Publicerad: 2024-11-14
Ekonom
Stadsmiljöförvaltningen har ett helhetsansvar för stadens offentliga rum och samlade framkomlighet. Vi arbetar för att skapa tillgängliga, attraktiva och levande stadsmiljöer och naturområden. Förvaltningen äger och förvaltar spårvagnsnätet i Göteborg. På förvaltningen arbetar cirka 900 personer.
Stadsmiljöförvaltningen är en del av de stadsutvecklingsförvaltningar som finns i Göteborgs Stad. Gemensamt arbetar vi med att skapa förutsättningar för en fungerande infrastruktur, bostäder och lokaler med kvalitet, en inbjudande offentlig miljö och verkar för att staden blir hållbar ur alla perspektiv.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara en del av stadens utveckling och arbeta i ett team som präglas utav serviceanda, samarbete och utveckling? På ekonomiavdelningen är vi totalt cirka 25 medarbetare varav redovisningsenheten består av 10 medarbetare. Du kommer att arbeta i en stimulerande miljö med många kontakter både inom och utanför organisationen.
Vi söker nu en ekonom som samordnar och vidareutvecklar förvaltningens kundfakturaprocess. Som ansvarig för vår kundreskontra arbetar du med hela processen och ser till att flödet av kundfakturor hanteras korrekt och så smidigt som möjligt. I arbetet ingår att se till att lagkrav efterlevs inom fakturahanteringen genom stickprov, kontroller och utbildning. Du säkerställer samt vidareutvecklar rutiner inom området. Det är en stor förvaltning med ett flertal verksamhetssystem med kopplingar till ekonomisystemet och kundreskontra varför du behöver ha en god IT-vana. Du utbildar kollegor och användare i verksamheten. I kundreskontraflödet ingår även hanteringen av krav och inkassoärenden samt avstämning och analys av balanskonton som är kopplade till kundreskontran. Du förväntas aktivt driva utvecklingsfrågor kopplat till kundreskontran. Du samordnar och är ett stöd till verksamheten och kollegor. Du säkerställer gallring av arkiverade handlingar samt arbetar med systemvård. Du är ansvarsfull och kan arbeta självständigt samt är samarbetsinriktad där du bidrar till vår fina kultur i att vi hjälper varandra. Vi arbetar i systemen Proceedo, Unit4 ERP (Agresso) samt Hypergene. Du kan också komma att arbeta med övrigt förekommande arbetsuppgifter på ekonomiavdelningen.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en relevant eftergymnasial utbildning inom ekonomi. Vi ser gärna att du har flera års erfarenhet av arbete med redovisning och med fördel kundreskontra med stora flöden. Det är meriterande om du har goda erfarenheter av arbete med systemvård i ekonomisystem samt kunskap i informationssäkerhet och gallringsprinciper. Det är även meriterande om du har arbetat inom offentlig verksamhet.
Du är pedagogisk och tycker om att ha mycket kontaktytor i arbetet. Då vi samarbetar mycket inom avdelningen och förvaltningen ser vi att det är av stort vikt att du har ett helhetstänk och lätt kan ta till dig ny information, samt att du är driven, ansvarsfull och prestigelös. Ditt arbetssätt är systematiskt och utvecklingsinriktat. Du har god IT-kompetens och har goda kunskaper i Excel. Du ser möjligheter och drivs av att bidra till utveckling. Du har förmåga att sätta dig in i lagar och regler som styr redovisningen. Du har ett konsultativt och pedagogiskt arbetssätt. Det är viktigt att du kan kommunicera obehindrat på svenska i såväl tal som skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi ser fram emot att få träffa dig, så tveka inte med din ansökan!
ÖVRIGT
De närmsta två åren renoveras vår arbetsplats på Köpmansgatan 20 där alla stadsutvecklande förvaltningar kommer samlas. De nya lokalerna beräknas vara klara 2026. Under renoveringstiden har vi arbetsplatser på Postgatan och Lillhagsparken enligt ett roterande schema. Det innebär några månader på Postgatan och några månader på Lillhagsparken och gäller för större delen av förvaltningens tjänster.
Vi erbjuder en arbetsplats i en förvaltning där utveckling står i fokus, både internt hos oss och även i flertalet av de uppdrag vi bedriver i staden. Våra medarbetare har breda och varierande kompetenser. Vi erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid (undantag på vissa avdelningar), friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Ett hållbart arbetsliv är viktigt för oss där du ska kunna kombinera ett spännande och givande arbetsliv med ditt privatliv. Vi vill att våra arbetsplatser ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.
Ansökningarna hanterar vi löpande och kan komma att bjuda in till intervjuer innan sista ansökningsdag.
