Publicerad: 2024-11-18
Teamledare för familjehemssekreterare till område placering
Område placering
Vi arbetar aktivt med visionen att vi ska bedriva familjehemsvård rättssäkert och med hjärta och söker dig som vill arbeta som teamledare för våra familjehemssekreterare hos oss. Låter det intressant? Välkommen med din ansökan!
Avdelningen för barn och ungdom myndighet satsar fortsatt framåt. Detta gör vi bland annat genom att anställa fler medarbetare och skapa en helt ny enhet inom område placering. Två enheter blir nu tre, vilket möjliggör ett ännu mer aktivt och nära ledarskap i uppdraget som teamledare.
Vårt arbete har stor betydelse för barn och ungdomars liv och känslan av att skapa värde och göra konkret skillnad är påtaglig. Många av oss är erfarna och har arbetat flera år inom området placering. Vi arbetar med längre placeringar och förutom rättssäkerheten som första rättesnöre, arbetar vi på att bygga tillit och skapa relationer till våra barn, ungdomar och uppdragstagare samt biologiskt nätverk.
Inom område barn och ungdom placering arbetar drygt 75 medarbetare i olika roller. Våra socialsekreterare arbetar med barn och ungdomar medan våra familjehemssekreterare rekryterar, utreder och handleder våra uppdragstagare. Vi har också ett skolteam med specialpedagoger och psykolog som stöttar barnen i skolan. Dessutom har vi teamledare och kvalificerade handläggare som bland annat stöttar och är medhandläggare till våra socialsekreterare och familjehemssekreterare i mer komplicerade ärenden. Utöver detta finns det tre enhetschefer samt en områdeschef som ansvarar för medarbetare, deras arbetsmiljö och enheternas budget. Vi sitter i rymliga, nyrenoverade lokaler på Bolandsgatan 10.
Ditt uppdrag
Som teamledare är du på den här tjänsten familjehemssekreterarnas närmaste arbetsledare. Du ingår i områdets teamledargrupp, bestående av totalt sex teamledare och du har ett nära samarbete med de andra teamledarna inom socialförvaltningen. Vi tror på ett nära samarbete med enhetschef och övriga chefer inom område placerings ledningsgrupp som är en viktig nyckel för att utveckla enheten och medarbetarna till att nå sin högsta potential. Du är en viktig del i det systematiska kvalitetsarbetet och är med och säkerställer att våra familjehem får det stöd som de behöver så att våra placerade barn får bästa möjliga vård. Du arbetar också aktivt med samverkan, bemötande och verksamhetsutveckling.
I dina arbetsuppgifter ingår att:
• Arbetsleda i individärenden
• Vägleda och stötta medarbetare i hela arbetsprocessen, med mål att skapa självständiga familjehemssekreterare.
• Leda gemensamma och enskilda ärendedragningar.
• Vara aktiv och delansvarig i att säkerställa implementering och utveckling av arbetsmetoder och introducera nyanställda.
Din bakgrund
Vi söker dig som har socionomexamen och mångårig erfarenhet av familjehemsvård inom målgruppen barn och unga. Det är en fördel om du har arbetslett medarbetare inom samma område. Du har med fördel erfarenhet av att ha arbetat inom en politiskt styrd organisation och är van att arbeta flexibelt och lösningsfokuserat. Arbetet kräver även att du har god kunskap om vad lagen säger gällande familjehemsplacerade barn- och ungdomar och vi ser gärna att du har kunskaper inom Signs Of Safety. Det är en förutsättning för tjänsten att du har goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift samt att du har B-körkort.
Som person har du ett tillitsfullt och närvarande ledarskap och en pedagogisk förmåga. Du möter personen utifrån de behov som finns, motiverar andra för att effektivt nå gemensamma mål samt har förståelse för människors olika förutsättningar att ta till sig kunskap. Du har lätt för att fatta beslut utifrån tillgänglig information och agera därefter. Du är trygg i att utmana och vara konstruktiv, ge feedback samt är tydlig och säkerställer att dina budskap når fram på rätt sätt samt relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare är du bra på att se helheter och ta hänsyn till det större perspektivet samt är en god analytiker som är bra på att se sammanhang och lösa komplexa frågor och problem.
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Anna Engqvist, enhetschef, 018-265 59 01.
Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR/SACO, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Vision, Sofia Venemalm, 018- 727 12 13.
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.
Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Jobba hos oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-karriar/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/)
Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.
Vi arbetar aktivt med visionen att vi ska bedriva familjehemsvård rättssäkert och med hjärta och söker dig som vill arbeta som teamledare för våra familjehemssekreterare hos oss. Låter det intressant? Välkommen med din ansökan!
Avdelningen för barn och ungdom myndighet satsar fortsatt framåt. Detta gör vi bland annat genom att anställa fler medarbetare och skapa en helt ny enhet inom område placering. Två enheter blir nu tre, vilket möjliggör ett ännu mer aktivt och nära ledarskap i uppdraget som teamledare.
