Publicerad: 2024-11-08
Chef till specialpedagogiska skolmyndigheten
Vill du vara med och skapa de bästa förutsättningarna för en likvärdig utbildning? Vi på Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, arbetar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning ska nå målen för sin utbildning.
Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också specialskolor, fördelar stadsbidrag och utvecklar läromedel.
Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald.
Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb
Inom verksamhetsområde specialpedagogiskt stöd arbetar vi med att vårt specialpedagogiska stöd ska skapa förutsättningar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning får tillgång till en likvärdig utbildning och annan verksamhet av god kvalitet i en trygg miljö. Vi kompletterar kommunernas och skolornas egna specialpedagogiska resurser. Stödet vi erbjuder kan handla om individens lärande, pedagogers arbete eller verksamhet och organisation.
Avdelningen för Läromedel och Fortbildning (ALF) är organiserad i fem enheter med ca. 70 medarbetare som är fördelade i landet enligt nedan:
Fortbildningsenheten
Främjande- och produktionsstödsenheten
Läromedelsutveckling Umeå
Läromedelsutveckling Stockholm
Läromedelsutveckling Örebro
Arbetet sker på plats med möjlighet till distansarbete med upp till 50%.
Nu söker vi en (1) enhetschef till Fortbildningsenheten med placering vid något av SPSM:s kontor i landet, och dina chefskollegor inom avdelningen sitter i Umeå, Örebro och Sthlm. Annonsen publiceras därför på flera orter.
ARBETSUPPGIFTER
Uppdraget, tillsammans med medarbetarna, är:
- Att utveckla, samordna, genomföra och följa upp det digitala nationella utbudet av aktiviteter (tex. webbinarier) som SPSM erbjuder och vänder sig till alla verksamma inom förskola, skola eller vuxenutbildning.
- Att ansvara för de stödmaterial och studiepaket som finns på SPSM.se, som vänder sig till verksamma inom skolan och förskolan.
- Att samverka och samarbeta med övriga verksamheter inom myndigheten (avdelningar, enheter, medarbetare etc.) som behövs för att genomföra framgångsrika aktiviteter och efterfrågade stödmaterial.
- Att följa, utveckla och förvalta myndighetens fastställda process, nationell kompetensutveckling
Vår ledningsfilosofi är tillitsbaserad; vi litar på medarbetares kunskap och vilja, i syfte att öka kvaliteten i verksamheten och leverera större nytta till våra målgrupper.
Du kommer att ha personal- och arbetsmiljöansvar för drygt 11 medarbetare med bred och djup kompetens, som tillhör enheten samt ansvar för verksamhet, arbetsmiljö och ekonomi.
Du leder arbetet på både operativ och strategisk nivå.
Uppdraget innebär bland annat att du:
• leder utvecklingen av vår externa kompetensutveckling inom enheten samt vara en del av det myndighetsgemensamma utvecklingsarbetet
• ansvarar för att verksamheten bedrivs i enlighet med beslutade mål och inom beslutade ramar
• ansvarar för externa kontakter och samarbeten
• följer upp, utvärderar och analyserar verksamheten och dess effekter
I uppdraget ingår att bidra till verksamhetsområdets och myndighetens hela verksamhet, men också att belysa frågor som rör din enhet. Arbetet förutsätter ett nära samarbete med övriga verksamheter inom myndigheten. Arbetet kan innebära resor.
