Publicerad: 2024-11-21
Informationssäkerhetsspecialist
Pensionsmyndigheten hanterar system och information med stor betydelse för den ekonomiska stabiliteten och 2,3 miljoner människor försörjning.
Vill du vara med och utforma det strategiska och operativa arbetet inom informationssäkerhet som vårat viktiga uppdrag kräver?
Om jobbet
Som informationssäkerhetsspecialist på Pensionsmyndigheten är ditt uppdrag att driva arbetet inom ditt ansvarsområde framåt i enlighet med enhetens mål. Du kommer att arbeta både strategiskt, långsiktigt och operativt. I arbetsuppgifterna ingår både att ta fram styrdokument och metodstöd på området, samt att stödja verksamheten genom utbildning och vägledning av chefer/medarbetare på myndigheten. Eftersom informationssäkerhet också är en viktig ingrediens i det civila försvaret samverkar vi med andra myndigheter inom området, framförallt inom sektorn Ekonomisk säkerhet.
Rollens fokus är specifikt inriktat mot att utveckla Pensionsmyndighetens säkerhetsledningssystem och förvalta våra styrande dokument. Du kommer även delta som specialist i workshops vid tex framtagandet av plattformar och tjänster, eller i samband med upphandlingar.
Enheten är i en uppbyggnadsfas och vi behöver ta fram riktning och tydlighet tillsammans. Det gör att det finns stor möjlighet att påverka utformningen inom ditt område. Annan specialistkompetens inom verksamhets-/säkerhetsskyddets områden finns och vi arbetar tillsammans med helheten i fokus.
Placeringsorten är i Stockholm, men Pensionsmyndigheten finns på ytterligare sju orter i landet varför resor förekommer.
Din profil
Vi söker dig som har:
- Akademisk utbildning eller annan utbildning som av arbetsgivaren bedöms ha motsvande relevans
- Specifik utbildning inom informationssäkerhet
- Minst 3 års erfarenhet av arbete med informationssäkerhet
- God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska
Det är meriterande om du har:
- Certifieringar (t.ex. CITA, CISSP, CISM, CISA, ISO 27001 Lead implementor mfl.)
- Erfarenhet av granskning och uppföljning
- Erfarenhet av workshops med riskanalys och informationsklassning
- Erfarenhet av att tolka och implementera externa krav
- Erfarenhet av att utbilda andra (tex genom föreläsningar eller liknande)
- Erfarenhet av att ge strategisk vägledning och stöd till verksamheten
- Utbildning inom andra delar av verksamhets- och/eller säkerhetsskyddsområdet
- Erfarenhet av arbete med eller nära IT-säkerhet
- Erfarenhet av samverkan med gott resultat
- Erfarenhet av arbete inom personalsäkerhet, fysisk säkerhet, upphandlingssäkerhet eller civil beredskap
- Erfarenhet av arbete i säkerhetskänslig verksamhet och/eller med sekretessbelagda uppgifter
- Erfarenhet av arbete med informationsklassning och kravställning (tex genom framtagande av styrdokument på området och i gränssnittet mellan administrativ informationssäkerhet och IT-säkerhet)
Egenskaper
Som person är du strukturerad, kvalitetsmedveten och gillar att driva arbete framåt. Du tar stort eget ansvar och är bra på att arbeta både självständigt och i samarbete med dina kollegor och verksamheterna omkring oss.
Du har god analytisk förmåga och kan på ett pedagogiskt sätt förenkla och förmedla dina kunskaper skriftligt och muntligt.
Vi söker dig med följande förmågor:
- Flexibilitet, lyhördhet
- Mycket god förmåga att samverka med andra både på individ och gruppnivå
- Integritet
- Personlig mognad
- Prestigelös
- Helhetssyn
- Självgående
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för tjänsten.
Vi erbjuder
Ett myndighetsuppdrag som är viktigt på riktigt! En arbetsplats där vi värnar om att våra medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi tillämpar hybridarbetssätt med möjlighet till distansarbete och på kontoret utifrån en överenskommelse med arbetsgivare. Som statligt anställd har du även goda anställningsvillkor och ett förmånspaket med friskvård, flexibel arbetstid, lediga klämdagar samt goda semester- och pensionsvillkor.
Vi sitter i ljusa och trevliga lokaler centralt vid Hornstull på Södermalm i Stockholm. Du kan läsa mer om våra förmåner och hur det är att jobba hos oss https://www.pensionsmyndigheten.se/om-pensionsmyndigheten/jobba-hos-oss/jobba-pa-pensionsmyndigheten
Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Placeringsort är Stockholm.
Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass.
Din ansökan
Arbetspsykologiska tester kan komma att förekomma i urvalet.
Vi jobbar kompetensbaserat i hela processen och är måna om en inkluderande, rättvis, objektiv och kandidatvänlig process. Därför använder vi oss av urvalsfrågor istället för att be om personligt brev, du ska därför inte bifoga det.
Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
#VårtJobbBerörAlla
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.
Vill du vara med och utforma det strategiska och operativa arbetet inom informationssäkerhet som vårat viktiga uppdrag kräver?
