Publicerad: 2024-11-20
Anpassade grundskolan söker speciallärare
Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum.
Stenungsunds kommun är en expanderande kustkommun med cirka 27 800 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord.
Kommunens vision är att vi ska bli 35 000 invånare år 2035. Stenungsunds kommun ingår i Göteborgsregionens kommunalförbund som är ett forum för samarbete och erfarenhetsutbyte samt i ett antal andra mellankommunala samarbeten.
Kommunen är organiserad i en förvaltning med fyra sektorer. Sektor Utbildning omfattar förskolor och grundskolor med tillhörande skolbarnomsorg, grundsärskola, gymnasium, vuxenutbildning samt Kultur- och fritid.
Stenungsund värnar om barns och ungdomars rättigheter och arbetar för att de ska ha en god uppväxtmiljö. Vi erbjuder mycket goda möjligheter till utbildning och arbete eller annan sysselsättning. I Stenungsunds kommun utbildar vi världsmedborgare som står väl rustade för framtidens alla utmaningar.
Den anpassade grundskolan är belägen på Kristinedalskolan, i centrala Stenungsund och erbjuder årskurserna 1-9 samt möjlighet för våra elever att läsa mot såväl grundskolans ämnen som anpassade grundskolans ämnen och ämnesområden.
Arbetsuppgifter
Stenungsunds kommun söker en lärare med specialärarkompetens, inriktning intellektuell funktionsnedsättning / utvecklingsstörning till vår anpassade grundskola.
Du som lärare ska ansvara för planering och genomförande av den pedagogiska verksamheten. Det innebär att undervisa, dokumentera, följa upp och utvärdera samt medverka i skolans systematiska kvalitetsarbete. Som lärare kommer du att ingå i ett arbetslag som består av andra speciallärare, elevassistenter och fritidspedagoger.
Du är förtrogen med och följer de kommunala och nationella styrdokumenten. Du genomför utvecklingssamtal och deltar i nätverksmöten kring eleven. Du bör ha erfarenhet att arbeta med elever med en medelsvår eller svår intellektuell funktionsnedsättning.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har adekvat högskoleutbildning som speciallärare med inriktning intellektuell funktionsnedsättning/utvecklingsstörning och behörighet att undervisa i anpassade grundskolans ämnesområden. Behörighet att undervisa i anpassade grundskolans ämnen på lågstadiet är kraftigt meriterande.
Din elevsyn präglas av en tilltro till elevens förmågor och du ser det som ditt ansvar att, genom ett relationellt arbetssätt och med hjälp av olika typer av anpassningar, ge eleven de förutsättningar hen behöver för att kunna utvecklas så långt som möjligt mot läroplanens mål.
Som person är du en tydlig ledare i klassrummet, för såväl eleverna som de elevassistenter du har ansvar för att arbetsleda, men också en inlyssnande kollega som värderar arbetslagets olika erfarenheter och kompetenser och kan se de möjligheter som kommer av att arbeta i team. På samma sätt betraktar du vårdnadshavare som en viktig samarbetspartner som besitter viktiga erfarenheter och insikter i det gemensamma eftersträvandet efter ett balanserat heldagsperspektiv. Vi vill att du som person ser utvecklingsarbete som något positivt, och vill vara med och utveckla den Anpassade Grundskolan och i förlängningen dig själv som person.
Vi ser det som viktigt att du:
- har en välutvecklad kommunikativ och pedagogisk förmåga.
- ser vikten av samarbete då en stor del av arbetet innebär att arbeta i team runt eleven. - kommunicerar, tar ansvar för och skapar ett gott arbetsklimat för en lugn, trygg och trivsam skolmiljö.
- är öppen, lyhörd och har förmåga att utöva ett tryggt och tydligt ledarskap i kontakt med eleverna.
- ser ett samarbete med hemmen som mycket viktigt och som en förutsättning för en bra verksamhet.
Då vi ser digital teknik som pedagogiska verktyg för lärande är det viktigt att du har digital kompetens och är intresserad av att utveckla det digitala lärandet. Den anpassade grundskolan samarbetar tätt med grundskolan genom att ha gemensamma moment inom den ordinarie undervisningen men även gemensamma fritidshem för de elever i anpassade grundskolan som trivs och utvecklas i en grundskolemiljö.
Vi erbjuder ett självständigt och stimulerande arbete under ansvar. Hos oss får du tillgång till en hälsofrämjande arbetsmiljö och samarbete med kompetenta kollegor, samt en stor arbetsgivares bredd och utvecklingsmöjligheter.
