Publicerad: 2024-11-13
SBU söker en HR-specialist
Statens beredning för medicinsk och social utvärdering (SBU) är en kunskapsmyndighet under Socialdepartementet som har i uppdrag att göra vetenskapliga utvärderingar av metoder inom hälso- och sjukvård inklusive tandvård. SBU har även uppdrag att göra vetenskapliga utvärderingar av insatser inom socialtjänst och insatser med stöd av LSS (lag om stöd och service). Myndigheten har omkring 90 anställda. Arbetsuppgifter
Du ansvarar för alla HR processer och alla förekommande arbetsuppgifter inom ramen för rollen som HR-specialist. Samarbete sker med olika funktioner inom myndigheten och med aktörer utanför myndigheten som till exempel Arbetsgivarverket, företagshälsovården och nätverket Rörlighet i staten. Dina arbetsuppgifter innehåller både operativa och strategiska delar med omfattande bredd inom HR-området. HR-funktionen är placerad på avdelningen för verksamhetsstöd. På avdelningen finns även funktioner för ekonomi, juridik, registratur och IT.
I rollen ingår bland annat att
• Vara chefsstöd inom de arbetsrättsliga regelverken
• Vara ansvarig kontaktperson gentemot Arbetsgivarverket och Rörlighet i staten
• Att arbeta med verksamhetsförändringar, exempelvis genomföra riskanalyser, utvärderingar och omplaceringar
• Ansvara för myndighetens lönebildningsfrågor och driva lönerevisionsprocessen
• Driva fackliga förhandlingar och arbeta med den fackliga samverkan
• Arbeta med myndighetens systematiska arbetsmiljöarbete
• Utarbeta stödjande och styrande interna dokument inom HR
• Samordna och utveckla arbetet med den statliga värdegrunden på SBU
• Vara konsultativt och kvalificerat stöd i individ-och rehabiliteringsärenden
• Ansvara för myndighetens process för omställningsmedel
Vi söker dig som har:
• Akademisk examen inom personalvetarområdet eller motsvarande kompetens som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Minst 5 års erfarenhet av strategiskt och operativt HR-arbete inom statlig myndighet
• Erfarenhet av arbete med att utveckla myndighetens arbetssätt och medarbetare utifrån den statliga värdegrunden och myndighetens uppdrag
• Erfarenhet av fackliga förhandlingar och samverkan
• Erfarenhet av att stödja, coacha och utveckla chefer i sin arbetsgivarroll
• Goda kunskaper i arbetsmiljölagstiftning, systematiskt arbetsmiljöarbete och rehabilitering, samt erfarenhet av att arbeta med dessa processer
Det är meriterande om du har:
• Arbetat med förändringsarbete
• Erfarenhet av lönebildningsarbete
• Erfarenhet av strategisk kompetensutveckling
• Erfarenhet av system såsom Microsoft 365, Primula, ReachMee, Analyskraft samt Agresso
• Erfarenhet av att arbeta i en kunskapsintensiv organisation och/eller en organisation som arbetar med hälso- och sjukvårds-, socialtjänst- eller forskningsfrågor
Personliga egenskaper
För att kunna stötta verksamheten på bästa sätt krävs att du är lyhörd för verksamhetens behov och har en god samarbetsförmåga. Som person är du bra på att bygga goda relationer såväl internt som externt samt skapar och upprätthåller förtroende i organisationen. Du tar också ansvar för dina arbetsuppgifter med ett strukturerat, pedagogiskt och lösningsfokuserat arbetssätt. Vidare har du en god och tydlig kommunikativ förmåga som bidrar till delaktighet, engagemang och främjar en god arbetsmiljö.
För att trivas och lyckas i uppdraget behöver du ha hög integritet samtidigt som du är prestigelös. Det innebär för oss att du tar ansvar och står för dina ställningstaganden men också kan ompröva dem när det behövs. Du behöver kunna driva HR-arbetet med hög grad av självständighet.
Vi erbjuder
Hos SBU får du vara med och göra skillnad för samhället och välfärden. Här får du chansen att ta del av den senaste forskningen och arbeta tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor i ett trevligt arbetsklimat. Vi sitter i ljusa lokaler på S:t Eriksgatan i Stockholm med möjlighet till distansarbete upp till två dagar per vecka om verksamheten tillåter. Vi erbjuder ett generöst friskvårdsbidrag samt 1,5 h friskvårdstid/vecka.
Tillträde & anställning
Tillsvidareanställning (100 %), inleds med 6 månaders provanställning. Startdatum enligt överenskommelse men så snart som möjligt är önskvärt.
Plats: Stockholm
Ansökan
Vi ser fram emot din ansökan senast den 4:e december, ansökningar tas endast emot via myndighetens webbplats. Mer om hur vi behandlar dina personuppgifter enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).
SBU arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Bli en del SBU och var med och gör skillnad!
Kontakt/frågor
Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta avdelningschef för verksamhetsstöd Karin Malmborg, 08-412 32 44 alternativt HR, Gabriella Östlund, 08-684 312 50.
