Publicerad: 2024-11-18
Utvecklingsledare med deluppdrag som nämndsekreterare
Tjänsten är placerad inom Socialförvaltningen som är en av åtta förvaltningar i Linköpings kommun. Socialförvaltningen ansvarar för myndighetsutövning, beställning av insatser och egen regi inom områdena individ- och familjeomsorg, LSS och socialpsykiatri. Vi säkerställer att alla invånare får det stöd som de har rätt till.
Vill du förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du kombinera viktiga uppdrag med en meningsfull vardag. Välkommen till oss!
Dina arbetsuppgifter
I rollen som utvecklingsledare kommer du att utreda, analysera och ta fram beslutsunderlag utifrån en samlad bedömning av målgrupperna barn och unga samt vuxnas behov nu och i framtiden. Du identifierar och initierar utvecklingsarbete samt planerar och bereder ärenden till berörd nämnd. Som utvecklingsledare kommer du i huvudsak att stödja och driva förändringsarbeten samt beställa/upphandla, ta fram och agera metodstöd samt följa upp verksamhet och insatser på aggregerad nivå.
För att driva utvecklingsarbetet framåt krävs kontinuerlig omvärldsbevakning och i tjänsten ingår också samverkan med externa aktörer som exempelvis regionen, statliga myndigheter och verksamheter inom civilsamhället. Du arbetar ofta projekt- eller processstyrt och samverkar även mycket internt.
I uppdraget som nämndsekreterare, vilket du delar med en annan utvecklingsledare, ansvarar ni tillsammans för hela ärendehanteringsprocessen till social- och omsorgsnämnden samt hantering av utskott.
Tyngdpunkten i nämndsekreterarens uppgift är att stödja arbetet med framtagandet av nämndhandlingar, publicera handlingar till politiker och allmänhet, föra anteckningar vid beredningar, skriva kallelser till och protokoll vid nämndsammanträden. Som nämndsekreterare ingår du i kommunens nätverk för nämndsekreterare där samarbete och erfarenhetsutbyte sker. Du utgör också ett stöd till de förtroendevalda, förvaltningsledningen och dess chefer i kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor. Som nämndsekreterare är du en viktig länk mellan politiker, medborgare och tjänstepersoner i kommunen.
Din arbetsplats
Socialförvaltningen har nyligen genomgått en organisationsförändring och nu är förvaltningens samtliga utvecklingsledare samlade inom samma enhet, Kvalitet, utveckling och digitalisering. Enheten leds av en enhetschef och består av cirka 25 medarbetare inom professioner som utvecklingsledare, nämndsekreterare, jurister och IT-samordnare.
Kvalitet, utveckling och digitalisering tillhör avdelningen Kvalitet, utveckling och service vars uppdrag syftar till att utveckla effektiva arbetssätt och metoder samt säkerställa att arbetet organiseras i säkra och ändamålsenliga processer utifrån gällande lagstiftning och digitaliseringens möjligheter.
Enhetens arbetsplatser är idag på Repslagaregatan 6 och Hertig Karlsgatan 4. Om ca ett år kommer enheten att samlas i gemensamma lokaler på Drottninggatan 45. Arbetstiderna är kontorstider med flextidsavtal. Möjlighet till distansarbete finns.
Du som söker
Vi söker dig som har en akademisk examen. Tänkbara områden är socionom, samhälls- eller statsvetenskap, juridik eller annan utbildning som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig. Har du påbyggnadsutbildning och/eller erfarenhet inom upphandling, processledning/projektledning eller motsvarande ser vi det som meriterande. Du ska ha god kunskap om de lagstiftningar som styr kommunal verksamhet och tillämpningen av dessa. Vidare ser vi att du har erfarenhet av att leda processer, utvecklingsfrågor, digitalisering och/eller erfarenhet av att leda andra, gärna i en politisk styrd organisation.
Då tjänsten innebär stora kontaktytor samt framställande och kvalitetssäkrande av beslutsunderlag och andra dokument ser vi att du har mycket goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift.
För rollen krävs att du på ett självständigt sätt kan ta ansvar för dina arbetsuppgifter, själv kan strukturera och prioritera ditt arbete samt att du kan se helheten och verksamhetens bästa. Du är utåtriktad och skapar och underhåller relationer samt är lugnt, uppmärksam och tillmötesgående. Vidare ser vi att du har förmågan att tänka strategiskt och har ett brett perspektiv på frågor samt kan hantera och arbeta med komplexa frågor. I rollen som utvecklingsledare och nämndsekreterare arbetar du nära politiken. Detta förutsätter en förståelse för politiska processer samt förmåga att kunna förhålla sig till ändrade omständigheter och förhållningssätt.
I denna rekrytering använder vi oss av personlighet- och problemlösningstester som en del i vår bedömning. Urval påbörjas under vecka 49 och intervjuer är planerat till vecka 50.
Varmt välkommen med din ansökan!
Övrig information
När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta ansvarig HR-konsult eller chef, så hjälper de dig att registrera din ansökan.
Tillträde: Enligt överenskommelse
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Antal lediga befattningar: 1
Ref. nr: 13979
I denna ansökan bifogar du inget personligt brev
Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.
Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?
Vill du förbättra vardagen, framtiden och livskvaliteten för Linköpingsborna? Hos oss kan du kombinera viktiga uppdrag med en meningsfull vardag. Välkommen till oss!
