Publicerad: 2024-10-31
Drifttekniker Ventilation
Marks Bostads AB är ett av kommunen helägt allmännyttigt bostadsbolag. Vi äger och förvaltar cirka 3 800 lägenheter samt ca 200 mindre lokaler på 14 orter inom Marks kommun för uthyrning till privatpersoner och kommunal omsorg. Tillsammans är vi i nuläget 65 medarbetare som jobbar inom bolaget. De flesta arbetar ute i våra bostadsområden nära våra hyresgäster medan andra jobbar utifrån huvudkontoret som finns på Boråsvägen 35 i Kinna. Hos oss finns en mängd av yrkeskategorier representerade men oavsett yrkesroll arbetar vi alla mot samma vision att tillsammans med våra hyresgäster och samarbetspartners skapa trygga och trivsamma bostäder för alla.
Målet med rollen är att säkerställa att värme och ventilation är optimal i våra hus och du kommer bidra till vår vision om att skapa trygga och trivsamma bostäder för alla.
Det dagliga arbetet är både omväxlande och socialt och du rör dig dagligen ute i våra bostadsområden över hela kommunen. Din geografiska placering är på vårt områdeskontor i Skene och du har tillgång till företagsbil i tjänsten.
Du har ett aktivt samarbete internt, främst med fastighetsskötare och förvaltning, men även med våra hyresgäster.
Det är viktigt att du har en övergripande förståelse för hur de fastighetstekniska systemen hänger ihop, som installationer för kraft och belysning, ventilation, VVS-tekniska anläggningar, styr- & regler samt stort intresse för energi- och klimatfrågor.
Idag använder vi främst systemen eGain och WebFactory samt Momentum fastighetssystem.
HUVUDSAKLIGA ARBETSUPPGIFTER
Övervaka, justera och utföra reparationer av värme och ventilationsanläggningar samt fjärrvärmecentraler.
Sköta service av ventilationsaggregat och fjärrvärmecentraler.
Byte av motorventiler och cirkulationspumpar.
Utföra flödesmätningar
Felsöka och utföra enklare utredningar av värme- och ventilationsproblem, t ex röklukt och drag.
Åtgärda OVK-anmärkningar av nivå 1 och 2.
Kontinuerligt arbeta med energibesparing/energioptimering i samråd med energitekniker.
Utföra injustering av värme.
Beställa löpande service av externa parter.
Sköta tillhörande administration som t ex kontroll, kontering och attest av fakturor samt statistikuppföljning.
KVALIFIKATIONER & ERFARENHET
Vi söker dig som har yrkesinriktad utbildning inom värme- och ventilation och ett genuint intresse kombinerat med praktisk erfarenhet i minst 1 år efter utbildning.
Du är duktig på att hitta hållbara lösningar, både budgetmässigt och som innebär effektiv skötsel.
Datorn och telefonen är ett självklart redskap för dig i det dagliga arbetet och du sätter dig enkelt in i nya system.
Det är en fördel om du har erfarenhet av att arbeta inom bostads- och fastighetsbranschen, t ex som fastighetsskötare/bovärd/kvartersvärd med visst administrativt ansvar.
PERSONLIGA EGENSKAPER
Du trivs med att arbeta självständigt med ett stort eget ansvar och har en stark problemlösningsförmåga.
Du har lätt för att ge service och bemöta människor på ett anpassat sätt.
Du har ett ekonomiskt sinnelag som medför att du väger kostnader gentemot utförd insats.
Ditt engagemang, din initiativförmåga samt ditt strukturerade arbetssätt är avgörande för att du ska trivas med arbetet.
ANSÖKAN
Vid slutligt urval kommer vi även lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Referenser från tidigare arbetsgivare kommer efterfrågas.
BRA ATT VETA
Vi vill ta tillvara de kvaliteter som en blandad ålders- och könsfördelning samt kulturell mångfald tillför verksamheten.
Vi tar endast emot ansökningar via platsannons, ej via e-post eller brev. Du kommer att få ett automatiskt svarsmail som bekräftelse på att vi tagit emot din ansökan.
Vi vill även informera dig att din ansökan blir en allmän handling när du skickar in den till oss. Det beror på att som kommunalägt bolag omfattas vi av offentlighetsprincipen.