Du ser till att verksamheten drivs i linje med myndighetens värderingar, förväntningar och krav och att arbetet alltid tar hänsyn till vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Du tar en tydlig arbetsgivarroll och arbetar självständigt utifrån myndighetens uppdrag. I ditt uppdrag bidrar du till utvecklingen av hela myndighetens samlade specialpedagogiska stöd. Du rapporterar till avdelningschefen och ingår i avdelningens ledningsgrupp.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har
• akademisk examen med inriktning mot pedagogik, specialpedagogik eller annan relevant utbildning
• 5 års chefserfarenhet från offentlig sektor med verksamhets-, ekonomi-, personal- och arbetsmiljöansvar
• 3 års erfarenhet och kunskap om pedagogiska konsekvenser för elever med funktionsnedsättning
• 2 års erfarenhet av att arbeta med digitalisering och digital utveckling
• erfarenhet av att leda komplexa och övergripande utvecklingsprojekt över tid
• chef- och ledarskapsutbildning
• erfarenhet av att strategiskt planera och förvalta ett utbud av tjänster eller produkter
Meriterande
• erfarenhet av att ha arbetat inom en statlig myndighet
• goda kunskaper om svenskt utbildningssystem, dess styrning och om förutsättningar för en tillgänglig utbildning.
• erfarenhet av att leda på distans, digitala arbetssätt och möten
• erfarenhet av arbete med specialpedagogiska frågor
• erfarenhet av förändringsledning och organisationsutveckling
• kunskap om de funktionshinderpolitiska målen
Personliga egenskaper
Som person är du en trygg och stabil ledare som har förmågan att vara flexibel.
Du skapar engagemang och delaktighet genom att involvera dina medarbetare och tar tillvara på och vidareutvecklar deras kompetenser.
Du har en hög samarbetsförmåga och värdesätter samarbeten brett inom myndigheten, men även utanför myndigheten.
Du trivs med att arbeta i en verksamhet som är i utveckling och förbättring och har förmågan att hålla i och hålla ut.
Du är kommunikativ, strukturerad och har förmågan att prioritera.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Provanställning på sex månader tillämpas.
Resor inom tjänsten förekommer. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.
I denna rekrytering samarbetar vi med Jefferson Wells.
Vi erbjuder stöd till förskolor och skolor i hela landet som vill skapa lärmiljöer som är utvecklande och tillgängliga. Vi driver också specialskolor, fördelar stadsbidrag och utvecklar läromedel.
Vi hoppas att du som söker, med din bakgrund och din kompetens, kan bidra till att öka vår mångfald.
Vi arbetar engagerat för att allas lika värde ska bli verklighet. Tillsammans använder vi samarbete och kompetens för att lösa uppdrag. Att utveckla ledarskapet och att öka mångfalden är några saker som just nu finns på vår agenda. Tillsammans bidrar vi till hållbarhet i samhället ekonomiskt, socialt och miljömässigt. Mer om vad vi erbjuder kan du läsa på www.spsm.se/ledigajobb
Inom verksamhetsområde specialpedagogiskt stöd arbetar vi med att vårt specialpedagogiska stöd ska skapa förutsättningar för att alla barn, elever och vuxenstuderande med funktionsnedsättning får tillgång till en likvärdig utbildning och annan verksamhet av god kvalitet i en trygg miljö. Vi kompletterar kommunernas och skolornas egna specialpedagogiska resurser. Stödet vi erbjuder kan handla om individens lärande, pedagogers arbete eller verksamhet och organisation.
Avdelningen för Läromedel och Fortbildning (ALF) är organiserad i fem enheter med ca. 70 medarbetare som är fördelade i landet enligt nedan:
Fortbildningsenheten
Främjande- och produktionsstödsenheten
Läromedelsutveckling Umeå
Läromedelsutveckling Stockholm
Läromedelsutveckling Örebro
Arbetet sker på plats med möjlighet till distansarbete med upp till 50%.
Nu söker vi en (1) enhetschef till Fortbildningsenheten med placering vid något av SPSM:s kontor i landet, och dina chefskollegor inom avdelningen sitter i Umeå, Örebro och Sthlm. Annonsen publiceras därför på flera orter.
ARBETSUPPGIFTER
Uppdraget, tillsammans med medarbetarna, är:
- Att utveckla, samordna, genomföra och följa upp det digitala nationella utbudet av aktiviteter (tex. webbinarier) som SPSM erbjuder och vänder sig till alla verksamma inom förskola, skola eller vuxenutbildning.