Om jobbet
Som informationssäkerhetsspecialist på Pensionsmyndigheten är ditt uppdrag att driva arbetet inom ditt ansvarsområde framåt i enlighet med enhetens mål. Du kommer att arbeta både strategiskt, långsiktigt och operativt. I arbetsuppgifterna ingår både att ta fram styrdokument och metodstöd på området, samt att stödja verksamheten genom utbildning och vägledning av chefer/medarbetare på myndigheten. Eftersom informationssäkerhet också är en viktig ingrediens i det civila försvaret samverkar vi med andra myndigheter inom området, framförallt inom sektorn Ekonomisk säkerhet.
Rollens fokus är specifikt inriktat mot att utveckla Pensionsmyndighetens säkerhetsledningssystem och förvalta våra styrande dokument. Du kommer även delta som specialist i workshops vid tex framtagandet av plattformar och tjänster, eller i samband med upphandlingar.
Enheten är i en uppbyggnadsfas och vi behöver ta fram riktning och tydlighet tillsammans. Det gör att det finns stor möjlighet att påverka utformningen inom ditt område. Annan specialistkompetens inom verksamhets-/säkerhetsskyddets områden finns och vi arbetar tillsammans med helheten i fokus.
Placeringsorten är i Stockholm, men Pensionsmyndigheten finns på ytterligare sju orter i landet varför resor förekommer.
Din profil
Vi söker dig som har:
- Akademisk utbildning eller annan utbildning som av arbetsgivaren bedöms ha motsvande relevans
- Specifik utbildning inom informationssäkerhet
- Minst 3 års erfarenhet av arbete med informationssäkerhet
- God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska
Det är meriterande om du har:
- Certifieringar (t.ex. CITA, CISSP, CISM, CISA, ISO 27001 Lead implementor mfl.)
- Erfarenhet av granskning och uppföljning
- Erfarenhet av workshops med riskanalys och informationsklassning
- Erfarenhet av att tolka och implementera externa krav
- Erfarenhet av att utbilda andra (tex genom föreläsningar eller liknande)
- Erfarenhet av att ge strategisk vägledning och stöd till verksamheten
- Utbildning inom andra delar av verksamhets- och/eller säkerhetsskyddsområdet
- Erfarenhet av arbete med eller nära IT-säkerhet
- Erfarenhet av samverkan med gott resultat
- Erfarenhet av arbete inom personalsäkerhet, fysisk säkerhet, upphandlingssäkerhet eller civil beredskap
- Erfarenhet av arbete i säkerhetskänslig verksamhet och/eller med sekretessbelagda uppgifter
- Erfarenhet av arbete med informationsklassning och kravställning (tex genom framtagande av styrdokument på området och i gränssnittet mellan administrativ informationssäkerhet och IT-säkerhet)
Egenskaper
Som person är du strukturerad, kvalitetsmedveten och gillar att driva arbete framåt. Du tar stort eget ansvar och är bra på att arbeta både självständigt och i samarbete med dina kollegor och verksamheterna omkring oss.
Du har god analytisk förmåga och kan på ett pedagogiskt sätt förenkla och förmedla dina kunskaper skriftligt och muntligt.
Vi söker dig med följande förmågor:
- Flexibilitet, lyhördhet
- Mycket god förmåga att samverka med andra både på individ och gruppnivå
- Integritet
- Personlig mognad
- Prestigelös
- Helhetssyn
- Självgående
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och lämplighet för tjänsten.
Vi erbjuder
Ett myndighetsuppdrag som är viktigt på riktigt! En arbetsplats där vi värnar om att våra medarbetare ska ha en god balans mellan arbete och fritid. Vi tillämpar hybridarbetssätt med möjlighet till distansarbete och på kontoret utifrån en överenskommelse med arbetsgivare. Som statligt anställd har du även goda anställningsvillkor och ett förmånspaket med friskvård, flexibel arbetstid, lediga klämdagar samt goda semester- och pensionsvillkor.
Vi sitter i ljusa och trevliga lokaler centralt vid Hornstull på Södermalm i Stockholm. Du kan läsa mer om våra förmåner och hur det är att jobba hos oss https://www.pensionsmyndigheten.se/om-pensionsmyndigheten/jobba-hos-oss/jobba-pa-pensionsmyndigheten
Bra att veta
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar sex månaders provanställning.
Placeringsort är Stockholm.
Anställningen kan komma att placeras i säkerhetsklass.
Din ansökan
Arbetspsykologiska tester kan komma att förekomma i urvalet.
Vi jobbar kompetensbaserat i hela processen och är måna om en inkluderande, rättvis, objektiv och kandidatvänlig process. Därför använder vi oss av urvalsfrågor istället för att be om personligt brev, du ska därför inte bifoga det.
Har du skyddade personuppgifter kontakta rekryterande chef som hjälper dig med din ansökan.
Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund.
#VårtJobbBerörAlla
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till annonskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför ytterligare kontakt med media-/annonsförsäljare, rekryteringssajter och liknande.