Fackliga representanter är Fredrik Tholander (Saco), 08-412 32 39 och Susanne Eksell (ST), 08-412 32 25.
Övrig information
Vi undanber oss vänligt men bestämt alla kontakter från rekryteringsföretag, försäljare med flera.
Du ansvarar för alla HR processer och alla förekommande arbetsuppgifter inom ramen för rollen som HR-specialist. Samarbete sker med olika funktioner inom myndigheten och med aktörer utanför myndigheten som till exempel Arbetsgivarverket, företagshälsovården och nätverket Rörlighet i staten. Dina arbetsuppgifter innehåller både operativa och strategiska delar med omfattande bredd inom HR-området. HR-funktionen är placerad på avdelningen för verksamhetsstöd. På avdelningen finns även funktioner för ekonomi, juridik, registratur och IT.
I rollen ingår bland annat att
• Vara chefsstöd inom de arbetsrättsliga regelverken
• Vara ansvarig kontaktperson gentemot Arbetsgivarverket och Rörlighet i staten
• Att arbeta med verksamhetsförändringar, exempelvis genomföra riskanalyser, utvärderingar och omplaceringar
• Ansvara för myndighetens lönebildningsfrågor och driva lönerevisionsprocessen
• Driva fackliga förhandlingar och arbeta med den fackliga samverkan
• Arbeta med myndighetens systematiska arbetsmiljöarbete
• Utarbeta stödjande och styrande interna dokument inom HR
• Samordna och utveckla arbetet med den statliga värdegrunden på SBU
• Vara konsultativt och kvalificerat stöd i individ-och rehabiliteringsärenden
• Ansvara för myndighetens process för omställningsmedel
Vi söker dig som har:
• Akademisk examen inom personalvetarområdet eller motsvarande kompetens som arbetsgivaren bedömer likvärdig
• Minst 5 års erfarenhet av strategiskt och operativt HR-arbete inom statlig myndighet
• Erfarenhet av arbete med att utveckla myndighetens arbetssätt och medarbetare utifrån den statliga värdegrunden och myndighetens uppdrag
• Erfarenhet av fackliga förhandlingar och samverkan
• Erfarenhet av att stödja, coacha och utveckla chefer i sin arbetsgivarroll
• Goda kunskaper i arbetsmiljölagstiftning, systematiskt arbetsmiljöarbete och rehabilitering, samt erfarenhet av att arbeta med dessa processer
Det är meriterande om du har:
• Arbetat med förändringsarbete
• Erfarenhet av lönebildningsarbete
• Erfarenhet av strategisk kompetensutveckling
• Erfarenhet av system såsom Microsoft 365, Primula, ReachMee, Analyskraft samt Agresso
• Erfarenhet av att arbeta i en kunskapsintensiv organisation och/eller en organisation som arbetar med hälso- och sjukvårds-, socialtjänst- eller forskningsfrågor
Personliga egenskaper
För att kunna stötta verksamheten på bästa sätt krävs att du är lyhörd för verksamhetens behov och har en god samarbetsförmåga. Som person är du bra på att bygga goda relationer såväl internt som externt samt skapar och upprätthåller förtroende i organisationen. Du tar också ansvar för dina arbetsuppgifter med ett strukturerat, pedagogiskt och lösningsfokuserat arbetssätt. Vidare har du en god och tydlig kommunikativ förmåga som bidrar till delaktighet, engagemang och främjar en god arbetsmiljö.
För att trivas och lyckas i uppdraget behöver du ha hög integritet samtidigt som du är prestigelös. Det innebär för oss att du tar ansvar och står för dina ställningstaganden men också kan ompröva dem när det behövs. Du behöver kunna driva HR-arbetet med hög grad av självständighet.
Vi erbjuder
Hos SBU får du vara med och göra skillnad för samhället och välfärden. Här får du chansen att ta del av den senaste forskningen och arbeta tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor i ett trevligt arbetsklimat. Vi sitter i ljusa lokaler på S:t Eriksgatan i Stockholm med möjlighet till distansarbete upp till två dagar per vecka om verksamheten tillåter. Vi erbjuder ett generöst friskvårdsbidrag samt 1,5 h friskvårdstid/vecka.
Tillträde & anställning
Tillsvidareanställning (100 %), inleds med 6 månaders provanställning. Startdatum enligt överenskommelse men så snart som möjligt är önskvärt.
Plats: Stockholm
Ansökan
Vi ser fram emot din ansökan senast den 4:e december, ansökningar tas endast emot via myndighetens webbplats. Mer om hur vi behandlar dina personuppgifter enligt Dataskyddsförordningen (GDPR).
SBU arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Bli en del SBU och var med och gör skillnad!
Kontakt/frågor
Vid frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta avdelningschef för verksamhetsstöd Karin Malmborg, 08-412 32 44 alternativt HR, Gabriella Östlund, 08-684 312 50.
Fackliga representanter är Fredrik Tholander (Saco), 08-412 32 39 och Susanne Eksell (ST), 08-412 32 25.
Övrig information
Vi undanber oss vänligt men bestämt alla kontakter från rekryteringsföretag, försäljare med flera.