Stenungsunds kommun är en expanderande kustkommun med cirka 27 800 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord.
Kommunens vision är att vi ska bli 35 000 invånare år 2035. Stenungsunds kommun ingår i Göteborgsregionens kommunalförbund som är ett forum för samarbete och erfarenhetsutbyte samt i ett antal andra mellankommunala samarbeten.
Kommunen är organiserad i en förvaltning med fyra sektorer. Sektor Utbildning omfattar förskolor och grundskolor med tillhörande skolbarnomsorg, grundsärskola, gymnasium, vuxenutbildning samt Kultur- och fritid.
Stenungsund värnar om barns och ungdomars rättigheter och arbetar för att de ska ha en god uppväxtmiljö. Vi erbjuder mycket goda möjligheter till utbildning och arbete eller annan sysselsättning. I Stenungsunds kommun utbildar vi världsmedborgare som står väl rustade för framtidens alla utmaningar.
Den anpassade grundskolan är belägen på Kristinedalskolan, i centrala Stenungsund och erbjuder årskurserna 1-9 samt möjlighet för våra elever att läsa mot såväl grundskolans ämnen som anpassade grundskolans ämnen och ämnesområden.
Arbetsuppgifter
Stenungsunds kommun söker en lärare med specialärarkompetens, inriktning intellektuell funktionsnedsättning / utvecklingsstörning till vår anpassade grundskola.
Du som lärare ska ansvara för planering och genomförande av den pedagogiska verksamheten. Det innebär att undervisa, dokumentera, följa upp och utvärdera samt medverka i skolans systematiska kvalitetsarbete. Som lärare kommer du att ingå i ett arbetslag som består av andra speciallärare, elevassistenter och fritidspedagoger.
Du är förtrogen med och följer de kommunala och nationella styrdokumenten. Du genomför utvecklingssamtal och deltar i nätverksmöten kring eleven. Du bör ha erfarenhet att arbeta med elever med en medelsvår eller svår intellektuell funktionsnedsättning.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har adekvat högskoleutbildning som speciallärare med inriktning intellektuell funktionsnedsättning/utvecklingsstörning och behörighet att undervisa i anpassade grundskolans ämnesområden. Behörighet att undervisa i anpassade grundskolans ämnen på lågstadiet är kraftigt meriterande.
Din elevsyn präglas av en tilltro till elevens förmågor och du ser det som ditt ansvar att, genom ett relationellt arbetssätt och med hjälp av olika typer av anpassningar, ge eleven de förutsättningar hen behöver för att kunna utvecklas så långt som möjligt mot läroplanens mål.
Som person är du en tydlig ledare i klassrummet, för såväl eleverna som de elevassistenter du har ansvar för att arbetsleda, men också en inlyssnande kollega som värderar arbetslagets olika erfarenheter och kompetenser och kan se de möjligheter som kommer av att arbeta i team. På samma sätt betraktar du vårdnadshavare som en viktig samarbetspartner som besitter viktiga erfarenheter och insikter i det gemensamma eftersträvandet efter ett balanserat heldagsperspektiv. Vi vill att du som person ser utvecklingsarbete som något positivt, och vill vara med och utveckla den Anpassade Grundskolan och i förlängningen dig själv som person.
Vi ser det som viktigt att du:
- har en välutvecklad kommunikativ och pedagogisk förmåga.
- ser vikten av samarbete då en stor del av arbetet innebär att arbeta i team runt eleven. - kommunicerar, tar ansvar för och skapar ett gott arbetsklimat för en lugn, trygg och trivsam skolmiljö.
- är öppen, lyhörd och har förmåga att utöva ett tryggt och tydligt ledarskap i kontakt med eleverna.
- ser ett samarbete med hemmen som mycket viktigt och som en förutsättning för en bra verksamhet.
Då vi ser digital teknik som pedagogiska verktyg för lärande är det viktigt att du har digital kompetens och är intresserad av att utveckla det digitala lärandet. Den anpassade grundskolan samarbetar tätt med grundskolan genom att ha gemensamma moment inom den ordinarie undervisningen men även gemensamma fritidshem för de elever i anpassade grundskolan som trivs och utvecklas i en grundskolemiljö.
Vi erbjuder ett självständigt och stimulerande arbete under ansvar. Hos oss får du tillgång till en hälsofrämjande arbetsmiljö och samarbete med kompetenta kollegor, samt en stor arbetsgivares bredd och utvecklingsmöjligheter.