Publicerad: 2024-11-06
Områdeschef till funktionsstöd, Solna stad
Är du en erfaren och engagerad ledare som vill ha ett meningsfullt och utmanande arbete? Har du dessutom ett brinnande intresse av uppstarts- och utvecklingsarbete? Då kanske du är vår nästa områdeschef för Funktionsstöd!
Om oss
Humaniora vård och omsorg är den kommunala utföraren i Solna stad.
Vi ansvarar för äldreomsorg och stöd till personer med funktionsnedsättning. Vi förtydligar nu vår organisation med en områdesindelning. Nu söker vi en områdeschef till område Funktionsstöd.
Vårt erbjudande
- Ett meningsfullt arbete där du får vara en del av uppstart och utvecklingsarbete.
- Utvecklingsmöjligheter.
- Hos oss blir du del av ett större sammanhang där du får möjlighet att använda.
och utveckla dina ledaregenskaper.
Läs gärna mer om Solna stad som arbetsgivare https://www.solna.se/jobba-hos-oss/solna-stad-som-arbetsgivare
Vad innebär arbetet?
Som Områdeschef för funktionsstöd har du det övergripande ansvaret för Humaniora vård och omsorgs LSS-bostäder och personlig assistans. Du har även personalansvar för samtliga verksamhetschefer inom området. Du har budgetansvar och säkerställer att verksamheterna bedrivs med hög kvalitet och i enlighet med gällande lagar och riktlinjer. I uppdraget ingår också att driva utvecklingsarbete med syfte att främja kvaliteten samt kompetensutveckla våra medarbetare. Du samarbetar med övriga områdeschefer och andra aktörer. Du leder och utvecklar vårt funktionsstöd mot uppsatta mål genom att vara en tydlig och engagerad ledare.
Du ingår i ledningsgruppen för Humaniora vård och omsorg tillsammans med övriga områdeschefer. Arbetet i ledningsgruppen innebär framför allt att tillsammans med avdelningschef och övriga områdeschefer bidra till den gemensamma verksamhetsutvecklingen. Du kommer även att ingå i andra nätverk såsom Solna stads ledarforum, omvårdnadsförvaltningens dialogforum och samverkansgrupper med privata utförare i Solna.
Vem söker vi?
Du har
- adekvat högskoleexamen inom området, gärna som socionom eller beteendevetare alternativt en utbildning som vi bedömer likvärdig
- erfarenhet av verksamhetsområdet funktionsstöd
- dokumenterad erfarenhet av att arbeta med budget, prognoser och förmåga att leda verksamheten med ett tydligt fokus på kvalitet
- kunskap om de lagar och riktlinjer som reglerar funktionshinderområdet
- erfarenhet av att leda genom andra chefer.
Vi ser det som meriterande om du har
- erfarenhet av att leda i en politiskt styrd organisation
- erfarenhet av chefskap av olika områden inom funktionsstöd
- erfarenhet av uppstart och utvecklingsarbete.
Som person är du en god kommunikatör som kan planera och organisera arbetet inom ramen för uppdraget. Du leder och utvecklar verksamheten med utgångspunkt i mål och visioner och egen delaktighet i det strategiska utvecklingsarbetet.
Som chef förstår du hur du skapar förutsättningar för samarbete och engagemang både internt och externt. Du är en närvarande ledare som ser kommunikation och möten med människor som kärnan i all verksamhet. Du är lyhörd och tydlig.
Andra viktiga egenskaper för att lyckas i rollen är att du är utvecklingsinriktad, flexibel och van att driva förändringsarbete. Du tycker om att arbeta både strategiskt och operativt och har en förmåga att växla mellan att se helheten men också förstå detaljerna. Du är trygg i att representera och presentera verksamheten i olika sammanhang.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Mer information om ansökan
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med önskat tillträde eller enligt överenskommelse. Varmt välkommen med din ansökan senast den 20 november.
Vid frågor om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta rekryterande chef Maria Kittel, på maria.kittel@solna.se.
Vi tar enbart emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Solna stad har gjort medieval för samtliga rekryteringar, så vi undanber oss därför samtal från annonssäljare eller säljare av rekryteringstjänster.
I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.
