Publicerad: 2024-11-14
Key Account & Business developer, Servicemarknad Buss - Scania Sverige AB
Gruppen
Rollen som KAM & business developer för service buss ingår i gruppen tjänsteförsäljning och administration inom affärsområdet Servicemarknad.
I gruppens uppdrag finns även ansvaret för avtalsadministration och analys av avtalsportföljen. Ansvaret för våra fleetkunder delas i dag av fyra personer, varav tre för lastbil och en för buss. Totalt består gruppen i dag av 12 personer.
Ditt uppdrag
I din roll har du tillsammans med KAM för bussförsäljning ansvar för helhetslösningar gentemot Scania Sveriges busskunder. Rollen innebär att utveckla kundrelationer, metoder och vårda Scanias varumärke. I rollen kommer du att även jobba nära avtalsgruppen, gruppen för teknisk support, våra bussdepåer och återförsäljare.
Ditt ansvar kommer att innebära försäljning av servicelösningar i samband med bussförsäljning men även för försäljning till befintlig flotta. I servicelösningar inkluderas bland annat underhållsavtal, reparationsavtal och uppkopplade tjänster.
En viktig del av arbetet är att ha daglig kontakt med ett antal utvalda kunder för att hålla dig uppdaterad om kundens affär, följa upp överenskomna målsättningar, prestanda och hitta förbättringar i befintlig fordonsflotta. En aktiv del av rollen är att identifiera och sälja in nya affärsmöjligheter och vara med och driva utvecklingen av servicelösningar.
Arbetet är väldigt tvärfunktionellt och inbegriper bland annat tät dialog med återförsäljare över hela Sverige för att säkra leverans av överenskomna servicelösningar.
Uppgifterna kommer att spänna mellan stor strategisk höjd till mer operativa och detaljerade frågor.
Arbetsuppgifter
Exempel på kontinuerliga arbetsuppgifter kopplat till busskunderna:
• Delta i upphandling och framtagande av offerter
• Beräkna priser
• Skapa och se över underhållsplaner
• Analysera och förbättra befintlig affär
• Godkänna reparationer från återförsäljare
• Upprätthålla kundrelation genom kontinuerliga möten
• Vara kunderna behjälplig med support vid verkstadsbesök
• Vara delaktig i kravställning av nya produkter och underleverantörer (reservdelsförsörjning/support/underhåll/teknisk litteratur/garantihantering)
• Jobba med ÅF nätverket för att säkerställa underhåll och reparationer
• Delaktig vid nyleveranser
• Delta i samarbete med övriga nordiska distributörer.
Din profil
Vi söker en lagspelare med ett stort intresse för teknik och affär som är nyfiken av att lära sig nya saker och vill utvecklas i rollen och inom Scanias organisation. Du trivs i en roll med många kontaktytor där nätverkande är en viktig del av ditt arbete. Du har lätt för att skapa, bibehålla och utveckla nya relationer. Vi tror även att du har ett stort eget driv, förmåga att leda tvärfunktionella team och en vilja att utveckla ditt ledarskap.
Du har troligen en akademisk utbildning inom business management, teknik eller liknande eller flerårig arbetslivserfarenhet av liknande tjänster. För att lyckas i rollen bör du ha tidigare erfarenhet inom serviceförsäljning och verkstadsområdet. Erfarenhet av Scanias produkter eller motsvarande inom bussbranschen är meriterande.
Datorvana och datorkunskap krävs då arbetet i många moment kräver god systemförståelse. B-körkort är ett krav då resor inom Sverige ingår i tjänsten. Du behärskar svenska och engelska i tal och skrift.
Vi erbjuder
Vi erbjuder dig möjligheten att utvecklas vidare hos en av Scanias främst distributörer tillsammans med trevliga och kunniga kollegor. Genom denna roll kommer du fylla en viktig del i vår transformation att kunna erbjuda helhetslösningar för elektrifierade fordon.
För mer information
För mer information kontakta Katrin Karus-Wikholm, chef Service Sales & Administration, 070-0827710 eller Mikael Eriksson, Director Services, 070-7991312
Ansökan
Din ansökan ska innehålla ett personlig brev och ett CV. Urval och intervjuer kan ske löpande under ansökningsperioden.
Senaste ansökningsdatumet 2024-12-05.