Publicerad: 2024-11-15

Logotyp

Utredare inom statsbidrag

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling.

Vill du arbeta med fördelning av statsbidrag till civilsamhällets organisationer? Har du erfarenhet av uppföljning? Då har du möjlighet att använda och utveckla din kompetens hos oss!  

Vad ska du jobba med?
Vi söker dig som kan arbeta med att:


• Utveckla arbetet kring uppföljning av effekter av statsbidrag.
• Ansvara för och planera arbetet för ett antal uppdrag vad gäller förberedelse och utlysning av statsbidrag, bedömning av ansökningar, beslutsprocess, återrapportering och uppföljning.
• Internt samarbete med sakkunniga inom myndighetens ansvarsområden.
• Planera och genomföra möten internt och externt.
• Föra dialog med sökanden och samverka med andra externa aktörer såsom myndigheter, regioner, kommuner och civila samhällets organisationer.
• Bereda ärenden inom området, till exempel besvara remisser.
• Vidareutveckla statsbidragshanteringen tillsammans med dina kollegor.
• Delta i referensgrupper och arbetsgrupper inom myndighetens ansvarsområde.

Som utredare ingår även andra arbetsuppgifter som utredare på myndigheten.

Vem söker vi?
Krav för anställningen:


• Akademisk examen inom exempelvis folkhälsovetenskap, samhällsvetenskap, beteendevetenskap eller annat område som myndigheten finner relevant.

Utöver det ser vi dessa kompetenser, förmågor och erfarenheter som viktiga för att du ska trivas hos oss:

Mycket stor vikt läggs vid:


• Erfarenhet av arbete inom förvaltningsmyndighet eller annat sådant arbete som Folkhälsomyndigheten bedömer som likvärdigt.
• Erfarenhet av uppföljning och effektmätning.
• Erfarenhet av att skriva rapporter.
• Personliga egenskaper som en god samarbetsförmåga, är ansvarstagande samt är självgående. Du har ett helhetsperspektiv och ett gott bemötande.
• Goda kunskaper i Officepaketet inklusive Excel.
• Goda kunskaper i svenska, i både tal och skrift.

Stor vikt läggs vid:


• Erfarenhet av att handlägga statsbidrag.
• Erfarenhet av utvecklingsarbete.
• Erfarenhet av att ha arbetat i projekt.

Vikt läggs vid:


• Erfarenhet av arbete med eller som berör det civila samhällets organisationer.

Vad gör enheten?
Enheten för bidrag och upphandling ansvarar för:


• Bidrag – inom bidragsgivningen fördelar vi medel till civilsamhällets organisationer inom olika områden, till exempel psykisk hälsa och suicidprevention, hivprevention, alkohol, narkotika, dopning, tobak och spel. Vi följer också upp effekterna av bidragen.
• Upphandling – upphandlingsfunktionen stödjer dig som behöver göra ett inköp eller upphandling.

Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten? 
Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund.

Medarbetarskap och kultur på Folkhälsomyndigheten

Om anställningen
Du kommer att anställas som utredare med placering på vårt kontor i Östersund. Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse.

Som anställd vid Folkhälsomyndigheten kan du komma att bli krigsplacerad. Vissa tjänster är placerade i säkerhetsklass där svenskt medborgarskap kan vara ett krav. Säkerhetsprövning kommer då genomföras i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585).

På myndigheten kan det finnas möjlighet att teckna överenskommelse om distansarbete upp till 40 procent av din arbetstid.

Är du intresserad?
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Malin Wallin, telefon 010- 205 27 63. Fackliga företrädare är för SACO Sandra Wåger, telefon 010-205 25 41, och för OFR/S Jessika Spångberg, telefon 010-205 29 22.

Läs mer om hur det är att jobba hos oss

Ansökan
Välkommen med din ansökan till befattningen som utredare hos oss!

Vi har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. I stället ansöker du med ditt CV och genom att besvara urvalsfrågor. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess. Arbetspsykologiska tester och arbetsprov kan komma att användas som en del i rekryteringsprocessen.

Vänligen ladda upp relevanta examensbevis i samband med din ansökan.

Läs i ansökningsformuläret hur du går tillväga om du har skyddade personuppgifter.

Ansök senast 2024-12-08 via myndighetens webbplats.
Arbetsgivarens diarienummer: 04141-2024-2.1.1
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Östersund

Populära jobb i Östersund