Publicerad: 2024-11-21
Verksamhetsekonom för grundskola
Uddevalla – en plats för hela livet
Välkommen att bli en del av vår växande kommun - och att tillsammans med oss arbeta för att ge våra kommuninvånare ännu bättre service.
Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som ger dig stora möjligheter att utvecklas i din yrkesroll. Vårt mål är att alla ska kunna trivas och växa - under ett helt yrkesliv. Vi vill också utvecklas som arbetsgivare och arbetar aktivt för att på bästa sätt ta till vara på din kunskap och ditt engagemang. Vi uppskattar och uppmuntrar till medskapande från alla.
Uddevalla kommun är en vacker plats vid havet i hjärtat av Bohuslän. Vi tror på ett öppet och positivt samspel mellan kommun, utbildning, näringsliv och kultur.
Vi hoppas att du kommer att trivas hos oss!
Om arbetsplatsen
Grundskolan och anpassad grundskola söker en verksamhetsekonom.
Tjänsten är ny och grundskolan har genomgått och genomgår nu en omorganisation. För att trivas i uppdraget som verksamsamhetsekonom behöver du ha god förståelse för hur frågor hänger samman inom grundskola och anpassad grundskola. Ledningsgruppen inom grundskola består av alla rektorer, biträdande avdelningschef och två avdelningschefer.
Arbetsuppgifter
I denna tjänst rapporterar du till verksamhetschef för F-6 och samarbetar med grundskolekontorets hela ledning, dvs både stabspersonal, verksamhetschef för 7-9 och och låg- och mellanstadiets alla rektorer.
Du ansvarar tillsammans med kollega för att leda grundskolans budget- och uppföljningsprocesser samt ekonomistyrning. Du samordnar arbetet kring ekonomisk uppföljning för F-6, kvalitetssäkrar resursfördelning och stödjer verksamhetschefen i strategiska beslut och projekt som rör både grundskolan och kommunen i stort. Rollen innebär även eget operativt arbete.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebär bla
- Budgetplanering
- Uppföljning och analys
- Bokslutsrapportering
- Löpande controllerarbete
- Ekonomistyrning och internkontroll
- Presentera ekonomiska rapporter för både politiker och tjänstemän både skriftligt och muntligt
- Delaktig i årsbokslut och verksamhetsberättelse vid årsslut
- Utveckla ekonomiska processer
Vem är du?
Som person är du är analytisk, strukturerad och har förmågan att leda och utveckla andra utan att vara chef. Du kan kommunicera komplex ekonomisk information på ett lättförståeligt sätt. Rollen kräver att du kan driva ditt arbete framåt både självständigt och i samarbete med kollegor inom och utanför förvaltningen.
Du ska vara bekväm med att presentera ekonomisk information muntligt på ett pedagogiskt sätt för större grupper av personer utan ekonomisk bakgrund. Det är viktigt att du behärskar det svenska språket både i skrift och tal och har erfarenhet av att skriva texter på ett tydligt, stilistiskt och lättbegripligt sätt. En teamspelare med egenskaper som noggrannhet, ansvarstagande och uthållighet är viktiga för att lyckas i arbetet.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en högskoleutbildning eller motsvarande yrkeshögskoleutbildning inom ekonomi och erfarenhet av att arbeta som ekonom eller controller, gärna inom offentlig sektor.
Erfarenhet av budget, uppföljning och ekonomiska analyser är ett krav, liksom god IT-vana och kunskaper i Excel. Erfarenhet av Raindance och Stratsys är meriterande, liksom tidigare arbete inom kommunal verksamhet eller skolväsendet.
Särskilt meriterande är insikt om grundskolans komplexitet utifrån budget med elevpeng.
För tjänster där lärarlegitimation/examensbevis/studieintyg krävs ska detta lämnas in före anställning.
Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.
När du söker ett jobb hos oss sparas din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingar och information om vem som sökt en tjänst kan begäras ut av den som vill.
Om du har skyddad identitet ska du inte göra din ansökan digitalt utan kontakta den som står som kontaktperson i annonsen.
För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.
Välkommen att bli en del av vår växande kommun - och att tillsammans med oss arbeta för att ge våra kommuninvånare ännu bättre service.
Vi erbjuder en attraktiv arbetsplats som ger dig stora möjligheter att utvecklas i din yrkesroll. Vårt mål är att alla ska kunna trivas och växa - under ett helt yrkesliv. Vi vill också utvecklas som arbetsgivare och arbetar aktivt för att på bästa sätt ta till vara på din kunskap och ditt engagemang. Vi uppskattar och uppmuntrar till medskapande från alla.
