Publicerad: 2024-11-18
Sortimentsansvarig till Abena
Till vår produkt- och marknadsavdelning söker vi nu en driven sortimentsansvarig som aktivt vill bidra till vår fortsatta tillväxt och stärka vår marknadsposition ytterligare.
ABENA grundades 1953 och företaget började ursprungligen som en liten leverantör i Aabenraa, Danmark, med ett blygsamt produktsortiment. Idag är den danska familjeägda koncernen verksam i 11 länder, har mer än 2 000 anställda, återfinns på mer än 90 olika marknader runtom i världen och erbjuder ett mycket brett produktsortiment. Vi på ABENA AB i Sverige har kontor och lager både i Växjö och i Kisa. Totalt är vi ca 150 anställda. I Kisa finns även vår produktionsanläggning, där vi utvecklar och tillverkar/konverterar engångsprodukter inom papper och plast, som främst används inom områden för hygien och omvårdnad.
ABENA AB ansvarar vidare för sälj- och marknadsbearbetning av främst vårdrelaterade artiklar, men även förbrukningsartiklar såsom skyddskläder, handskar, avfallshantering, engångs- och cateringartiklar, hygienpapper och rengöringsmedel. Våra kunder återfinns främst inom hälsa- och sjukvård inom offentlig sektor, samt bland grossister, detaljhandeln, industrin och flera andra branscher. Vi är ett expansivt företag som framgångsrikt kombinerar sin storleksmässiga styrka med ett familjeägt företags fördelar, såsom korta beslutsvägar och flexibilitet, för att på bästa sätt kunna svara på marknadens behov.
Arbetsuppgifter och ansvarsområden:
Som sortimentsansvarig ansvarar du för att underhålla och utveckla Abenas sortiment på den svenska marknaden inom flera specifika konceptområden. Målet är att optimera både försäljning och lönsamhet genom att anpassa sortimentet efter marknadens nuvarande och framtida krav och behov.
- Hålla dig uppdaterad om marknadens trender och produktnyheter i samråd med säljorganisationen och affärsutvecklare.
- Säkerställa marknadsmässiga priser för det definierade sortimentet och förhandla priser för lokala produkter utanför det globala sortimentet.
- Anpassa det globala sortimentet till lokala behov, med målet att minst 95% av det lokala sortimentet baseras på det globala.
- Kommunicera och informera internt om nyheter och förändringar i sortimentet samt prisförändringar till inköp för uppdatering i affärssystem.
- Genomföra forecasts för nya och förlorade affärer och informera inköp om detta.
- Stödja anbudsavdelningen med produktspecifika frågor och samarbeta tvärfunktionellt med andra avdelningar såsom marknad, försäljning och logistik för att säkerställa effektiv produktintegration.
Din Profil:
Vi söker dig som är driven och orädd – du tar dig an utmaningar och har modet att ifrågasätta och utmana för att nå bästa resultat.
Du har både kvantitativa och kvalitativa analytiska färdigheter samt ett gott siffersinne. Erfarenhet som förhandlare och ett strukturerat arbetssätt kännetecknar dig. Förmåga att prioritera och behålla ett helhetsperspektiv, alltid med fokus på att främja affären på bästa möjliga sätt. Vidare är du lyhörd för nya influenser och idéer, och kan värdera dessa ur ett affärsmässigt perspektiv. Då arbetet kräver samarbete med både interna avdelningar, koncernen och externa parter, är det också viktigt att du har god samarbetsförmåga.
För att lyckas i rollen ser vi att du har:
- Minst gymnasial utbildning, starkt meriterande med eftergymnasial utbildning inom relevant område till exempel företagsekonomi/marknad.
- Några års erfarenhet från en liknande roll, exempelvis som kategori- eller produktchef, gärna inom retailbranschen.
- Goda kunskaper i Excel samt databashantering.
- Flytande kunskaper i svenska, tal och skrift, och mycket goda kunskaper i engelska.
- Erfarenhet av försäljning är meriterande.
Vi ser fram emot att få veta mer om dig. Varmt välkommen med din ansökan!
Din ansökan:
Detta är en direktanställning hos Abena som i denna rekrytering valt att samarbeta med OnePartnerGroup. Läs gärna mer och ansök via www.onepartnergroup.se.
Vi arbetar med löpande urval så tveka inte att skicka in din ansökan redan idag. När du har visat ditt intresse matchar vi din ansökan med tjänsten och kontaktar dig via mejl eller telefon för återkoppling. I processen kommer sedan urval genom tester, intervjuer, referenstagning och bakgrundskontroll ingå för de kandidater som utifrån matchning med tjänstens kravprofil går vidare till kommande steg.
För ytterligare frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Pamie Berglund Moe på telefonnummer 070-428 63 87 eller pamie.berglundmoe@onepartnergroup.se.