- Att ansvara för de stödmaterial och studiepaket som finns på SPSM.se, som vänder sig till verksamma inom skolan och förskolan.
- Att samverka och samarbeta med övriga verksamheter inom myndigheten (avdelningar, enheter, medarbetare etc.) som behövs för att genomföra framgångsrika aktiviteter och efterfrågade stödmaterial.
- Att följa, utveckla och förvalta myndighetens fastställda process, nationell kompetensutveckling
Vår ledningsfilosofi är tillitsbaserad; vi litar på medarbetares kunskap och vilja, i syfte att öka kvaliteten i verksamheten och leverera större nytta till våra målgrupper.
Du kommer att ha personal- och arbetsmiljöansvar för drygt 11 medarbetare med bred och djup kompetens, som tillhör enheten samt ansvar för verksamhet, arbetsmiljö och ekonomi.
Du leder arbetet på både operativ och strategisk nivå.
Uppdraget innebär bland annat att du:
• leder utvecklingen av vår externa kompetensutveckling inom enheten samt vara en del av det myndighetsgemensamma utvecklingsarbetet
• ansvarar för att verksamheten bedrivs i enlighet med beslutade mål och inom beslutade ramar
• ansvarar för externa kontakter och samarbeten
• följer upp, utvärderar och analyserar verksamheten och dess effekter
I uppdraget ingår att bidra till verksamhetsområdets och myndighetens hela verksamhet, men också att belysa frågor som rör din enhet. Arbetet förutsätter ett nära samarbete med övriga verksamheter inom myndigheten. Arbetet kan innebära resor.
Du ser till att verksamheten drivs i linje med myndighetens värderingar, förväntningar och krav och att arbetet alltid tar hänsyn till vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.
Du tar en tydlig arbetsgivarroll och arbetar självständigt utifrån myndighetens uppdrag. I ditt uppdrag bidrar du till utvecklingen av hela myndighetens samlade specialpedagogiska stöd. Du rapporterar till avdelningschefen och ingår i avdelningens ledningsgrupp.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har
• akademisk examen med inriktning mot pedagogik, specialpedagogik eller annan relevant utbildning
• 5 års chefserfarenhet från offentlig sektor med verksamhets-, ekonomi-, personal- och arbetsmiljöansvar
• 3 års erfarenhet och kunskap om pedagogiska konsekvenser för elever med funktionsnedsättning
• 2 års erfarenhet av att arbeta med digitalisering och digital utveckling
• erfarenhet av att leda komplexa och övergripande utvecklingsprojekt över tid
• chef- och ledarskapsutbildning
• erfarenhet av att strategiskt planera och förvalta ett utbud av tjänster eller produkter
Meriterande
• erfarenhet av att ha arbetat inom en statlig myndighet
• goda kunskaper om svenskt utbildningssystem, dess styrning och om förutsättningar för en tillgänglig utbildning.
• erfarenhet av att leda på distans, digitala arbetssätt och möten
• erfarenhet av arbete med specialpedagogiska frågor
• erfarenhet av förändringsledning och organisationsutveckling
• kunskap om de funktionshinderpolitiska målen
Personliga egenskaper
Som person är du en trygg och stabil ledare som har förmågan att vara flexibel.
Du skapar engagemang och delaktighet genom att involvera dina medarbetare och tar tillvara på och vidareutvecklar deras kompetenser.
Du har en hög samarbetsförmåga och värdesätter samarbeten brett inom myndigheten, men även utanför myndigheten.
Du trivs med att arbeta i en verksamhet som är i utveckling och förbättring och har förmågan att hålla i och hålla ut.
Du är kommunikativ, strukturerad och har förmågan att prioritera.
Välkommen med din ansökan!
ÖVRIGT
Provanställning på sex månader tillämpas.
Resor inom tjänsten förekommer. Utdrag från belastningsregistret ska visas upp inför anställning.
I denna rekrytering samarbetar vi med Jefferson Wells.