Vårt arbete har stor betydelse för barn och ungdomars liv och känslan av att skapa värde och göra konkret skillnad är påtaglig. Många av oss är erfarna och har arbetat flera år inom området placering. Vi arbetar med längre placeringar och förutom rättssäkerheten som första rättesnöre, arbetar vi på att bygga tillit och skapa relationer till våra barn, ungdomar och uppdragstagare samt biologiskt nätverk.
Inom område barn och ungdom placering arbetar drygt 75 medarbetare i olika roller. Våra socialsekreterare arbetar med barn och ungdomar medan våra familjehemssekreterare rekryterar, utreder och handleder våra uppdragstagare. Vi har också ett skolteam med specialpedagoger och psykolog som stöttar barnen i skolan. Dessutom har vi teamledare och kvalificerade handläggare som bland annat stöttar och är medhandläggare till våra socialsekreterare och familjehemssekreterare i mer komplicerade ärenden. Utöver detta finns det tre enhetschefer samt en områdeschef som ansvarar för medarbetare, deras arbetsmiljö och enheternas budget. Vi sitter i rymliga, nyrenoverade lokaler på Bolandsgatan 10.
Ditt uppdrag
Som teamledare är du på den här tjänsten familjehemssekreterarnas närmaste arbetsledare. Du ingår i områdets teamledargrupp, bestående av totalt sex teamledare och du har ett nära samarbete med de andra teamledarna inom socialförvaltningen. Vi tror på ett nära samarbete med enhetschef och övriga chefer inom område placerings ledningsgrupp som är en viktig nyckel för att utveckla enheten och medarbetarna till att nå sin högsta potential. Du är en viktig del i det systematiska kvalitetsarbetet och är med och säkerställer att våra familjehem får det stöd som de behöver så att våra placerade barn får bästa möjliga vård. Du arbetar också aktivt med samverkan, bemötande och verksamhetsutveckling.
I dina arbetsuppgifter ingår att:
• Arbetsleda i individärenden
• Vägleda och stötta medarbetare i hela arbetsprocessen, med mål att skapa självständiga familjehemssekreterare.
• Leda gemensamma och enskilda ärendedragningar.
• Vara aktiv och delansvarig i att säkerställa implementering och utveckling av arbetsmetoder och introducera nyanställda.
Din bakgrund
Vi söker dig som har socionomexamen och mångårig erfarenhet av familjehemsvård inom målgruppen barn och unga. Det är en fördel om du har arbetslett medarbetare inom samma område. Du har med fördel erfarenhet av att ha arbetat inom en politiskt styrd organisation och är van att arbeta flexibelt och lösningsfokuserat. Arbetet kräver även att du har god kunskap om vad lagen säger gällande familjehemsplacerade barn- och ungdomar och vi ser gärna att du har kunskaper inom Signs Of Safety. Det är en förutsättning för tjänsten att du har goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift samt att du har B-körkort.
Som person har du ett tillitsfullt och närvarande ledarskap och en pedagogisk förmåga. Du möter personen utifrån de behov som finns, motiverar andra för att effektivt nå gemensamma mål samt har förståelse för människors olika förutsättningar att ta till sig kunskap. Du har lätt för att fatta beslut utifrån tillgänglig information och agera därefter. Du är trygg i att utmana och vara konstruktiv, ge feedback samt är tydlig och säkerställer att dina budskap når fram på rätt sätt samt relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Vidare är du bra på att se helheter och ta hänsyn till det större perspektivet samt är en god analytiker som är bra på att se sammanhang och lösa komplexa frågor och problem.
Upplysningar
Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen, kontakta: Anna Engqvist, enhetschef, 018-265 59 01.
Fackliga företrädare:
Akademikerförbundet SSR/SACO, Camilla Ahlsén Hoff, 018-727 24 34
Vision, Sofia Venemalm, 018- 727 12 13.
Har du frågor gällande registrering av din ansökan, kontakta enheten för kompetensförsörjning: 018-727 68 24.
I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställning kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.
Om vår organisation
Välkommen till socialförvaltningen. Socialförvaltningens uppdrag är att tillhandahålla en god vård och omsorg samt bedriva verksamhet som ger stöd för den enskilde att leva ett självständigt och aktivt liv. Socialförvaltningen (SCF) leds av en direktör och är indelad i fyra avdelningar; Stab SCF, Barn och ungdom myndighet, Barn och ungdom insatser och Vuxen.
Mer information om hur det är att arbeta i Uppsala kommun hittar du på Jobba hos oss - Uppsala kommun (https://www.uppsala.se/foretag-och-arbete/jobb-och-karriar/jobba-hos-oss/bli-en-av-oss/)
Inom socialförvaltningen har vi heltid som norm. Det innebär att alla tillsvidareanställda medarbetare i grunden har en heltidsanställning. Vid en eventuell intervju ges mer information om vad det innebär i denna tjänst.
Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.
Dina personuppgifter kommer att användas för att administrera din ansökan inom Uppsala kommun.