Publicerad: 2024-11-19
Samordnare med juridisk kompetens till E-hälsomyndigheten
Trivs du i en självständig och utvecklande roll med många kontakter? Vill du kombinera din kompetens inom juridik med ett samhällsengagemang där du skapar nytta för Sveriges invånare inom hälsa, vård och omsorg? Då kan det här vara en roll för dig.
Vi söker en person till rollen som extern samordnare för den nationella digitala infrastrukturen för hälso- och sjukvården. Du kommer vara en del av myndighetens arbete att tillsammans med relevanta aktörer bygga upp den nationella digitala infrastrukturen för sektorn.
Om tjänsten
Ditt fokus kommer vara att samverka med relevanta parter så som exempelvis regioner, apotek och andra myndigheter. Det innebär bland annat att verka i, och ibland ordna externa forum med relevanta parter. Det kan vara forum där olika yrkesgrupper inom sektorn ingår. Du ska fånga upp och samordna frågor som relevanta parter har kring den nationella digitala infrastrukturen med avseende på såväl verksamhetsfrågor och tekniska frågor som juridiska frågor.
Du kommer vidare vara ansvarig för att leda myndighetens arbete med att arbeta fram och samordna vägledningar som efterfrågas från professionen och sektorn eller som myndigheten ser att det finns behov av och som avser frågor kring den nationella digitala infrastrukturen. I viss mån kommer ditt arbete också att inbegripa utredningar tillsammans med andra yrkeskategorier på myndigheten och andra relevanta parter inom sektorn.
Din roll kommer att initialt vara placerad på enheten juridik. Myndigheten arbetar för närvarande med att etablera en ny avdelning som ska ha hand om en stor del av det mer samordnande arbete som myndigheten har, såväl med externa som interna parter. Din roll kommer med stor sannolikhet flyttas över till den nya avdelningen när strukturen har arbetats fram.
Om dig
Vid rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper, då de är avgörande för hur du kommer att trivas och lyckas i rollen. Därför söker vi dig som är van att själv ta ansvar för dina uppgifter och att driva processer framåt. Som samordnare kommer du att ha många kontakter med olika parter och vi förutsätter att du är lyhörd, kommunikativ och har en mycket god samarbetsförmåga. Du är duktig på att skapa förtroendefulla relationer, har en helhetssyn och en förmåga att se till det större perspektivet.
Du arbetar med eller har erfarenhet av att arbeta med samordning, utredning eller projektledning. Du har en juridisk utbildning och besitter den kompetens och metodik som ligger i rollen som jurist och du har en förståelse för rättsliga frågeställningar och kan sätta dem i en bredare kontext. Du är van att arbeta tillsammans med olika yrkeskategorier och att samla in och bearbeta stora mängder komplex information, sammanställa och sammanfatta den.
Vi ser att du arbetat med digitala frågor inom hälsa, vård eller omsorg samt gärna att du besitter viss sakkunskap om juridiska frågor inom sektorn, så som till exempel kunskap om EHDS (förordningen om europeiska hälsodataområdet), tillämpningen av dataskyddsförordningen eller annan IT-relaterad juridik.
Vi söker dig som har:
• jur.kand. eller juristexamen (4,5 år),
• erfarenhet av att arbeta med digitala frågor inom hälsa, vård eller omsorg,
• erfarenhet av utredningsarbete, projektledning eller samordning,
• mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
Det är meriterande för tjänsten om du har:
• arbetat med juridiska frågor som rör IT-rätt inom sektorn hälsa, vård och omsorg, som till exempel EHDS, dataskyddsförordningen eller hälso- och sjukvårdslagstiftning,
• erfarenhet av kommunikationsarbete,
• arbetat med utbildningar eller vägledningar avseende IT-relaterade frågor inom sektorn hälsa, vård och omsorg,
• mycket god förmåga att uttala dig på engelska i tal och skrift.
Vad erbjuder vi?
Vi är en myndighet i tillväxt. E-hälsomyndigheten erbjuder dig att vara med och skapa samhällsnytta. Vi arbetar med stora transaktionskritiska system som påverkar samhället, till exempel e-recept och Läkemedelskollen.
