Publicerad: 2024-11-12
Sektionschef Förvaltningschefens kansli
Förvaltningschefens kansli, Statsrådsberedningen
Är du en erfaren ledare som trivs med att samordna frågor inom budget, verksamhet och organisation? Vi erbjuder rätt person en intressant roll med varierade arbetsuppgifter i en central roll vid Regeringskansliet.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Förvaltningschefens kansli (FCK) i Statsrådsberedningen ansvarar för frågor som rör hela myndigheten Regeringskansliet och arbetet på kansliet präglas av ett nära och tätt samarbete med övriga departement, Förvaltningsavdelningen och andra delar av Statsrådsberedningen.
Förvaltningschefens kansli är uppdelat i en sektion för Statsrådsberedningen (SB) och en sektion för Förvaltningsavdelningen (FA) och är förvaltningschefens stabsorgan. Sektionen SB ansvarar för beredningen av anslaget för Regeringskansliet och tar fram förslag hur det ska fördelas mellan departementen. Sektionen har därmed ansvar för den övergripande verksamhetsplaneringen, budgeten och uppföljningen i Regeringskansliet. Sektionen samordnar också organisatoriska frågor i Regeringskansliet. Övriga administrativa frågor som rör Statsrådsberedningen faller också under sektionens ansvar. I det ingår bl. a att ta fram och bereda olika typer av regeringsbeslut, liksom fortlöpande avstämning med politisk ledning.
Sektionen ansvarar för att ge stöd till politiska samordningen i prioriteringen av utredningsverksamheten. Budget för Regeringskansliets gemensamma budgetram ingår också i ansvaret liksom arbete med den strategiska lokalförsörjningen och myndighetens hyreskostnader i Sverige. Vid sektionen tar man fram och bereder olika uppdrag som förvaltningschefen beslutar om. I uppgiften ingår även att samordna ett antal stående möten med olika kretsar inom myndigheten samt att hantera förvaltningschefens inkommande och utgående besök.
Vid sektionen arbetar omkring 10 medarbetare med planerings-, organisatoriska- och ekonomiska frågor samt administration. Sektionschefen planerar, samordnar och följer upp arbetet. I ansvaret ingår kompetensförsörjning för sektionen och ansvar och löpande arbete för en god arbetsmiljö samt övriga uppgifter som följer av personalansvar. Arbetet innebär ett tätt samarbete med kanslichefen för FCK, förvaltningschefen samt med övriga departement.
Din bakgrund
Vi söker dig som har erfarenhet av att arbeta i en central myndighetsfunktion och har erfarenhet från Regeringskansliet. Arbetet kräver erfarenhet av verksamhetsplanering, ekonomisk styrning och uppföljning. Du har chefserfarenhet och har lett verksamhet och personal med positivt resultat. Vidare har du högskoleexamen inom ett för tjänsten relevant område.
För arbetet krävs att du har erfarenhet av att företräda en verksamhet med många intressenter och kan samordna dess intressen. Du har tidigare arbetat i en organisation med många beslutsnivåer. Du behöver ha erfarenhet av att utreda och skriva rapporter samt ta fram och bereda beslutsunderlag.
Dina egenskaper
Du behöver ha goda ledaregenskaper med förmågan att leda, utveckla och motivera medarbetare. Arbetet kräver en förmåga att hantera en stor bredd av sakfrågor samtidigt och har hög integritet i ditt arbete samt mycket god språklig förmåga såväl muntligt som skriftligt på svenska.
För att bli framgångsrik i rollen krävs att du har en mycket god samarbetsförmåga och samverkar med övriga delar av verksamheten.
Övrigt
Tillsvidareanställning med chefsförordnande om 5 år med möjlighet till förlängt förordnande. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta kanslichef Hans Bäck på 08-405 42 06. Du är också välkommen att kontakta HR-ansvarig Maria Morin på 08-405 55 09. Fackliga kontaktpersoner är Ewa Widgren för Saco och Carina Åbom-Engberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 24 november 2024.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Statsrådsberedningen har ansvar för att leda och samordna arbetet i Regeringskansliet.
