Publicerad: 2024-11-22
Teknisk förvaltare med bred kunskap om fastighetstekniska installationer
Under kommande år kommer fastighetsfrågorna inom Riksbanken att vara i ett utvecklande skede. Som teknisk förvaltare på enheten för fastighet och service (EFS) arbetar du med fastighetssystem och generella lokalfrågor i Riksbankens egna och hyrda fastigheter.
VI ERBJUDER DIG
Du får möjlighet att förena verksamhet med samhällsnytta. I din roll ansvarar du för utveckling, metoder och modeller samt drift-, service- och entreprenadavtal inom ditt ansvarsområde. Du kommer att vara den centrala kontaktytan för delar av Riksbankens fastigheter utanför Stockholm och ansvarar för underhåll och teknisk drift. Hos oss får du utmaning och utveckling i en händelserik miljö tillsammans med kunniga och engagerade kollegor.
DET HÄR GÖR DU HOS OSS
Som teknisk förvaltare ansvarar du för att samordna och säkerställa fastigheternas funktioner och den dagliga tillsynen vilket innebär att planlägga underhåll med reparationer. Utförandedelen görs med upphandlade entreprenörer vilket ställer krav på dig att själv upphandla (enligt LOU), samordna och dokumentera bland annat driftpärmar. Du behöver ha en serviceådra eftersom du kommer att vara Riksbankens representant för felanmälan och fastighetsfrågor.
Du ansvarar för de tekniska avtalen (avtalsanskaffning och avtalsförvaltning) som är lagda emot fastighetsbeståndet inom ditt geografiska ansvarsområde, vilket innebär diarieföring, fakturahantering, ekonomiuppföljning samt att se till att myndighetskraven uppfylls. I rollen ingår översyn av energiförbrukning och energieffektivisering enligt fastigheternas fastställda driftbudget och budget för planerat underhåll.
Resor till Riksbankens övriga lokalkontor kommer att ingå i tjänsten. För närvarande finns lokalkontor i Falun, Jönköping, Västerås, Umeå, Sigtuna och Malmö.
DITT TEAM
Riksbanken består av åtta avdelningar. Enheten för fastighet och service tillhör avdelning för verksamhetssupport och består av tio medarbetare. Enheten kommer att utökas med fler medarbetare under nästkommande år. Arbetet bedrivs med god kvalitet och hög serviceanda tillsammans med verksamheten och övriga medarbetare. Tillsammans arbetar enheten för att utveckla arbetet inom sina ansvarsområden för att uppnå största möjliga nytta för verksamhet och den goda affären. Här kan du läsa mer om Riksbankens organisation.
MER OM DIG
Vi söker dig som har relevant utbildning inom fastighetsförvaltning, fastighetsteknik eller liknande teknisk utbildning som vi bedömer likvärdig. Du har minst 4 års arbetslivserfarenhet inom området efter genomförda studier.
Det är för rollen viktigt att du har:
• bred kunskap om fastighetstekniska installationer
• erfarenhet av projekt inom fastighetsunderhåll
• erfarenhet av att arbeta med myndighetskrav gällande fastigheter, t ex brand, mediarapportering m.
• erfarenhet av avtalsförvaltning och LOU
• god datorvana och hög administrativ förmåga
• mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och i skrift
• körkort för personbil
Det är meriterande om du har:
• utbildning inom projektledning
• utbildning inom upphandling och avtalsförvaltning, samt budgetering av byggprojekt
• erfarenhet av att tolka och upprätta avtalsdokument, såsom ABT och ABK
• erfarenhet av arbete inom fastigheter med hög säkerhet och där säkerhetsfrågor alltid finns med som en naturlig del i arbetet
• miljöcertifiering av byggnader och miljöledningssystem
• erfarenhet av styr- och reglersystem för processindustrin
Som person är du självgående och har en hög arbetsmoral. Du är kvalitetsmedveten och ser hur dina arbetsområden påverkar helhetsbilden. Du har god samarbetsförmåga, en god problemlösande analysförmåga och är bra på att se de tekniska systemen i sina komplexa sammanhang. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
MER OM TJÄNSTEN
Tillträde: Enligt överenskommelse
Anställningstyp: Tillsvidareanställning, provanställning kan tillämpas
Placering: Huvudkontoret Brunkebergstorg Stockholm, men din tjänstgöring är på flera orter inom Sverige
Arbetstid: Förtroendearbetstid
Möjlighet att jobba distans: 1 eller 2 dagar i veckan i den mån arbetet tillåter
Förmåner: Generösa semestervillkor, löneväxling till pension, subventionerad lunch, friskvårdsbidrag, subventionerad massage och tillgång till gym och ledarledda träningspass.
Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande registerkontroll, säkerhetsprövningssamtal och särskild personutredning görs då för slutkandidaten. För vissa tjänster ställs krav på svenskt medborgarskap.