Hos oss kommer du att omges av trevliga och kompetenta arbetskamrater, på en myndighet med ett flertal viktiga samhällsuppdrag.
På E-hälsomyndigheten har alla medarbetare förtroendearbetstid och möjlighet att arbeta delvis på distans. Läs mer om hur det är att jobba hos oss: Jobba hos oss
Är du intresserad?
Frågor angående tjänsten besvaras av:
Enhetschef Tina Hård: 010-458 62 97
Frågor angående rekryteringsprocessen besvaras av:
HR-specialist Elisabeth Axelsson: 010-106 08 98
Välkommen att skicka in din ansökan med cv och personligt brev via vårt rekryteringsverktyg senast den 15 december 2024. Ladda gärna upp examensbevis, betyg och intyg som är relevanta för tjänsten i samband med din ansökan.
Vi uppskattar om du skickar din ansökan så snart du har möjlighet då vi tittar på ansökningar löpande. Intervjuer kommer att påbörjas i januari 2025, och observera att vi under jul- och nyårshelgen kommer att ha begränsad möjlighet att svara på telefon och mail.
Anställningen är tillsvidare med sex månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Placeringsort för anställningen är Stockholm eller Kalmar. Arbetet kan innebära tjänsteresor, främst mellan de båda orterna.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. Därför kan vi komma att behöva genomföra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). För en del arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Om du har beslut om skyddade personuppgifter, kontakta den HR-specialist som finns namngiven i annonsen.
Om E-hälsomyndigheten
E-hälsomyndigheten driver utvecklingen av den nationella digitala infrastrukturen inom hälsa, vård och omsorg. Vi skapar förutsättningar för digitala tjänster och lösningar för privatpersoner och professioner inom hälso- och sjukvård, apotek och socialtjänst. Vi arbetar för att hälsodata ska bli tillgängliga i hela vårdkedjan, oavsett var individer får vård.
Hos oss arbetar cirka 400 medarbetare fördelat på två orter, Kalmar och Stockholm. Läs mer om oss på www.ehalsomyndigheten.se
Rekryteringen sköts av E-hälsomyndighetens HR-enhet och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.
Vi söker en person till rollen som extern samordnare för den nationella digitala infrastrukturen för hälso- och sjukvården. Du kommer vara en del av myndighetens arbete att tillsammans med relevanta aktörer bygga upp den nationella digitala infrastrukturen för sektorn.
Om tjänsten
Ditt fokus kommer vara att samverka med relevanta parter så som exempelvis regioner, apotek och andra myndigheter. Det innebär bland annat att verka i, och ibland ordna externa forum med relevanta parter. Det kan vara forum där olika yrkesgrupper inom sektorn ingår. Du ska fånga upp och samordna frågor som relevanta parter har kring den nationella digitala infrastrukturen med avseende på såväl verksamhetsfrågor och tekniska frågor som juridiska frågor.
Du kommer vidare vara ansvarig för att leda myndighetens arbete med att arbeta fram och samordna vägledningar som efterfrågas från professionen och sektorn eller som myndigheten ser att det finns behov av och som avser frågor kring den nationella digitala infrastrukturen. I viss mån kommer ditt arbete också att inbegripa utredningar tillsammans med andra yrkeskategorier på myndigheten och andra relevanta parter inom sektorn.
Din roll kommer att initialt vara placerad på enheten juridik. Myndigheten arbetar för närvarande med att etablera en ny avdelning som ska ha hand om en stor del av det mer samordnande arbete som myndigheten har, såväl med externa som interna parter. Din roll kommer med stor sannolikhet flyttas över till den nya avdelningen när strukturen har arbetats fram.
Om dig
Vid rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper, då de är avgörande för hur du kommer att trivas och lyckas i rollen. Därför söker vi dig som är van att själv ta ansvar för dina uppgifter och att driva processer framåt. Som samordnare kommer du att ha många kontakter med olika parter och vi förutsätter att du är lyhörd, kommunikativ och har en mycket god samarbetsförmåga. Du är duktig på att skapa förtroendefulla relationer, har en helhetssyn och en förmåga att se till det större perspektivet.
