Publicerad: 2024-10-31
Nämndsekreterare till omsorgsförvaltningen
Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet.
Vikarierande nämndsekreterare, under ordinaries föräldraledighet. Vi söker dig som med stort engagemang vill arbeta med och utveckla vår nämndsadministration. Vår målsättning är en god kvalitet och service för våra medborgare och kunder.
Din arbetsplats blir Planeringsenheten, vi är ett engagerat gäng där var och en har sin specialistkompetens och arbetar övergripande mot förvaltningens verksamheter.
Vi ser fram emot din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Nämndsekreterare i omsorgsnämnden, Östra Skånes hjälpmedelsnämnd och Förvaltningsövergripande samverkansgrupp. Du säkerställer en god kvalitet i beredningsprocesserna, det innebär att säkra att den politiska ärendeprocessen följs i enlighet med kommunallag och andra för verksamheten gällande lagar och styrdokument. I nämndsekreteraruppdraget ingår bland annat förberedelser inför sammanträden, utskick av kallelser och handlingar, protokollföring, expediering av beslut samt hantering av sammanträdesarvoden. Du förbereder och deltar i beredningsmöten och har nära kontakt med förvaltningschef, nämndens ordförande och förvaltningens tjänstepersoner.
I arbetet ingår att vara arkivsamordnare för förvaltningen med bland annat uppdrag att samordna och utveckla arbetet med förvaltningens dokumenthanteringsplan. Du arbetar också med delegationsordning och fungerar som backup för vår registrator som du arbetar nära tillsammans med.
Vidare ingår stöd till förvaltningschef och politik samt även andra förekommande administrativa arbetsuppgifter.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning med inriktning statsvetenskap eller offentlig förvaltning. Du ska ha erfarenhet av nämndsarbete från politiskt styrd organisation inom kommunal verksamhet. Vidare har du erfarenhet av arbete med diarieföring och av att hantera offentliga och allmänna handlingar samt kunskap om lagar och avtal inom området, t.ex. kommunalrätt, offentlighet och sekretess, förvaltningsrätt. Du har ett starkt intresse för utvecklingsarbete.
Arbetet kräver att du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska samt god datorkunskap. Vana att arbeta i Officepaketet samt erfarenhet av arbete i ärendehanteringssystemet Evolution eller annat ärendehanteringssystem är ett krav. Erfarenhet från Netpublicator är meriterande.
För att lyckas i rollen är du noggrann, har känsla för service och en mycket god kommunikations- och samarbetsförmåga. Du har förmåga att arbeta självständigt och kan strukturera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt samt mot givna tidsramar. Vidare kan du ta initiativ och skapa engagemang för administrativa processer.
ÖVRIGT
Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer som har behov av funktionsstöd samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt funktionsstöd. I förvaltningen finns också myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.
Vikarierande nämndsekreterare, under ordinaries föräldraledighet. Vi söker dig som med stort engagemang vill arbeta med och utveckla vår nämndsadministration. Vår målsättning är en god kvalitet och service för våra medborgare och kunder.
Din arbetsplats blir Planeringsenheten, vi är ett engagerat gäng där var och en har sin specialistkompetens och arbetar övergripande mot förvaltningens verksamheter.
Vi ser fram emot din ansökan!
ARBETSUPPGIFTER
Nämndsekreterare i omsorgsnämnden, Östra Skånes hjälpmedelsnämnd och Förvaltningsövergripande samverkansgrupp. Du säkerställer en god kvalitet i beredningsprocesserna, det innebär att säkra att den politiska ärendeprocessen följs i enlighet med kommunallag och andra för verksamheten gällande lagar och styrdokument. I nämndsekreteraruppdraget ingår bland annat förberedelser inför sammanträden, utskick av kallelser och handlingar, protokollföring, expediering av beslut samt hantering av sammanträdesarvoden. Du förbereder och deltar i beredningsmöten och har nära kontakt med förvaltningschef, nämndens ordförande och förvaltningens tjänstepersoner.
I arbetet ingår att vara arkivsamordnare för förvaltningen med bland annat uppdrag att samordna och utveckla arbetet med förvaltningens dokumenthanteringsplan. Du arbetar också med delegationsordning och fungerar som backup för vår registrator som du arbetar nära tillsammans med.
Vidare ingår stöd till förvaltningschef och politik samt även andra förekommande administrativa arbetsuppgifter.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har högskoleutbildning med inriktning statsvetenskap eller offentlig förvaltning. Du ska ha erfarenhet av nämndsarbete från politiskt styrd organisation inom kommunal verksamhet. Vidare har du erfarenhet av arbete med diarieföring och av att hantera offentliga och allmänna handlingar samt kunskap om lagar och avtal inom området, t.ex. kommunalrätt, offentlighet och sekretess, förvaltningsrätt. Du har ett starkt intresse för utvecklingsarbete.
Arbetet kräver att du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska samt god datorkunskap. Vana att arbeta i Officepaketet samt erfarenhet av arbete i ärendehanteringssystemet Evolution eller annat ärendehanteringssystem är ett krav. Erfarenhet från Netpublicator är meriterande.
För att lyckas i rollen är du noggrann, har känsla för service och en mycket god kommunikations- och samarbetsförmåga. Du har förmåga att arbeta självständigt och kan strukturera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt samt mot givna tidsramar. Vidare kan du ta initiativ och skapa engagemang för administrativa processer.
ÖVRIGT
Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer som har behov av funktionsstöd samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt funktionsstöd. I förvaltningen finns också myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne.
I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid.
Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00.
Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.