Publicerad: 2024-11-14
Stadssekreterare/valsamordnare, Solna stad
Drivs du av att bidra till samhällsnyttan i en roll där du får dra nytta av din förmåga att strukturera, organisera och ta initiativ? Är du en person som trivs med många kontaktytor och har en vana att jobba nära politiken? Då har vi en roll för dig!
Om oss
Stadskansliet är en central funktion i staden som stödjer samtliga nämnder och styrelser med administrativa arbetsuppgifter.
I stadskansliet ingår nämndsekretariat, stadsarkivet, registratur och internservice. Kansliet tillhör organisatoriskt administrativa avdelningen på stadsledningsförvaltningen som består av två enheter; stadskansliet och överförmyndarkansliet. På administrativa avdelningen finns också centrala funktioner för ärendeberedning till kommunfullmäktige och kommunstyrelsen, juridiskt stöd till stadens förvaltningar och samordning av stadens dataskyddsarbete som rapporterar direkt till avdelningschefen.
Administrativa avdelningen arbetar tillsammans för att ge kvalificerat stöd till stadens förtroendevalda, tjänstepersoner och medborgare samt eftersträvar hög kvalitet och effektivitet i vårt arbete.
Vårt erbjudande
- En spännande och meningsfull roll.
- Kompetenta kollegor och nära ledarskap.
- En hybrid arbetsplats med årsarbetstid.
- Pensionsavsättning samt tillgång till bland annat semesterväxling och friskvårdsbidrag.
- Goda kommunikationsmöjligheter med närhet till tunnelbana, tvärbana, pendeltåg och bussar.
Vad innebär arbetet?
I rollen som stadssekreterare är du spindeln i nätet i administrationen av kommunfullmäktiges och kommunstyrelsens sammanträden. Du leder och tar ansvar för hela den administrativa beredningsprocessen före utskick och deltar och administrerar på sammanträdena och skriver protokoll. Du är även sekreterare vid kommunstyrelsens arbetsskott och dess olika beredningsorgan.
Vid genomförande av val, närmast är valet 2026, är du ansvarig som valsamordnare och planerar och genomför arbetet tillsammans med valkansliet och bereder ärenden till valnämnden och är dess sekreterare.
Andra viktiga arbetsuppgifter som ingår är att ansvara för administration och handläggning av arvodes- och ersättning avseende förtroendevalda och politiska sekreterare.
I tjänsten ingår ansvar för samordning och utveckling av nämndprocessen tillsammans med nämndsekreterare och berörda aktörer i staden. Stadssekreteraren har även det övergripande administrativa ansvaret för och dialogen med stadens förtroendevalda och politiska sekreterare. Rollen innebär nära kontakt med politisk ledning samt chefer och handläggare som deltar i nämndprocessen.
Vem söker vi?
För att lyckas i jobbet har du
- högskoleexamen inom statsvetenskap, samhällsvetenskap, juridik eller annan bakgrund som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- erfarenhet av sekreterarskap i kommunfullmäktige och kommunstyrelse
- erfarenhet av samordningsansvar för val
- förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.
Det är meriterande om du har erfarenhet av samordningsansvar för utvecklingsfrågor och/eller arbetsgrupp från tidigare uppdrag.
Som person är du strukturerad, initiativtagande och har lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du tar ansvar för din uppgift, visar gott omdöme och arbetar bra med andra människor. Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du drivs av att utveckla och förbättra och har förmåga att leda andra i detta arbete. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information om ansökan
Varmt välkommen med din ansökan innehållandes CV och personligt brev senast den 8 december. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, med tillträde enligt överenskommelse.
Om du har några frågor är du välkommen att höra av dig till kanslichef Johanna Hultgren, johanna.hultgren@solna.se. Vi ser fram emot din ansökan.
Vi tar enbart emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Solna stad har gjort medieval för samtliga rekryteringar, så vi undanber oss därför samtal från annonssäljare eller säljare av rekryteringstjänster.
I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.
Stadsledningsförvaltningens uppgift är att biträda kommunstyrelsen med ledning och styrning av övergripande och strategiska frågor.
Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.
Om oss
Stadskansliet är en central funktion i staden som stödjer samtliga nämnder och styrelser med administrativa arbetsuppgifter.