Vill du veta mer om oss? Följ vår företagssida på LinkedIn:
https://www.linkedin.com/company/stadsmiljo-goteborgs-stad/
Stadsmiljöförvaltningen är en del av de stadsutvecklingsförvaltningar som finns i Göteborgs Stad. Gemensamt arbetar vi med att skapa förutsättningar för en fungerande infrastruktur, bostäder och lokaler med kvalitet, en inbjudande offentlig miljö och verkar för att staden blir hållbar ur alla perspektiv.
ARBETSUPPGIFTER
Vill du vara en del av stadens utveckling och arbeta i ett team som präglas utav serviceanda, samarbete och utveckling? På ekonomiavdelningen är vi totalt cirka 25 medarbetare varav redovisningsenheten består av 10 medarbetare. Du kommer att arbeta i en stimulerande miljö med många kontakter både inom och utanför organisationen.
Vi söker nu en ekonom som samordnar och vidareutvecklar förvaltningens kundfakturaprocess. Som ansvarig för vår kundreskontra arbetar du med hela processen och ser till att flödet av kundfakturor hanteras korrekt och så smidigt som möjligt. I arbetet ingår att se till att lagkrav efterlevs inom fakturahanteringen genom stickprov, kontroller och utbildning. Du säkerställer samt vidareutvecklar rutiner inom området. Det är en stor förvaltning med ett flertal verksamhetssystem med kopplingar till ekonomisystemet och kundreskontra varför du behöver ha en god IT-vana. Du utbildar kollegor och användare i verksamheten. I kundreskontraflödet ingår även hanteringen av krav och inkassoärenden samt avstämning och analys av balanskonton som är kopplade till kundreskontran. Du förväntas aktivt driva utvecklingsfrågor kopplat till kundreskontran. Du samordnar och är ett stöd till verksamheten och kollegor. Du säkerställer gallring av arkiverade handlingar samt arbetar med systemvård. Du är ansvarsfull och kan arbeta självständigt samt är samarbetsinriktad där du bidrar till vår fina kultur i att vi hjälper varandra. Vi arbetar i systemen Proceedo, Unit4 ERP (Agresso) samt Hypergene. Du kan också komma att arbeta med övrigt förekommande arbetsuppgifter på ekonomiavdelningen.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har en relevant eftergymnasial utbildning inom ekonomi. Vi ser gärna att du har flera års erfarenhet av arbete med redovisning och med fördel kundreskontra med stora flöden. Det är meriterande om du har goda erfarenheter av arbete med systemvård i ekonomisystem samt kunskap i informationssäkerhet och gallringsprinciper. Det är även meriterande om du har arbetat inom offentlig verksamhet.
Du är pedagogisk och tycker om att ha mycket kontaktytor i arbetet. Då vi samarbetar mycket inom avdelningen och förvaltningen ser vi att det är av stort vikt att du har ett helhetstänk och lätt kan ta till dig ny information, samt att du är driven, ansvarsfull och prestigelös. Ditt arbetssätt är systematiskt och utvecklingsinriktat. Du har god IT-kompetens och har goda kunskaper i Excel. Du ser möjligheter och drivs av att bidra till utveckling. Du har förmåga att sätta dig in i lagar och regler som styr redovisningen. Du har ett konsultativt och pedagogiskt arbetssätt. Det är viktigt att du kan kommunicera obehindrat på svenska i såväl tal som skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.
Vi ser fram emot att få träffa dig, så tveka inte med din ansökan!
ÖVRIGT
De närmsta två åren renoveras vår arbetsplats på Köpmansgatan 20 där alla stadsutvecklande förvaltningar kommer samlas. De nya lokalerna beräknas vara klara 2026. Under renoveringstiden har vi arbetsplatser på Postgatan och Lillhagsparken enligt ett roterande schema. Det innebär några månader på Postgatan och några månader på Lillhagsparken och gäller för större delen av förvaltningens tjänster.
Vi erbjuder en arbetsplats i en förvaltning där utveckling står i fokus, både internt hos oss och även i flertalet av de uppdrag vi bedriver i staden. Våra medarbetare har breda och varierande kompetenser. Vi erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid (undantag på vissa avdelningar), friskvårdsbidrag och cykelförmåner. Ett hållbart arbetsliv är viktigt för oss där du ska kunna kombinera ett spännande och givande arbetsliv med ditt privatliv. Vi vill att våra arbetsplatser ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet.
Ansökningarna hanterar vi löpande och kan komma att bjuda in till intervjuer innan sista ansökningsdag.
Vill du veta mer om oss? Följ vår företagssida på LinkedIn:
https://www.linkedin.com/company/stadsmiljo-goteborgs-stad/