Publicerad: 2024-10-31
Kanslichef till kommunstyrelsens förvaltning
Kommunstyrelsens förvaltning i Varbergs kommun söker kanslichef. Rollen som kanslichef är placerad på stabsavdelningen och verkar som enhetschef för kommunkansliet.
I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens.
Vill du växa med oss?
ARBETSUPPGIFTER
Som kanslichef är du en viktig spelare i att säkerställa kommunstyrelsens förvaltnings grunduppdrag och den utveckling som krävs för att möta boende, besökare och företags förväntningar på kommunen. Du har också en viktig roll i kommunens demokratiska uppdrag som ansvarig för kommunens övergripande nämndservice, dokument- och ärendehantering samt utvecklingen av densamma. Arbetet som kanslichef innebär att du är enhetschef för kommunkansliet.
I kansliets ansvarsområde ligger det direkta stödet till de centrala politiska organen. Det innebär bland annat dokument- och ärendehantering i hela kedjan från postöppning och ärenderegistrering via beredning och politisk behandling till arkivläggning för kommunstyrelsen, fullmäktige och valnämnden. Som kanslichef ansvarar du också för vår verksamhet som arkivmyndighet och dess utveckling. Kansliet ansvar även för förvaltningsjuridisk konsultation, stöd till kommundirektör och kommunalråd, borgerliga vigslar och hantering av allmänna val.
KVALIFIKATIONER
Vi ser att du som söker har flerårig erfarenhet av ledande befattning inom en central lednings- eller staborganisation i offentlig förvaltning. Du har chefserfarenhet, erfarenhet från och kunskap om kommunal förvaltning samt förmåga att leda och samordna utvecklingsarbete.
Din utbildning är på högskolenivå inom offentlig förvaltning, statskunskap, juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Som person är du strukturerad, drivande, kommunikativ, lyhörd, utvecklingsorienterad och har förmåga att få med dig människor på tåget. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Varbergs kommun har ett politisk beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att medarbetare har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.
Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!
I Varbergs kommun är vi cirka 5 000 medarbetare som delar en och samma verksamhetsidé: Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar. Detta gör vi på väldigt många olika sätt, det finns mer än 135 olika yrken i vår breda verksamhet. Varberg växer och behoven av kommunens tjänster både ökar och förändras, därför behöver vi din kompetens.
Vill du växa med oss?
ARBETSUPPGIFTER
Som kanslichef är du en viktig spelare i att säkerställa kommunstyrelsens förvaltnings grunduppdrag och den utveckling som krävs för att möta boende, besökare och företags förväntningar på kommunen. Du har också en viktig roll i kommunens demokratiska uppdrag som ansvarig för kommunens övergripande nämndservice, dokument- och ärendehantering samt utvecklingen av densamma. Arbetet som kanslichef innebär att du är enhetschef för kommunkansliet.
I kansliets ansvarsområde ligger det direkta stödet till de centrala politiska organen. Det innebär bland annat dokument- och ärendehantering i hela kedjan från postöppning och ärenderegistrering via beredning och politisk behandling till arkivläggning för kommunstyrelsen, fullmäktige och valnämnden. Som kanslichef ansvarar du också för vår verksamhet som arkivmyndighet och dess utveckling. Kansliet ansvar även för förvaltningsjuridisk konsultation, stöd till kommundirektör och kommunalråd, borgerliga vigslar och hantering av allmänna val.
KVALIFIKATIONER
Vi ser att du som söker har flerårig erfarenhet av ledande befattning inom en central lednings- eller staborganisation i offentlig förvaltning. Du har chefserfarenhet, erfarenhet från och kunskap om kommunal förvaltning samt förmåga att leda och samordna utvecklingsarbete.
Din utbildning är på högskolenivå inom offentlig förvaltning, statskunskap, juridik eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Som person är du strukturerad, drivande, kommunikativ, lyhörd, utvecklingsorienterad och har förmåga att få med dig människor på tåget. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.
ÖVRIGT
Varbergs kommun har ett politisk beslut om önskad sysselsättningsgrad. Detta innebär att medarbetare har rätt att arbeta heltid eller önskad deltid.
Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!