Publicerad: 2024-11-08

Logotyp

Upphandlingsjurist

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

I grundskoleförvaltningen har vi en trygg och tillitsfull kultur. Vi bryr oss om våra elever och varandra. Vi finns till för eleverna, vi samarbetar med vårdnadshavarna och varandra, och vi är öppna för nya tankar och idéer. Här skapar vi bra förutsättningar för den pedagogiska utvecklingen.

Bli en av oss!
Nu söker vi dig som har ett stort engagemang för att utveckla en modern verksamhet där vi har fokus på att:
• öka kvaliteten i undervisningen för att öka elevers lärande.
• skapa tydligare ansvar, styrning och ledning för att öka elevers kunskapsresultat.
• öka likvärdighet mellan skolor för att alla elever ska få tillgång till undervisning av hög kvalitet samt kompensera för deras olika förutsättningar.

Göteborgs grundskoleförvaltning är en av de största skolförvaltningarna i Sverige. Vi ansvarar för stadens kommunala skolor från förskoleklass till årskurs nio, anpassad grundskola, kulturskolan och fritidshemmen. I förvaltningen finns 138 kommunala grundskolor där nästan 47 000 elever varje dag går i skolan. Hela förvaltningen har cirka 9 700 medarbetare som gemensamt arbetar med att utveckla och ta hand om verksamheten - tillsammans banar vi väg för framtidens skola.

Följ gärna vår resa på Linkedin: https://www.linkedin.com/company/goteborgs-grundskoleforvaltning

ARBETSUPPGIFTER
Är du jurist med erfarenhet av offentlig upphandling och vill bidra till att grundskoleförvaltningens upphandlingar och inköp hanteras affärsmässigt och korrekt? Då ska du söka den här tjänsten!

Som upphandlingsjurist spelar du en viktig roll i arbetet som sakkunnig och rådgivande i våra upphandlingar och avtal. Dina arbetsuppgifter är varierande med stor möjlighet att påverka och utveckla verksamheten.

Du kommer framförallt arbeta tillsammans med förvaltningens upphandlare men också med sex jurister i andra funktioner. Två förvaltningsjurister samt fyra jurister med inriktning skoljuridik ut mot skolorna. Du kommer också att ha ett nära samarbete med andra enheter inom förvaltningen och arbeta tillsammans med kollegor med annan utbildningsbakgrund, till exempel inom IT eller pedagogik.

Dina arbetsuppgifter är avgränsade till upphandlingsområdet där bland annat följande ingår:
• Säkerställa att förvaltningen följer aktuellt upphandlingsregelverk samt interna rutiner.
• Bidra med ett juridiskt perspektiv i strategiska frågor och vägval inför, under och efter förvaltningens upphandlingar.
• Granska, kvalitetssäkra, ge stöd och vid behov självständigt ta fram upphandlingsdokument och upprätta avtal.
• Bistå i arbetet med leverantörers avtalstrohet.
• Omvärldsbevaka lagförändringar, uppdateringar, aktuella domstolsbeslut och praxis.
• Hantera överprövningsprocesser.
• Hantera frågor om utlämnande av allmän handling och sekretessprövning.
• Hålla utbildningar.

Enheten du kommer att arbeta på har ett gott anseende hos dem vi är till för och har goda resultat i genomförda medarbetarenkäter. För oss är det viktigt att värna ett gott samarbete och engagemang för våra frågor. Vi uppmuntrar till bra balans mellan arbetsliv och privatliv. Ibland arbetar vi mer intensivt men har vid lugnare perioder möjlighet att kompensera med flexledighet. Det finns även möjlighet att arbeta hemifrån i viss utsträckning.

KVALIFIKATIONER
Krav för tjänsten är:
• juristexamen alternativt motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för tjänsten.
• aktuell och relevant erfarenhet av att arbeta med upphandlingsjuridik enligt lagen om offentlig upphandling (LOU).
• erfarenhet av att genomföra överprövningsprocesser.
• mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift.

Det är meriterande om du har erfarenhet av att:
• ta fram och slutföra upphandlingar.
• arbeta med juridiska frågor kopplade till miljöhänsyn och/eller social hänsyn inom upphandlingsområdet.
• arbeta med rådgivning och utbildning inom upphandlingsområdet.
• genomföra avtalsuppföljningar.

Personliga kompetenser
För att lyckas i rollen har du god förmåga att självständigt planera, organisera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Du kan snabbt ändra ditt synsätt och förhållningssätt och ser möjligheter i förändringar. Du ser till att ditt arbete slutförs i tid och följer upp resultatet.

Din kommunikativa förmåga är mycket god och du förmedlar information och idéer på ett tydligt sätt såväl muntligt som skriftligt. Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation och säkerställer att ditt budskap går fram.

Som person är du lugn och trygg i pressade och svåra situationer. Du kan balansera krav som ställs på dig och kan trots tidspress fatta välgrundade beslut. Du efterfrågar och värdesätter samverkan med kollegor och omgivning. Du förstår det gemensamma uppdraget och arbetar för att det ska bli så bra som möjligt genom att lyssna, visa intresse och respekt för dem du samarbetar med.

Vill du vara del av ett team där rättssäkerhet, samarbete och elevfokus är ledord, då är det här en tjänst för dig! Välkommen med din ansökan!

Intervjuer är i första hand planerade till 3/12, 5/12, 6/12.

ÖVRIGT
I den här rekryteringen kommer vi inte att efterfråga ett personligt brev som ansökningshandling. Istället kommer du som söker att få svara på ett antal frågor där vi ber dig beskriva din kompetens inom efterfrågat område.

Som anställd i vår förvaltning erbjuds du bland annat friskvårdsbidrag, cykelförmån och medarbetarstöd.

Enligt Skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på Polisens hemsida.

Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR.
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Göteborg

Populära jobb i Göteborg