Du arbetar med eller har erfarenhet av att arbeta med samordning, utredning eller projektledning. Du har en juridisk utbildning och besitter den kompetens och metodik som ligger i rollen som jurist och du har en förståelse för rättsliga frågeställningar och kan sätta dem i en bredare kontext. Du är van att arbeta tillsammans med olika yrkeskategorier och att samla in och bearbeta stora mängder komplex information, sammanställa och sammanfatta den.
Vi ser att du arbetat med digitala frågor inom hälsa, vård eller omsorg samt gärna att du besitter viss sakkunskap om juridiska frågor inom sektorn, så som till exempel kunskap om EHDS (förordningen om europeiska hälsodataområdet), tillämpningen av dataskyddsförordningen eller annan IT-relaterad juridik.
Vi söker dig som har:
• jur.kand. eller juristexamen (4,5 år),
• erfarenhet av att arbeta med digitala frågor inom hälsa, vård eller omsorg,
• erfarenhet av utredningsarbete, projektledning eller samordning,
• mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift.
Det är meriterande för tjänsten om du har:
• arbetat med juridiska frågor som rör IT-rätt inom sektorn hälsa, vård och omsorg, som till exempel EHDS, dataskyddsförordningen eller hälso- och sjukvårdslagstiftning,
• erfarenhet av kommunikationsarbete,
• arbetat med utbildningar eller vägledningar avseende IT-relaterade frågor inom sektorn hälsa, vård och omsorg,
• mycket god förmåga att uttala dig på engelska i tal och skrift.
Vad erbjuder vi?
Vi är en myndighet i tillväxt. E-hälsomyndigheten erbjuder dig att vara med och skapa samhällsnytta. Vi arbetar med stora transaktionskritiska system som påverkar samhället, till exempel e-recept och Läkemedelskollen.
Hos oss kommer du att omges av trevliga och kompetenta arbetskamrater, på en myndighet med ett flertal viktiga samhällsuppdrag.
På E-hälsomyndigheten har alla medarbetare förtroendearbetstid och möjlighet att arbeta delvis på distans. Läs mer om hur det är att jobba hos oss: Jobba hos oss
Är du intresserad?
Frågor angående tjänsten besvaras av:
Enhetschef Tina Hård: 010-458 62 97
Frågor angående rekryteringsprocessen besvaras av:
HR-specialist Elisabeth Axelsson: 010-106 08 98
Välkommen att skicka in din ansökan med cv och personligt brev via vårt rekryteringsverktyg senast den 15 december 2024. Ladda gärna upp examensbevis, betyg och intyg som är relevanta för tjänsten i samband med din ansökan.
Vi uppskattar om du skickar din ansökan så snart du har möjlighet då vi tittar på ansökningar löpande. Intervjuer kommer att påbörjas i januari 2025, och observera att vi under jul- och nyårshelgen kommer att ha begränsad möjlighet att svara på telefon och mail.
Anställningen är tillsvidare med sex månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Placeringsort för anställningen är Stockholm eller Kalmar. Arbetet kan innebära tjänsteresor, främst mellan de båda orterna.
En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. Därför kan vi komma att behöva genomföra en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585). För en del arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.
Om du har beslut om skyddade personuppgifter, kontakta den HR-specialist som finns namngiven i annonsen.
Om E-hälsomyndigheten
E-hälsomyndigheten driver utvecklingen av den nationella digitala infrastrukturen inom hälsa, vård och omsorg. Vi skapar förutsättningar för digitala tjänster och lösningar för privatpersoner och professioner inom hälso- och sjukvård, apotek och socialtjänst. Vi arbetar för att hälsodata ska bli tillgängliga i hela vårdkedjan, oavsett var individer får vård.
Hos oss arbetar cirka 400 medarbetare fördelat på två orter, Kalmar och Stockholm. Läs mer om oss på www.ehalsomyndigheten.se
Rekryteringen sköts av E-hälsomyndighetens HR-enhet och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.