Publicerad: 2024-11-04
Sekretesshandläggare till Rättsavdelningen - Göteborg
Adress
Göteborg
Anställning
Heltid
Lönetyp
Fast månads- vecko- eller timlön
Vi söker nu en serviceinriktad och noggrann sekretesshandläggare till rättssektionen i Göteborg. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Arbetsplatsbeskrivning
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med ca 38 500 medarbetare och är organiserad i sju polisregioner och ett antal nationella avdelningar. Vid rättsavdelningens kansli och de sju regionala rättssektionerna arbetar ca 800 medarbetare med ansvar för viktiga funktioner inom juridik, förvaltningsrätt, arkiv och registratur. Rättsavdelningens uppdrag är att garantera rättssäkerheten inom myndigheten, skapa förutsättningar för ordning och säkerhet i samhället och trygga myndighetens informationshantering.
Den utlysta tjänsten som sekretesshandläggare är förlagd till informationsförvaltning 1 vid rättssektion väst med placering i Göteborg. Gruppen består i dagsläget av sju personer; arkivarier, arkivhandläggare, sekretesshandläggare och gruppchef.
Sekretesshandläggarens huvuduppdrag blir att hantera myndighetens utlämnande av allmänna handlingar från arkiven i Göteborg. Arkivbeståndet består till stor del av kriminalärenden från polisens brottsutredande verksamhet från 1965 och framåt. Men även förvaltningsärenden och administrativa handlingar ingår.
Arbetsbeskrivning
Arbetet som sekretesshandläggare består i huvudsak av att ta emot och hantera begäran av utlämnande av allmän handling. I arbetet ingår att utföra sekretessprövning och lämna besked om efterfrågad handling kan lämnas ut. Du tillämpar ett förhållandevis komplicerat regelverk med tillhörande skyndsamhetskrav. Även andra arbetsuppgifter kopplade till både gruppens och rättssektionens uppdrag kan ingå i dina arbetsuppgifter som t.ex. utbildningsinsatser. Du kommer med din kompetens ha en specialistfunktion hos oss.
Detta är en möjlighet för dig som har:
- Eftergymnasial utbildning där juridik ingår eller motsvarande erfarenhet som arbetsgivaren bedömer är relevant för tjänsten
- God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska
- Goda kunskaper i Officepaketet
- God förmåga att sätta dig in i nya system
Tjänsten kräver svenskt medborgarskap.
Vi ser det som meriterande om du också har:
- Högskoleutbildning inom juridik med inriktning mot offentlig sektor
- Högskoleutbildning med inriktning mot arkiv- och informationsvetenskap
- Aktuell erfarenhet av ärendehandläggning enligt offentlighets- och sekretesslagen
- Aktuell erfarenhet av juridiskt arbete inom statlig myndighet som arbetsgivaren bedömer relevant
Personliga egenskaper:
För att lyckas i rollen som sekretesshandläggare har du en god analytisk förmåga, du är ansvarstagande och arbetar på ett noggrant sätt. Du är mån om att ge bra service och är positiv och lösningsfokuserad som person. Du kan arbeta självständigt samtidigt som du har en god samarbetsförmåga.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Anställningsform: Tillsvidareanställning med provanställning om sex månader
Arbetsort: Göteborg
Arbetstid: Flextid
Tillträde: Enligt överenskommelse
Funktion: Sekretesshandläggare
Ansök genom att bifoga ditt CV (vi vill inte ha något personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett.
Du hittar enkäten med urvalsfrågorna i annonsen på https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/2024/november/sekretesshandlaggare-till-rattsavdelningen---goteborg/
Spara ner enkäten, besvara frågorna och bifoga den i mejlet med din ansökan/CV.
Välkommen med din ansökan i form av CV och enkät via e-post till senast den 18 november 2024. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A650.235/2024 i mailets ärendemening.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen.
Polismyndigheten
Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling. Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på https://polisen.se/erbjudande
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag – att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal och mail från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.