I stadskansliet ingår nämndsekretariat, stadsarkivet, registratur och internservice. Kansliet tillhör organisatoriskt administrativa avdelningen på stadsledningsförvaltningen som består av två enheter; stadskansliet och överförmyndarkansliet. På administrativa avdelningen finns också centrala funktioner för ärendeberedning till kommunfullmäktige och kommunstyrelsen, juridiskt stöd till stadens förvaltningar och samordning av stadens dataskyddsarbete som rapporterar direkt till avdelningschefen.
Administrativa avdelningen arbetar tillsammans för att ge kvalificerat stöd till stadens förtroendevalda, tjänstepersoner och medborgare samt eftersträvar hög kvalitet och effektivitet i vårt arbete.
Vårt erbjudande
- En spännande och meningsfull roll.
- Kompetenta kollegor och nära ledarskap.
- En hybrid arbetsplats med årsarbetstid.
- Pensionsavsättning samt tillgång till bland annat semesterväxling och friskvårdsbidrag.
- Goda kommunikationsmöjligheter med närhet till tunnelbana, tvärbana, pendeltåg och bussar.
Vad innebär arbetet?
I rollen som stadssekreterare är du spindeln i nätet i administrationen av kommunfullmäktiges och kommunstyrelsens sammanträden. Du leder och tar ansvar för hela den administrativa beredningsprocessen före utskick och deltar och administrerar på sammanträdena och skriver protokoll. Du är även sekreterare vid kommunstyrelsens arbetsskott och dess olika beredningsorgan.
Vid genomförande av val, närmast är valet 2026, är du ansvarig som valsamordnare och planerar och genomför arbetet tillsammans med valkansliet och bereder ärenden till valnämnden och är dess sekreterare.
Andra viktiga arbetsuppgifter som ingår är att ansvara för administration och handläggning av arvodes- och ersättning avseende förtroendevalda och politiska sekreterare.
I tjänsten ingår ansvar för samordning och utveckling av nämndprocessen tillsammans med nämndsekreterare och berörda aktörer i staden. Stadssekreteraren har även det övergripande administrativa ansvaret för och dialogen med stadens förtroendevalda och politiska sekreterare. Rollen innebär nära kontakt med politisk ledning samt chefer och handläggare som deltar i nämndprocessen.
Vem söker vi?
För att lyckas i jobbet har du
- högskoleexamen inom statsvetenskap, samhällsvetenskap, juridik eller annan bakgrund som arbetsgivaren bedömer likvärdig
- erfarenhet av sekreterarskap i kommunfullmäktige och kommunstyrelse
- erfarenhet av samordningsansvar för val
- förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska.
Det är meriterande om du har erfarenhet av samordningsansvar för utvecklingsfrågor och/eller arbetsgrupp från tidigare uppdrag.
Som person är du strukturerad, initiativtagande och har lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du tar ansvar för din uppgift, visar gott omdöme och arbetar bra med andra människor. Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du drivs av att utveckla och förbättra och har förmåga att leda andra i detta arbete. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.
Mer information om ansökan
Varmt välkommen med din ansökan innehållandes CV och personligt brev senast den 8 december. Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid, med tillträde enligt överenskommelse.
Om du har några frågor är du välkommen att höra av dig till kanslichef Johanna Hultgren, johanna.hultgren@solna.se. Vi ser fram emot din ansökan.
Vi tar enbart emot ansökningar via vårt rekryteringssystem. Solna stad har gjort medieval för samtliga rekryteringar, så vi undanber oss därför samtal från annonssäljare eller säljare av rekryteringstjänster.
I Solna arbetar engagerade medarbetare med uppdraget att utveckla staden och välfärden med solnaborna i fokus. Detta gör oss till en spännande och utvecklande organisation att arbeta inom.
Stadsledningsförvaltningens uppgift är att biträda kommunstyrelsen med ledning och styrning av övergripande och strategiska frågor.
Solna är en framtidsstad i tillväxt, unikt belägen mellan Kungliga nationalstadsparkens lugn och storstadens puls. Vår vision är att Solna ska vara en levande och trygg stad, som förenar hållbar utveckling med en god ekonomisk hushållning för att trygga framtidens välfärd. Här finns attraktiva bostäder, framgångsrika företag, utmärkta kommunikationer, förstklassig samhällsservice och ett rikt kultur- och idrottsutbud. Solna stad är nu inne i en spännande utvecklingsfas, befolkningen växer och många företag söker sig hit.