecklingsfokus. Inom förvaltningen erbjuds ett stort utbud av stödinsatser till stadens invånare och utbudet förändras utifrån stockholmarnas behov och stadsdelsförvaltningarnas önskemål. Arbetet sker ofta i nära samverkan med andra myndigheter, civilsamhälle och näringsliv. Socialförvaltningen ansvarar också för stadens serverings- och tobakstillstånd och utför tillsyn.
Arbetsplatsbeskrivning
Socialnämnden är Stockholms stads centrala nämnd för socialtjänstfrågor.
Nämnden ansvarar genom socialförvaltningen för verksamheter som kompletterar stadsdelsnämndernas insatser, och ansvarar för samordning och likställdhet inom stadens socialtjänst. Inom förvaltningen hanteras en rad stadsövergripande socialtjänstfrågor, som riktlinjer, upphandlingar och föreningsbidrag. Förvaltningen har ca 1000 medarbetare och huvudkontoret finns i Farsta centrum. För mer information om Socialförvaltningen se film här.
Verksamheten ska stödja stadsdelsförvaltningarnas arbete och innefattar många komplexa uppdrag, både på kort- och lång sikt. Arbetet sker i nära samarbete med stadshuset, både stadsledningskontoret och rotlarna, främst social- och trygghetsroteln. Inom området kompetenscenter funktionshinder och socialpsykiatri arbetar utredare, projektledare, gruppledare, enhetschef samt områdeschef. Enheten utgörs av drygt 30 personer. Inom avdelningen arbetar cirka 180 medarbetare. Övriga verksamheter på avdelningen är kompetenscenter barn och ungdom, kompetenscenter vuxna, enheten för samordning och uppföljning, området för digitalt verksamhetsstöd, området tillstånd samt enheten för upphandling och föreningsstöd.
Nu söker vi dig som vill bli vår nya projektledare inom beställarfunktionen för bostäder med särskild service. Vill du driva och utveckla verksamheten tillsammans med oss? Då ska du söka det här jobbet!
Vi erbjuder:
En strategisk roll med stor möjlighet att påverka
Arbete i en dynamisk och utvecklingsinriktad miljö
Möjlighet att bidra till ökad omfattning och variation av SoL- och LSS-bostäder i hela Stockholms stad
Möjlighet till distansarbete när arbetet tillåter
Läs mer om vilka förmåner du får genom att arbeta hos Stockholms stad här.
Din roll
Socialförvaltningen söker en driven projektledare för att leda och följa upp nybyggnation av bostäder med särskild service. Vi arbetar för att möta behovet av boenden för personer med funktionsnedsättning. Bostad med särskild service är ett mindre antal lägenheter med gemensamhetsyta anpassade för personer med funktionsnedsättning
Organisationen beställarfunktion på socialförvaltningen startade 2022. Du har en nyckelroll där du får möjlighet att utveckla och driva arbetet med den nya organisationen framåt tillsammans med övriga projektledare, gruppledare och chef. Den gemensamma målsättningen är att öka omfattning och variation av SoL- och LSS-bostäder i hela Stockholms stad.
Du kommer ansvara för och leda samt följa upp byggprocessens alla delar, från utredning av placering till förstudier och vidare fram till projekterings- och genomförandeskeden. Uppdraget medför en stor mängd kontakt och brett samarbete med andra förvaltningar och bolag samt byggaktörer och fastighetsägare.
I dina arbetsuppgifter ingår bland annat:
Säkerställa att SoL- och LSS-boenden följer stadens funktionskrav och ekonomiska ramar
Leda projekt från förstudie till genomförande
Samverka med byggherrar och relevanta förvaltningar
Utveckla och driva arbetet framåt tillsammans med övriga projektledare och chefer
Tolka och analysera ekonomiska konsekvenser inom projekten
Ta fram, förvalta och göra områdesanalyser i kommunens kartlager
Bidra i arbetet av bostads- och lokalförsörjningsplaner inklusive framtagandet av befolkningsprognoser.
Dina kompetenser och erfarenheter
Vi söker dig som har
högskoleutbildning inom samhällsbyggnad eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig
erfarenhet av att genomföra förstudier fram till genomförande av byggprojekt
erfarenhet av bostadsplanering samt kravställning i samband med projekt
erfarenhet av arbete i en politiskt styrd organisation
god förmåga i svenska språket, både i tal och i skrift.
Det är meriterande om du har
kunskaper om byggprojekt inom SOL och LSS-bostäder
kunskap om tillgänglighetsanpassning av bostadsprojekt
erfarenhet av bostads eller lokalförsörjningsplanering
kunskap inom GIS (eller motsvarande kartprogram).
För att lyckas i den här tjänsten är det viktigt att du som projektledare är strukturerad och har en god organisatorisk förmåga. Du tar initiativ och driver ditt arbete framåt, både självständigt och tillsammans med teamet. I och med att du kommer ha många interna och externa kontakter har du lätt för att samarbeta och söker lösningar i samförstånd med andra. Slutligen har du en analytisk förmåga och ett professionellt förhållningssätt. I denna rekrytering kommer vi lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper, motivation och engagemang för uppdraget.
Övrigt
Vi rekryterar utan det personliga brevet i denna rekrytering för att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för denna roll. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV.
I denna rekryteringsprocess kan arbetspsykologiska tester bli aktuella.
Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.