Är du en erfaren ledare som trivs med att samordna frågor inom budget, verksamhet och organisation? Vi erbjuder rätt person en intressant roll med varierade arbetsuppgifter i en central roll vid Regeringskansliet.
Din arbetsdag. Sveriges morgondag.
Förvaltningschefens kansli (FCK) i Statsrådsberedningen ansvarar för frågor som rör hela myndigheten Regeringskansliet och arbetet på kansliet präglas av ett nära och tätt samarbete med övriga departement, Förvaltningsavdelningen och andra delar av Statsrådsberedningen.
Förvaltningschefens kansli är uppdelat i en sektion för Statsrådsberedningen (SB) och en sektion för Förvaltningsavdelningen (FA) och är förvaltningschefens stabsorgan. Sektionen SB ansvarar för beredningen av anslaget för Regeringskansliet och tar fram förslag hur det ska fördelas mellan departementen. Sektionen har därmed ansvar för den övergripande verksamhetsplaneringen, budgeten och uppföljningen i Regeringskansliet. Sektionen samordnar också organisatoriska frågor i Regeringskansliet. Övriga administrativa frågor som rör Statsrådsberedningen faller också under sektionens ansvar. I det ingår bl. a att ta fram och bereda olika typer av regeringsbeslut, liksom fortlöpande avstämning med politisk ledning.
Sektionen ansvarar för att ge stöd till politiska samordningen i prioriteringen av utredningsverksamheten. Budget för Regeringskansliets gemensamma budgetram ingår också i ansvaret liksom arbete med den strategiska lokalförsörjningen och myndighetens hyreskostnader i Sverige. Vid sektionen tar man fram och bereder olika uppdrag som förvaltningschefen beslutar om. I uppgiften ingår även att samordna ett antal stående möten med olika kretsar inom myndigheten samt att hantera förvaltningschefens inkommande och utgående besök.
Vid sektionen arbetar omkring 10 medarbetare med planerings-, organisatoriska- och ekonomiska frågor samt administration. Sektionschefen planerar, samordnar och följer upp arbetet. I ansvaret ingår kompetensförsörjning för sektionen och ansvar och löpande arbete för en god arbetsmiljö samt övriga uppgifter som följer av personalansvar. Arbetet innebär ett tätt samarbete med kanslichefen för FCK, förvaltningschefen samt med övriga departement.
Din bakgrund
Vi söker dig som har erfarenhet av att arbeta i en central myndighetsfunktion och har erfarenhet från Regeringskansliet. Arbetet kräver erfarenhet av verksamhetsplanering, ekonomisk styrning och uppföljning. Du har chefserfarenhet och har lett verksamhet och personal med positivt resultat. Vidare har du högskoleexamen inom ett för tjänsten relevant område.
För arbetet krävs att du har erfarenhet av att företräda en verksamhet med många intressenter och kan samordna dess intressen. Du har tidigare arbetat i en organisation med många beslutsnivåer. Du behöver ha erfarenhet av att utreda och skriva rapporter samt ta fram och bereda beslutsunderlag.
Dina egenskaper
Du behöver ha goda ledaregenskaper med förmågan att leda, utveckla och motivera medarbetare. Arbetet kräver en förmåga att hantera en stor bredd av sakfrågor samtidigt och har hög integritet i ditt arbete samt mycket god språklig förmåga såväl muntligt som skriftligt på svenska.
För att bli framgångsrik i rollen krävs att du har en mycket god samarbetsförmåga och samverkar med övriga delar av verksamheten.
Övrigt
Tillsvidareanställning med chefsförordnande om 5 år med möjlighet till förlängt förordnande. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta kanslichef Hans Bäck på 08-405 42 06. Du är också välkommen att kontakta HR-ansvarig Maria Morin på 08-405 55 09. Fackliga kontaktpersoner är Ewa Widgren för Saco och Carina Åbom-Engberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.
Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 24 november 2024.
Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Statsrådsberedningen har ansvar för att leda och samordna arbetet i Regeringskansliet.