Det innebär att om någon begär att få kopior på ansökningshandlingar kan personen få ut dessa.
Vi har valt annonserings- och marknadsföringsaktiviteter för denna rekrytering och därmed avsäger vi oss förfrågningar från andra aktörer.
Vill du veta mer om jobbet hör av dig till HR-ansvarig Linda Wikfjärd på 0320-218310
Målet med rollen är att säkerställa att värme och ventilation är optimal i våra hus och du kommer bidra till vår vision om att skapa trygga och trivsamma bostäder för alla.
Det dagliga arbetet är både omväxlande och socialt och du rör dig dagligen ute i våra bostadsområden över hela kommunen. Din geografiska placering är på vårt områdeskontor i Skene och du har tillgång till företagsbil i tjänsten.
Du har ett aktivt samarbete internt, främst med fastighetsskötare och förvaltning, men även med våra hyresgäster.
Det är viktigt att du har en övergripande förståelse för hur de fastighetstekniska systemen hänger ihop, som installationer för kraft och belysning, ventilation, VVS-tekniska anläggningar, styr- & regler samt stort intresse för energi- och klimatfrågor.
Idag använder vi främst systemen eGain och WebFactory samt Momentum fastighetssystem.
HUVUDSAKLIGA ARBETSUPPGIFTER
Övervaka, justera och utföra reparationer av värme och ventilationsanläggningar samt fjärrvärmecentraler.
Sköta service av ventilationsaggregat och fjärrvärmecentraler.
Byte av motorventiler och cirkulationspumpar.
Utföra flödesmätningar
Felsöka och utföra enklare utredningar av värme- och ventilationsproblem, t ex röklukt och drag.
Åtgärda OVK-anmärkningar av nivå 1 och 2.
Kontinuerligt arbeta med energibesparing/energioptimering i samråd med energitekniker.
Utföra injustering av värme.
Beställa löpande service av externa parter.
Sköta tillhörande administration som t ex kontroll, kontering och attest av fakturor samt statistikuppföljning.
KVALIFIKATIONER & ERFARENHET
Vi söker dig som har yrkesinriktad utbildning inom värme- och ventilation och ett genuint intresse kombinerat med praktisk erfarenhet i minst 1 år efter utbildning.
Du är duktig på att hitta hållbara lösningar, både budgetmässigt och som innebär effektiv skötsel.
Datorn och telefonen är ett självklart redskap för dig i det dagliga arbetet och du sätter dig enkelt in i nya system.
Det är en fördel om du har erfarenhet av att arbeta inom bostads- och fastighetsbranschen, t ex som fastighetsskötare/bovärd/kvartersvärd med visst administrativt ansvar.
PERSONLIGA EGENSKAPER
Du trivs med att arbeta självständigt med ett stort eget ansvar och har en stark problemlösningsförmåga.
Du har lätt för att ge service och bemöta människor på ett anpassat sätt.
Du har ett ekonomiskt sinnelag som medför att du väger kostnader gentemot utförd insats.
Ditt engagemang, din initiativförmåga samt ditt strukturerade arbetssätt är avgörande för att du ska trivas med arbetet.
ANSÖKAN
Vid slutligt urval kommer vi även lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
Referenser från tidigare arbetsgivare kommer efterfrågas.
BRA ATT VETA
Vi vill ta tillvara de kvaliteter som en blandad ålders- och könsfördelning samt kulturell mångfald tillför verksamheten.
Vi tar endast emot ansökningar via platsannons, ej via e-post eller brev. Du kommer att få ett automatiskt svarsmail som bekräftelse på att vi tagit emot din ansökan.
Vi vill även informera dig att din ansökan blir en allmän handling när du skickar in den till oss. Det beror på att som kommunalägt bolag omfattas vi av offentlighetsprincipen.
Det innebär att om någon begär att få kopior på ansökningshandlingar kan personen få ut dessa.
Vi har valt annonserings- och marknadsföringsaktiviteter för denna rekrytering och därmed avsäger vi oss förfrågningar från andra aktörer.
Vill du veta mer om jobbet hör av dig till HR-ansvarig Linda Wikfjärd på 0320-218310