Omvårdnadsförvaltningen ansvarar för äldreomsorgen samt omsorg om personer med funktionsnedsättning. Verksamheten drivs genom privata entreprenörer eller i Solna stads regi och vår uppgift är att hjälpa människor till ett tryggt, självständigt och värdigt liv.
Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.
Om oss
Humaniora vård och omsorg är den kommunala utföraren i Solna stad.
Vi ansvarar för äldreomsorg och stöd till personer med funktionsnedsättning. Vi förtydligar nu vår organisation med en områdesindelning. Nu söker vi en områdeschef till område Funktionsstöd.
Vårt erbjudande
- Ett meningsfullt arbete där du får vara en del av uppstart och utvecklingsarbete.
- Utvecklingsmöjligheter.
- Hos oss blir du del av ett större sammanhang där du får möjlighet att använda.
och utveckla dina ledaregenskaper.
Läs gärna mer om Solna stad som arbetsgivare https://www.solna.se/jobba-hos-oss/solna-stad-som-arbetsgivare
Vad innebär arbetet?
Som Områdeschef för funktionsstöd har du det övergripande ansvaret för Humaniora vård och omsorgs LSS-bostäder och personlig assistans. Du har även personalansvar för samtliga verksamhetschefer inom området. Du har budgetansvar och säkerställer att verksamheterna bedrivs med hög kvalitet och i enlighet med gällande lagar och riktlinjer. I uppdraget ingår också att driva utvecklingsarbete med syfte att främja kvaliteten samt kompetensutveckla våra medarbetare. Du samarbetar med övriga områdeschefer och andra aktörer. Du leder och utvecklar vårt funktionsstöd mot uppsatta mål genom att vara en tydlig och engagerad ledare.
Du ingår i ledningsgruppen för Humaniora vård och omsorg tillsammans med övriga områdeschefer. Arbetet i ledningsgruppen innebär framför allt att tillsammans med avdelningschef och övriga områdeschefer bidra till den gemensamma verksamhetsutvecklingen. Du kommer även att ingå i andra nätverk såsom Solna stads ledarforum, omvårdnadsförvaltningens dialogforum och samverkansgrupper med privata utförare i Solna.
Vem söker vi?
Du har
- adekvat högskoleexamen inom området, gärna som socionom eller beteendevetare alternativt en utbildning som vi bedömer likvärdig
- erfarenhet av verksamhetsområdet funktionsstöd
- dokumenterad erfarenhet av att arbeta med budget, prognoser och förmåga att leda verksamheten med ett tydligt fokus på kvalitet
- kunskap om de lagar och riktlinjer som reglerar funktionshinderområdet
- erfarenhet av att leda genom andra chefer.
Vi ser det som meriterande om du har
- erfarenhet av att leda i en politiskt styrd organisation
- erfarenhet av chefskap av olika områden inom funktionsstöd
- erfarenhet av uppstart och utvecklingsarbete.
Som person är du en god kommunikatör som kan planera och organisera arbetet inom ramen för uppdraget. Du leder och utvecklar verksamheten med utgångspunkt i mål och visioner och egen delaktighet i det strategiska utvecklingsarbetet.
Som chef förstår du hur du skapar förutsättningar för samarbete och engagemang både internt och externt. Du är en närvarande ledare som ser kommunikation och möten med människor som kärnan i all verksamhet. Du är lyhörd och tydlig.
Andra viktiga egenskaper för att lyckas i rollen är att du är utvecklingsinriktad, flexibel och van att driva förändringsarbete. Du tycker om att arbeta både strategiskt och operativt och har en förmåga att växla mellan att se helheten men också förstå detaljerna. Du är trygg i att representera och presentera verksamheten i olika sammanhang.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Mer information om ansökan
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med önskat tillträde eller enligt överenskommelse. Varmt välkommen med din ansökan senast den 20 november.
Vid frågor om tjänsten är du varmt välkommen att kontakta rekryterande chef Maria Kittel, på maria.kittel@solna.se.
Vi tar enbart emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Solna stad har gjort medieval för samtliga rekryteringar, så vi undanber oss därför samtal från annonssäljare eller säljare av rekryteringstjänster.
I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.
Omvårdnadsförvaltningen ansvarar för äldreomsorgen samt omsorg om personer med funktionsnedsättning. Verksamheten drivs genom privata entreprenörer eller i Solna stads regi och vår uppgift är att hjälpa människor till ett tryggt, självständigt och värdigt liv.
Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.