Publicerad: 2024-11-06
Universitetsadjunkt till Institutionen för Kommunikation
Lunds universitet grundades 1666 och rankas återkommande som ett av världens främsta lärosäten. Här finns omkring 47 000 studenter och mer än 8 800 medarbetare i Lund, Helsingborg och Malmö. Vi förenas i vår strävan att förstå, förklara och förbättra vår värld och människors villkor.
Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.
Arbetsuppgifter:
Bedömning och handledning av skrivuppgift i akademiskt språkbruk på svenska inom kursen på grundkursen i medie- och kommunikationsvetenskap MKVA14
Handledning och examination av B-uppsatser på svenska samt kursansvar på fortsättningskursen i medie- och kommunikationsvetenskap, MKVA22:4
Examination av praktikuppsatser i medie- och kommunikationsvetenskap på både grundläggande och avancerad nivå, MKVA12, MKVA13 och MKVN11
Undervisning på kursen Media and the history of political rhetoric SASH69 samt på grundkursen i retorik RETA30
Kvalifikationer och meriter:
- Masterexamen i något av de ämnen undervisningen avser
- Erfarenhet av undervisning i retorik är ett krav
- Erfarenheter av att handleda och examinera uppsatser inom medie- och kommunikationsvetenskap är ett krav
- Mycket goda färdigheter i svenska språket, kunskaper om svensk grammatik och hur svenskan används i akademiska texter är ett krav
- Universitetspedagogisk fortbildning är ett krav
- Erfarenhet av undervisning på engelska i högre utbildning är ett krav
- Erfarenhet av undervisning på de kurser som anställningen avser är meriterande
- Erfarenhet av att stödja studenters skrivutveckling i svenska är meriterande
- Noggrannhet samt samarbets- och organisationsförmåga är ett krav och ska kunna styrkas vid eventuell förfrågan
Detta är en tidsbegränsad anställning på 57% under perioden 250201-250615.
Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Lunds universitet är ett av landets ledande kunskapscentra för forskning och utbildning inom samhälls- och beteendevetenskap. Med verksamhet i både Lund och Helsingborg, över 700 anställda och cirka 5 700 helårsstudenter är fakulteten en av Lunds universitets största. Vi erbjuder en kreativ akademisk miljö med engagerade studenter och medarbetare. Vår huvuduppgift är att utveckla, förmedla och förvalta kunskap om samhälle, människa och organisationer i en miljö som präglas av öppenhet, tolerans och nyfikenhet.
Institutionen för kommunikation erbjuder en internationell, interdisciplinär och dynamisk miljö för utbildning och forskning inom journalistik, strategisk kommunikation samt medie- och kommunikationsvetenskap. Våra utbildningar kombinerar teoretiska insikter med praktiska färdigheter för att rusta studenter för arbetslivet och vidare studier. Vi arbetar nära mediebranschen, civilsamhället, företag och offentlig sektor för att ge studenter och forskare möjlighet att bidra till och dra nytta av verksamhet utanför akademin. Våra forskare studerar kommunikations- och medielandskapets utveckling på lokal, nationell och global nivå. De utforskar och analyserar kritiskt hur kommunikation och digitala medieteknologier påverkar organisationer, politik, samhälle och kultur.
Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.
Lunds universitet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Jämställdhet, lika villkor och mångfald är grundläggande principer för alla delar av vår verksamhet.
Arbetsuppgifter:
Bedömning och handledning av skrivuppgift i akademiskt språkbruk på svenska inom kursen på grundkursen i medie- och kommunikationsvetenskap MKVA14
Handledning och examination av B-uppsatser på svenska samt kursansvar på fortsättningskursen i medie- och kommunikationsvetenskap, MKVA22:4
Examination av praktikuppsatser i medie- och kommunikationsvetenskap på både grundläggande och avancerad nivå, MKVA12, MKVA13 och MKVN11
Undervisning på kursen Media and the history of political rhetoric SASH69 samt på grundkursen i retorik RETA30
Kvalifikationer och meriter:
- Masterexamen i något av de ämnen undervisningen avser
- Erfarenhet av undervisning i retorik är ett krav
- Erfarenheter av att handleda och examinera uppsatser inom medie- och kommunikationsvetenskap är ett krav
- Mycket goda färdigheter i svenska språket, kunskaper om svensk grammatik och hur svenskan används i akademiska texter är ett krav
- Universitetspedagogisk fortbildning är ett krav
- Erfarenhet av undervisning på engelska i högre utbildning är ett krav
- Erfarenhet av undervisning på de kurser som anställningen avser är meriterande
- Erfarenhet av att stödja studenters skrivutveckling i svenska är meriterande
- Noggrannhet samt samarbets- och organisationsförmåga är ett krav och ska kunna styrkas vid eventuell förfrågan
Detta är en tidsbegränsad anställning på 57% under perioden 250201-250615.
Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Lunds universitet är ett av landets ledande kunskapscentra för forskning och utbildning inom samhälls- och beteendevetenskap. Med verksamhet i både Lund och Helsingborg, över 700 anställda och cirka 5 700 helårsstudenter är fakulteten en av Lunds universitets största. Vi erbjuder en kreativ akademisk miljö med engagerade studenter och medarbetare. Vår huvuduppgift är att utveckla, förmedla och förvalta kunskap om samhälle, människa och organisationer i en miljö som präglas av öppenhet, tolerans och nyfikenhet.
Institutionen för kommunikation erbjuder en internationell, interdisciplinär och dynamisk miljö för utbildning och forskning inom journalistik, strategisk kommunikation samt medie- och kommunikationsvetenskap. Våra utbildningar kombinerar teoretiska insikter med praktiska färdigheter för att rusta studenter för arbetslivet och vidare studier. Vi arbetar nära mediebranschen, civilsamhället, företag och offentlig sektor för att ge studenter och forskare möjlighet att bidra till och dra nytta av verksamhet utanför akademin. Våra forskare studerar kommunikations- och medielandskapets utveckling på lokal, nationell och global nivå. De utforskar och analyserar kritiskt hur kommunikation och digitala medieteknologier påverkar organisationer, politik, samhälle och kultur.
Vi undanber oss alla kontakter från annonsförsäljare, rekryterings- och bemanningsföretag på grund av statliga upphandlingsregler.