Dina arbetsuppgifter
I rollen som utvecklingsledare kommer du att utreda, analysera och ta fram beslutsunderlag utifrån en samlad bedömning av målgrupperna barn och unga samt vuxnas behov nu och i framtiden. Du identifierar och initierar utvecklingsarbete samt planerar och bereder ärenden till berörd nämnd. Som utvecklingsledare kommer du i huvudsak att stödja och driva förändringsarbeten samt beställa/upphandla, ta fram och agera metodstöd samt följa upp verksamhet och insatser på aggregerad nivå.
För att driva utvecklingsarbetet framåt krävs kontinuerlig omvärldsbevakning och i tjänsten ingår också samverkan med externa aktörer som exempelvis regionen, statliga myndigheter och verksamheter inom civilsamhället. Du arbetar ofta projekt- eller processstyrt och samverkar även mycket internt.
I uppdraget som nämndsekreterare, vilket du delar med en annan utvecklingsledare, ansvarar ni tillsammans för hela ärendehanteringsprocessen till social- och omsorgsnämnden samt hantering av utskott.
Tyngdpunkten i nämndsekreterarens uppgift är att stödja arbetet med framtagandet av nämndhandlingar, publicera handlingar till politiker och allmänhet, föra anteckningar vid beredningar, skriva kallelser till och protokoll vid nämndsammanträden. Som nämndsekreterare ingår du i kommunens nätverk för nämndsekreterare där samarbete och erfarenhetsutbyte sker. Du utgör också ett stöd till de förtroendevalda, förvaltningsledningen och dess chefer i kommunal- och förvaltningsrättsliga frågor. Som nämndsekreterare är du en viktig länk mellan politiker, medborgare och tjänstepersoner i kommunen.
Din arbetsplats
Socialförvaltningen har nyligen genomgått en organisationsförändring och nu är förvaltningens samtliga utvecklingsledare samlade inom samma enhet, Kvalitet, utveckling och digitalisering. Enheten leds av en enhetschef och består av cirka 25 medarbetare inom professioner som utvecklingsledare, nämndsekreterare, jurister och IT-samordnare.
Kvalitet, utveckling och digitalisering tillhör avdelningen Kvalitet, utveckling och service vars uppdrag syftar till att utveckla effektiva arbetssätt och metoder samt säkerställa att arbetet organiseras i säkra och ändamålsenliga processer utifrån gällande lagstiftning och digitaliseringens möjligheter.
Enhetens arbetsplatser är idag på Repslagaregatan 6 och Hertig Karlsgatan 4. Om ca ett år kommer enheten att samlas i gemensamma lokaler på Drottninggatan 45. Arbetstiderna är kontorstider med flextidsavtal. Möjlighet till distansarbete finns.
Du som söker
Vi söker dig som har en akademisk examen. Tänkbara områden är socionom, samhälls- eller statsvetenskap, juridik eller annan utbildning som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig. Har du påbyggnadsutbildning och/eller erfarenhet inom upphandling, processledning/projektledning eller motsvarande ser vi det som meriterande. Du ska ha god kunskap om de lagstiftningar som styr kommunal verksamhet och tillämpningen av dessa. Vidare ser vi att du har erfarenhet av att leda processer, utvecklingsfrågor, digitalisering och/eller erfarenhet av att leda andra, gärna i en politisk styrd organisation.
Då tjänsten innebär stora kontaktytor samt framställande och kvalitetssäkrande av beslutsunderlag och andra dokument ser vi att du har mycket goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift.
För rollen krävs att du på ett självständigt sätt kan ta ansvar för dina arbetsuppgifter, själv kan strukturera och prioritera ditt arbete samt att du kan se helheten och verksamhetens bästa. Du är utåtriktad och skapar och underhåller relationer samt är lugnt, uppmärksam och tillmötesgående. Vidare ser vi att du har förmågan att tänka strategiskt och har ett brett perspektiv på frågor samt kan hantera och arbeta med komplexa frågor. I rollen som utvecklingsledare och nämndsekreterare arbetar du nära politiken. Detta förutsätter en förståelse för politiska processer samt förmåga att kunna förhålla sig till ändrade omständigheter och förhållningssätt.
I denna rekrytering använder vi oss av personlighet- och problemlösningstester som en del i vår bedömning. Urval påbörjas under vecka 49 och intervjuer är planerat till vecka 50.
Varmt välkommen med din ansökan!
Övrig information
När du söker en tjänst i Linköpings kommun registrerar du din ansökan genom inloggning via e-legitimation (såsom BankID eller FrejaID) istället för e-postadress. Saknar du e-legitimation? Vänligen kontakta ansvarig HR-konsult eller chef, så hjälper de dig att registrera din ansökan.
Tillträde: Enligt överenskommelse
Anställningsform: Tillsvidareanställning
Sysselsättningsgrad: 100%
Antal lediga befattningar: 1
Ref. nr: 13979
I denna ansökan bifogar du inget personligt brev
Om Linköpings kommun
Linköping är platsen där du möter framtiden. Här finns en snabbt växande stad med hållbarhet, högteknologi och nytänkande i fokus. Vår stad är en välkomnande och livsvänlig plats. En stad där allt är möjligt.
Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill förbättra vardagen, framtiden och livskvalitén för Linköpingsborna. Som arbetsgivare har vi höga ambitioner. Vi arbetar ständigt med att hitta nya vägar för att på bästa sätt möta våra gemensamma utmaningar. Vill du vara med på resan?