Publicerad: 2024-11-08
Inköpare | SW Horto
Jobbify är en jobbplattform för vassa kandidater.
För kunds räkning har vi publicerat denna annons, vill du komma i kontakt med den slutgiltiga arbetsgivaren kan du klicka dig vidare till annonsen:
Svalöf och Weibulls har bidragit med kunskap och kvalitetsprodukter för ett grönare Sverige och Danmark i över 150 år. Sedan 2016 heter vi SW Horto med huvudkontor i Hammenhög. Nu förädlar vi framtidens växtlandskap inom odlingar och grönskande grönytor över hela Norden. SW Horto är en ledande leverantör av grönsaksfrö, blomsterfrö, blomsterplantor, jordgubbsplantor, gräsfrö, jord, torv, växtnäring, växtskydd, redskap& tillbehör till yrkesodlare och grönyteproffs i Sverige och Danmark.
SW Horto är en del av Norska Felleskjøpet, en skandinavisk koncern med en årsomsättning som uppgår till 16,3 miljarder. Utöver SW Horto så ingår även bla Granngården och Nelson Garden i koncernens Svenska del. SW Horto är ett företag i stark tillväxt och en ledande leverantör.
Vi söker nu Inköpare med ansvar för blomsterplantor och blomsterfrön.
Pga pensionsavgång söker vi nu Inköpare med ansvar för kategorin blomsterfrön och blomsterplantor. Du ingår i en inköpsavdelning på 5 personer och rapporterar till inköpschef.
Dina övergripande ansvarsområden är att styra produktgruppen enligt fastlagd sortimentsstrategi, att ansvara för att utveckla och administrera sortimentet samt optimera och kvalitetssäkra inköpsprocessen.
Våra leverantörer finns i Europa, framförallt i Tyskland. Tjänsten innebär ett fåtal resor per år, vid besök hos leverantörer och kunder, samt mässor. Vi uppskattar resandet till högst 10-12 övernattningar per år.
Mer konkret innebär tjänsten:
Då nuvarande inköpare kommer att vara kvar under en stor del av 2025 kommer du att få en gedigen introduktion och överlämning.
Vi söker dig med branschkännedom, utbildning och erfarenhet inom den hortikulturella sektorn. Om du har en eftergymnasial utbildning inom inköp, men saknar branschkunskapen, ser vi gärna att du ansöker ändå. Det viktigaste är att du har stort intresse för att lära dig vår verksamhet och att du tar ägandeskapet över ditt sortiment.
Som person är du nyfiken, driven, har en kommersiell ådra och en god analytisk förmåga. Du är bra på struktur och ser tex Excel som ett bra verktyg för att ha kontroll på din kategori. Du har en fallenhet för siffror och får energi när du lyckas bra i en förhandling eller när du hittar kostnadseffektiva lösningar. Då tjänsten innebär mycket kontakter, såväl internt som externt, krävs en god förmåga att kommunicera och att samarbeta.
Mycket god kunskap i svenska och engelska, i såväl tal som skrift, är ett krav. Har du dessutom kunskaper inom tyska är det en merit då många av våra leverantörer finns i Tyskland.
Goda kunskaper i Excel samt erfarenhet av större affärssystem.
Då vi helst ser att du är på plats hos oss så snart som möjligt, kommer vi att tillämpa ett löpande urval i denna process. Tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag och vi ser därför gärna att du skickar in din ansökan så fort som möjligt. Kontakta ansvarig rekryterare vid ev frågor om tjänsten.
Varmt välkommen!
För kunds räkning har vi publicerat denna annons, vill du komma i kontakt med den slutgiltiga arbetsgivaren kan du klicka dig vidare till annonsen:
Om SW Horto AB
Svalöf och Weibulls har bidragit med kunskap och kvalitetsprodukter för ett grönare Sverige och Danmark i över 150 år. Sedan 2016 heter vi SW Horto med huvudkontor i Hammenhög. Nu förädlar vi framtidens växtlandskap inom odlingar och grönskande grönytor över hela Norden. SW Horto är en ledande leverantör av grönsaksfrö, blomsterfrö, blomsterplantor, jordgubbsplantor, gräsfrö, jord, torv, växtnäring, växtskydd, redskap& tillbehör till yrkesodlare och grönyteproffs i Sverige och Danmark.
SW Horto är en del av Norska Felleskjøpet, en skandinavisk koncern med en årsomsättning som uppgår till 16,3 miljarder. Utöver SW Horto så ingår även bla Granngården och Nelson Garden i koncernens Svenska del. SW Horto är ett företag i stark tillväxt och en ledande leverantör.
Vi söker nu Inköpare med ansvar för blomsterplantor och blomsterfrön.
Arbetsbeskrivning
Pga pensionsavgång söker vi nu Inköpare med ansvar för kategorin blomsterfrön och blomsterplantor. Du ingår i en inköpsavdelning på 5 personer och rapporterar till inköpschef.
Dina övergripande ansvarsområden är att styra produktgruppen enligt fastlagd sortimentsstrategi, att ansvara för att utveckla och administrera sortimentet samt optimera och kvalitetssäkra inköpsprocessen.
Våra leverantörer finns i Europa, framförallt i Tyskland. Tjänsten innebär ett fåtal resor per år, vid besök hos leverantörer och kunder, samt mässor. Vi uppskattar resandet till högst 10-12 övernattningar per år.
Mer konkret innebär tjänsten:
- Dagligt ansvar för leverantörskontakterna.
- Säkerställa rätt pris och kvalitet genom löpande granskning av befintliga och potentiella leverantörer.
- Upprätta och underhålla prislistor inom sortimentet.
- Säkerställa optimala inköp och lagernivåer.
- Stödja och supportera säljorganisation och affärsutvecklare i marknadsdrivande åtgärder.
- Löpande avrop
- Marknadsinriktade åtgärder, t ex nyhetsutskick, annonser, kataloger, hemsida, kampanjerbjudanden, mässor och kundträffar.
Då nuvarande inköpare kommer att vara kvar under en stor del av 2025 kommer du att få en gedigen introduktion och överlämning.
Din profil
Vi söker dig med branschkännedom, utbildning och erfarenhet inom den hortikulturella sektorn. Om du har en eftergymnasial utbildning inom inköp, men saknar branschkunskapen, ser vi gärna att du ansöker ändå. Det viktigaste är att du har stort intresse för att lära dig vår verksamhet och att du tar ägandeskapet över ditt sortiment.
Som person är du nyfiken, driven, har en kommersiell ådra och en god analytisk förmåga. Du är bra på struktur och ser tex Excel som ett bra verktyg för att ha kontroll på din kategori. Du har en fallenhet för siffror och får energi när du lyckas bra i en förhandling eller när du hittar kostnadseffektiva lösningar. Då tjänsten innebär mycket kontakter, såväl internt som externt, krävs en god förmåga att kommunicera och att samarbeta.
Mycket god kunskap i svenska och engelska, i såväl tal som skrift, är ett krav. Har du dessutom kunskaper inom tyska är det en merit då många av våra leverantörer finns i Tyskland.
Goda kunskaper i Excel samt erfarenhet av större affärssystem.
Denna rekryteringsprocess
Då vi helst ser att du är på plats hos oss så snart som möjligt, kommer vi att tillämpa ett löpande urval i denna process. Tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdag och vi ser därför gärna att du skickar in din ansökan så fort som möjligt. Kontakta ansvarig rekryterare vid ev frågor om tjänsten.
Varmt välkommen!