Publicerad: 2024-11-11
Försäkringsutredare inom aktivitetsersättning i Linköping
Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Trivs du med att arbeta med målgruppen unga vuxna och göra skilnad för dem i deras vardag. Blir du motiverad av att uppnå goda resultat? Gillar du att arbeta i ett högt tempo? Då kan detta vara rätt tjänst för dig. Vi söker dig som trivs med att jobba självständigt mot uppsatta mål, men även ser det naturligt att arbeta tillsammans i ett team.
Utredningar, samordning och kundkontakt
Som försäkringsutredare är du medarbetare i staten med uppdraget att utreda så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. I ditt arbete bedömer du om individen har rätt till aktivitetsersättning genom att göra kvalificerade utredningar och analyser av underlag, framförallt läkarutlåtanden. Du lägger därefter fram förslag till beslut som tas av särskilt utsedda beslutsfattare.
Du identifierar också individens behov av insatser för att aktivt planera och samordna rehabilitering tillsammans med individen. Du ansvarar för kontakter och samarbeten med andra som individen kan behöva stöd av till exempel Arbetsförmedlingen, hälso- och sjukvården samt eventuellt föräldrar och skolan. Du träffar individen via digitala kanaler och i personliga möten. Som försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har ett högt säkerhetsmedvetande.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
• har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
• har god förmåga att använda datorn som arbetsverktyg.
Det är meriterande om du
• har arbetat med utredningar och fattat myndighetsbeslut som påverkat individer
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer
• har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar
• har vana av samverkan med olika externa aktörer
• har mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift och god förmåga att kommunicera på engelska
• har erfarenhet av att ge besked till kund utifrån riktlinjer eller aktuell lagstiftning
• har körkort för personbil.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsorter: Norrköping eller Linköping.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Chef: Johanna Hedberg, 010- 112 17 60 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Karin Sjöslätt, karin.sjoslatt@forsakringskassan.se, 010- 113 45 05 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Angelica Månsson, 010-114 02 43, Saco-S: Linda Eriksson, 010- 112 02 00, Seko: Johanna Grundström, 010- 115 30 44.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast torsdagen den 28 November. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
Trivs du med att arbeta med målgruppen unga vuxna och göra skilnad för dem i deras vardag. Blir du motiverad av att uppnå goda resultat? Gillar du att arbeta i ett högt tempo? Då kan detta vara rätt tjänst för dig. Vi söker dig som trivs med att jobba självständigt mot uppsatta mål, men även ser det naturligt att arbeta tillsammans i ett team.
Utredningar, samordning och kundkontakt
Som försäkringsutredare är du medarbetare i staten med uppdraget att utreda så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. I ditt arbete bedömer du om individen har rätt till aktivitetsersättning genom att göra kvalificerade utredningar och analyser av underlag, framförallt läkarutlåtanden. Du lägger därefter fram förslag till beslut som tas av särskilt utsedda beslutsfattare.
Du identifierar också individens behov av insatser för att aktivt planera och samordna rehabilitering tillsammans med individen. Du ansvarar för kontakter och samarbeten med andra som individen kan behöva stöd av till exempel Arbetsförmedlingen, hälso- och sjukvården samt eventuellt föräldrar och skolan. Du träffar individen via digitala kanaler och i personliga möten. Som försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har ett högt säkerhetsmedvetande.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
• har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
• har god förmåga att använda datorn som arbetsverktyg.
Det är meriterande om du
• har arbetat med utredningar och fattat myndighetsbeslut som påverkat individer
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer
• har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar
• har vana av samverkan med olika externa aktörer
• har mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift och god förmåga att kommunicera på engelska
• har erfarenhet av att ge besked till kund utifrån riktlinjer eller aktuell lagstiftning
• har körkort för personbil.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett antal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsorter: Norrköping eller Linköping.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Chef: Johanna Hedberg, 010- 112 17 60 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Karin Sjöslätt, karin.sjoslatt@forsakringskassan.se, 010- 113 45 05 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Angelica Månsson, 010-114 02 43, Saco-S: Linda Eriksson, 010- 112 02 00, Seko: Johanna Grundström, 010- 115 30 44.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast torsdagen den 28 November. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.