Uddevalla kommun är en vacker plats vid havet i hjärtat av Bohuslän. Vi tror på ett öppet och positivt samspel mellan kommun, utbildning, näringsliv och kultur.
Vi hoppas att du kommer att trivas hos oss!
Om arbetsplatsen
Grundskolan och anpassad grundskola söker en verksamhetsekonom.
Tjänsten är ny och grundskolan har genomgått och genomgår nu en omorganisation. För att trivas i uppdraget som verksamsamhetsekonom behöver du ha god förståelse för hur frågor hänger samman inom grundskola och anpassad grundskola. Ledningsgruppen inom grundskola består av alla rektorer, biträdande avdelningschef och två avdelningschefer.
Arbetsuppgifter
I denna tjänst rapporterar du till verksamhetschef för F-6 och samarbetar med grundskolekontorets hela ledning, dvs både stabspersonal, verksamhetschef för 7-9 och och låg- och mellanstadiets alla rektorer.
Du ansvarar tillsammans med kollega för att leda grundskolans budget- och uppföljningsprocesser samt ekonomistyrning. Du samordnar arbetet kring ekonomisk uppföljning för F-6, kvalitetssäkrar resursfördelning och stödjer verksamhetschefen i strategiska beslut och projekt som rör både grundskolan och kommunen i stort. Rollen innebär även eget operativt arbete.
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebär bla
- Budgetplanering
- Uppföljning och analys
- Bokslutsrapportering
- Löpande controllerarbete
- Ekonomistyrning och internkontroll
- Presentera ekonomiska rapporter för både politiker och tjänstemän både skriftligt och muntligt
- Delaktig i årsbokslut och verksamhetsberättelse vid årsslut
- Utveckla ekonomiska processer
Vem är du?
Som person är du är analytisk, strukturerad och har förmågan att leda och utveckla andra utan att vara chef. Du kan kommunicera komplex ekonomisk information på ett lättförståeligt sätt. Rollen kräver att du kan driva ditt arbete framåt både självständigt och i samarbete med kollegor inom och utanför förvaltningen.
Du ska vara bekväm med att presentera ekonomisk information muntligt på ett pedagogiskt sätt för större grupper av personer utan ekonomisk bakgrund. Det är viktigt att du behärskar det svenska språket både i skrift och tal och har erfarenhet av att skriva texter på ett tydligt, stilistiskt och lättbegripligt sätt. En teamspelare med egenskaper som noggrannhet, ansvarstagande och uthållighet är viktiga för att lyckas i arbetet.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har en högskoleutbildning eller motsvarande yrkeshögskoleutbildning inom ekonomi och erfarenhet av att arbeta som ekonom eller controller, gärna inom offentlig sektor.
Erfarenhet av budget, uppföljning och ekonomiska analyser är ett krav, liksom god IT-vana och kunskaper i Excel. Erfarenhet av Raindance och Stratsys är meriterande, liksom tidigare arbete inom kommunal verksamhet eller skolväsendet.
Särskilt meriterande är insikt om grundskolans komplexitet utifrån budget med elevpeng.
För tjänster där lärarlegitimation/examensbevis/studieintyg krävs ska detta lämnas in före anställning.
Anställning sker under förutsättning att erforderliga beslut fattas. För tjänster där arbetet innebär direkt och regelbunden kontakt med barn och ungdomar, samt för verksamhet inom LSS, vård- och omsorg, hälso-och sjukvård, psykiatrisk vård och missbruksvård, ska giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp alternativt lämnas in före anställning. Tänk på att det kan ta tid att få utdraget så beställ det i god tid för att rekryteringsprocessen inte ska fördröjas.
När du söker ett jobb hos oss sparas din ansökan. Det beror på att vi är en offentlig verksamhet. Din ansökan blir en allmän handling när vi har mottagit den. Det innebär att ansökningshandlingar och information om vem som sökt en tjänst kan begäras ut av den som vill.
Om du har skyddad identitet ska du inte göra din ansökan digitalt utan kontakta den som står som kontaktperson i annonsen.
För dig som inte är medborgare inom EU/EES-området krävs arbetstillstånd, detta gäller inte dig som har permanent uppehållstillstånd. Arbetstillståndet ska uppvisas vid intervjutillfället.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.