Publicerad: 2024-11-21

Logotyp

Enhetschef till familjerätten

Anställning

Heltid

Lönetyp

Fast månads- vecko- eller timlön

Vill du ha meningsfulla arbetsuppgifter som gör skillnad i människors liv? Välkommen till kommunen som är långt ifrån lagom!


Botkyrka kommun är den sjätte största kommunen i Stockholms län och består av kommundelarna Alby, Fittja, Hallunda, Norsborg, Tullinge, Tumba, Vårsta och Grödinge. Botkyrka kommun har cirka 95 000 invånare och drygt 6 400 medarbetare.


Socialförvaltningen ger stöd till Botkyrkaborna och ansvarar för myndighetsutövning, i första hand enligt socialtjänstlagen. Stödet är både för individ och närstående. Socialförvaltningen har ett särskilt ansvar för barn, unga och vuxna i behov av stöd enligt sociallagstiftningen. Vi är ungefär 500 medarbetare som med styrkebaserade arbetssätt ger stöd till Botkyrkaborna på ett jämlikt, rättvist och tryggt sätt.



Tjänsten och arbetsuppgifterna
Familjerättsenheten ansvarar för kommunens familjerättsliga arbete enligt föräldrabalken genom att stödja enskilda och andra myndigheter i familjerättsliga frågor genom att bland annat:

 - Erbjuda och genomföra samarbetssamtal med föräldrar gällande frågor kring vårdnad, boende och/eller umgänge för sina barn

 - Erbjuda föräldrar möjlighet att skriva juridiskt bindande avtal om vårdnad, boende och umgänge

 - Utreda och fastställa faderskap/föräldraskap

 - Genomföra vårdnads-, boende- och umgängesutredningar på uppdrag av domstol samt verkställa umgänge med umgängesstöd efter beslut/dom i domstol

 - Genomföra medgivandeutredningar och adoptionsutredningar

 - Erbjuda barn till separerade föräldrar barngruppsverksamheten ”Skilda världar”.

Familjerätten är en enhet med hög kompetensnivå där medarbetarna trivs tillsammans. Vi stöttar varandra och har ett stort engagemang för vårt arbete. Familjerätten har satsat på digitalisering genom e- tjänster för flertalet ärenden, vilket medfört att vi idag har ett gott digitalt stöd i vårt arbete. Vi använder verksamhetssystemet Lifecare. Gruppen består av åtta socialsekreterare, en förste socialsekreterare, en enhetschef och en socialassistent.

Som enhetschef är ditt uppdrag att leda, fördela och utveckla arbetet inom enheten enligt gällande lagstiftning, mål, riktlinjer och policys. Du ansvarar för att effektivisera arbetsprocesser och ta vara på medarbetarnas kreativitet samt utveckla samarbetet såväl internt som externt. Du är underställd en verksamhetschef och har personal-, budget- och verksamhetsansvar för enheten. Chefsrollen innebär att stimulera, engagera och motivera dina medarbetare till förnyelse och utveckling genom att vara ett gott föredöme, ge stöd och uppmuntra till delaktighet och kreativitet. För att nå framgång med utvecklingsarbetet behöver enhetschefen ha ett inkluderande och strategiskt förhållningssätt och arbeta systematiskt med kvalitetsfrågor på den egna enheten. Som enhetschef kommer du ingå i verksamhetsområdets ledningsgrupp som består av en verksamhetschef, fem enhetschefer samt en kvalitetsledare.

En central uppgift är att hålla sig uppdaterad med aktuell lagstiftning och de förändringar som sker inom området och driva utvecklingsarbete vid enheten i samverkan med stödfunktioner och övriga enhetschefer inom verksamhetsområdet och förvaltningen.

Vi erbjuder dig
Vi erbjuder dig en stimulerande arbetsplats med hög utvecklingsambition, goda förutsättningar för distansarbete och stor frihet under ansvar. Vi är en arbetsgrupp i blandade åldrar och med olika erfarenheter, vilket berikar vårt samarbete och arbetsmiljö.

Vårt kontor ligger i Tumba, cirka 5–10 minuters promenad från pendeltågsstationen.

Du som söker till oss
Du som söker har socionomexamen eller annan högskoleexamen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har flerårig chefserfarenhet. Du har tidigare erfarenhet av arbete inom familjerätt och mycket god kännedom om den lagstiftning som styr verksamheten. Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift i det svenska språket.

Som person är du trygg och stabil med en god självinsikt. Du bedriver ett ledarskap där du ständigt arbetar för att främja en god arbetsmiljö. Du kan på ett tydligt sätt kommunicera mål, fatta beslut och uppnå resultat som leder till önskvärda effekter. Din initiativförmåga och din helhetssyn gör det möjligt att både utveckla och förvalta verksamheten. Då rollen innebär många kontaktytor både internt och externt behöver du ha en god samarbetsförmåga. Du är lyhörd för idéer, har förtroende för medarbetarnas förmåga och är tydlig med förväntningar. Du behöver vara en modig och driven ledare som har förmågan att inspirera andra. Eftersom frågorna du arbetar med kan vara känsliga måste du ha ett professionellt förhållningssätt och vara mycket trygg i dig själv och din yrkesroll. Du har förmåga att planera och organisera ditt arbete så att verksamheten når uppsatta mål.

Välkommen med din ansökan!

För tjänster på Socialförvaltningen i Botkyrka kommun kommer du som blivande medarbetare att genomgå en bakgrundskontroll.

Läs mer om bakgrundskontroller här: https://www.botkyrka.se/bakgrundskontroll
Ansök

Redo för nästa steg i karriären?

Hjälp mig hitta jobb

Rekommenderade jobb i Botkyrka

Populära jobb i Botkyrka