Publicerad: 2024-11-15
Projektkoordinator till vår kund i Stockholm
Uppdragsbeskrivning
Vår kund inledde 2016 utredningsarbetet för en möjlig anläggning för avskiljning av koldioxid ur rökgaserna från ett biobränsleeldat kraftvärmeverk, så kallad Bio Energy Carbon Capture and Storage (bio-CCS). De tidiga utredningarna resulterade i valet av en teknisk lösning baserad på tekniken Hot Potassium Carbonate (HPC). Fortsatta studier genomfördes med stöd från Energimyndigheten och i maj 2020 fattades beslut om att inleda en fördjupad förstudie med syfte att uppföra en fullskalig bio-CCS-anläggning.
Den preliminära tidplanen för projektet innebär att inom fyra år ska en anläggning vara i drift. Men för att nå dit är det flera bitar som ska komma på plats, det handlar om att söka och få de tillstånd som krävs för att driva anläggningen, att slutligt avgöra hur anläggningen ska utformas för bästa energieffektivitet, att teckna avtal för transport och lagring av koldioxiden och att säkerställa finansieringen.
Rollen som Projektkoordinator innebär att operativt stötta och genomföra aktiviteter och uppdrag inom projektet med placering i en gemensam supportfunktion och rapportering till en chef inom samma funktion. Uppdraget är varierande men syftar till att uppfylla de uppsatta målen för projektet gällande tid, kostnad och kvalitet. Mycket vikt läggs vid de personliga egenskaperna och möjligheterna att komplettera den redan etablerade organisationen.
Arbetsuppgifter:
- Bidra till att utveckla projektets processtyrning och tillhörande styrdokument.
- Bidra och driva identifierade uppdrag framåt enligt företagets processer och leverera mot uppsatta mål.
- Driva enskilda utredningar/uppdrag inom projektet.
- Bidra till att upprätta kravhanteringen samt följa upp.
- Stötta övriga projektdeltagare vid behov.
- Stötta övriga projektmedlemmar för att lyckas med deras uppdrag, i samordningen kring exempelvis tidplan, riskhantering, kvalitet- och kravhantering, projektmetoder och arbetssätt.
- Bistå i arbetet med att ta fram underlag som externa intressenter efterfrågar.
- Stötta i framtagande av övergripande arbetsmetoder inom projektet för att uppnå projektmålen.
- Agera Beställare.
Obligatoriska kvalifikationer:
- Mångårig erfarenhet av uppdrags-/projektledning.
- Erfarenhet av samordning i syfte att samla och driva projektgruppen i rätt riktning.
- Erfarenhet av komplexa projekt.
- Erfarenhet av kravhanteringssystem och systematisk kravhantering.
- Erfarenhet av verksamhetsutveckling.
- Erfarenhet av att arbeta i internationella miljöer.
- Mycket goda språkkunskaper i engelska.
- Utbildning: Civilingenjör eller motsvarande.
Mervärdeskrav:
- Fördelaktigt med utbildning inom projektledning.
- Erfarenhet från olika branscher.
- Erfarenhet av olika kravhanteringssystem.
Din ansökan
Låter rollen intressant och passande? Ansök i så fall omgående för vi intervjuar löpande och rollen kan tillsättas innan sista ansökningsdatum.
Vi kan enbart ta emot och bearbeta din ansökan genom att du registrerar ditt CV i vår portal. Med avseende på GDPR kan vi ej ta emot ansökningar via e-post. Varmt välkommen med din ansökan! Uppdraget är en del av Quest Consulting personaluthyrning.
Om oss
Quest Consulting är ett auktoriserat konsultbolag med kollektivavtal, försäkringar, friskvård och tjänstepension. Vi är specialiserade inom IT, Teknik, HR, Administration och Ekonomi. Vår målsättning är att vara din personliga samarbetspartner och just därför är det så viktigt för oss att arbeta efter våra kärnvärden där våra ledord är att vara Personliga, Nyskapande och Professionella.