ATT JOBBA PÅ RIKSBANKEN
Riksbanken är en myndighet under riksdagen som ser till att pengarna behåller sitt värde över tid och att betalningar kan ske säkert och effektivt. Vi ger också ut Sveriges sedlar och mynt. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för en stark och säker ekonomi. Här får du utmaning och utveckling varje dag i en händelserik miljö. Hos oss får du kunniga och engagerade kollegor och stor möjlighet till kompetensutveckling. Läs mer om hur det är att arbeta på Riksbanken här.
ANSÖK
Vi vill ha din ansökan med CV och personligt brev senast den 19 december. Vi vill att du i denna rekrytering besvarar ett antal urvalsfrågor. På så vis kan du enkelt söka tjänsten och vi ges möjligheten att utvärdera våra kandidater på lika villkor. Logiska tester och arbetsprov kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Vi genomför också bakgrundskontroller på slutkandidaterna, vilket innebär att vi kontrollerar examensbevis eller annat dokument som styrker din utbildning.
Notera att urvalsarbetet planeras att genomföras i januari 2025, vilket innebär att återkoppling till kandidater kan dröja till dess.
Du kan läsa mer om hur det fungerar när du söker jobb på Riksbanken här. Vi ser fram emot att få kontakt med dig!
VI ERBJUDER DIG
Du får möjlighet att förena verksamhet med samhällsnytta. I din roll ansvarar du för utveckling, metoder och modeller samt drift-, service- och entreprenadavtal inom ditt ansvarsområde. Du kommer att vara den centrala kontaktytan för delar av Riksbankens fastigheter utanför Stockholm och ansvarar för underhåll och teknisk drift. Hos oss får du utmaning och utveckling i en händelserik miljö tillsammans med kunniga och engagerade kollegor.
DET HÄR GÖR DU HOS OSS
Som teknisk förvaltare ansvarar du för att samordna och säkerställa fastigheternas funktioner och den dagliga tillsynen vilket innebär att planlägga underhåll med reparationer. Utförandedelen görs med upphandlade entreprenörer vilket ställer krav på dig att själv upphandla (enligt LOU), samordna och dokumentera bland annat driftpärmar. Du behöver ha en serviceådra eftersom du kommer att vara Riksbankens representant för felanmälan och fastighetsfrågor.
Du ansvarar för de tekniska avtalen (avtalsanskaffning och avtalsförvaltning) som är lagda emot fastighetsbeståndet inom ditt geografiska ansvarsområde, vilket innebär diarieföring, fakturahantering, ekonomiuppföljning samt att se till att myndighetskraven uppfylls. I rollen ingår översyn av energiförbrukning och energieffektivisering enligt fastigheternas fastställda driftbudget och budget för planerat underhåll.
Resor till Riksbankens övriga lokalkontor kommer att ingå i tjänsten. För närvarande finns lokalkontor i Falun, Jönköping, Västerås, Umeå, Sigtuna och Malmö.
DITT TEAM
Riksbanken består av åtta avdelningar. Enheten för fastighet och service tillhör avdelning för verksamhetssupport och består av tio medarbetare. Enheten kommer att utökas med fler medarbetare under nästkommande år. Arbetet bedrivs med god kvalitet och hög serviceanda tillsammans med verksamheten och övriga medarbetare. Tillsammans arbetar enheten för att utveckla arbetet inom sina ansvarsområden för att uppnå största möjliga nytta för verksamhet och den goda affären. Här kan du läsa mer om Riksbankens organisation.
MER OM DIG
Vi söker dig som har relevant utbildning inom fastighetsförvaltning, fastighetsteknik eller liknande teknisk utbildning som vi bedömer likvärdig. Du har minst 4 års arbetslivserfarenhet inom området efter genomförda studier.
Det är för rollen viktigt att du har:
• bred kunskap om fastighetstekniska installationer
• erfarenhet av projekt inom fastighetsunderhåll
• erfarenhet av att arbeta med myndighetskrav gällande fastigheter, t ex brand, mediarapportering m.
• erfarenhet av avtalsförvaltning och LOU
• god datorvana och hög administrativ förmåga
• mycket goda kunskaper i svenska, både i tal och i skrift
• körkort för personbil
Det är meriterande om du har:
• utbildning inom projektledning
• utbildning inom upphandling och avtalsförvaltning, samt budgetering av byggprojekt
• erfarenhet av att tolka och upprätta avtalsdokument, såsom ABT och ABK
• erfarenhet av arbete inom fastigheter med hög säkerhet och där säkerhetsfrågor alltid finns med som en naturlig del i arbetet
• miljöcertifiering av byggnader och miljöledningssystem
• erfarenhet av styr- och reglersystem för processindustrin
Som person är du självgående och har en hög arbetsmoral. Du är kvalitetsmedveten och ser hur dina arbetsområden påverkar helhetsbilden. Du har god samarbetsförmåga, en god problemlösande analysförmåga och är bra på att se de tekniska systemen i sina komplexa sammanhang. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.
MER OM TJÄNSTEN
Tillträde: Enligt överenskommelse
Anställningstyp: Tillsvidareanställning, provanställning kan tillämpas
Placering: Huvudkontoret Brunkebergstorg Stockholm, men din tjänstgöring är på flera orter inom Sverige
Arbetstid: Förtroendearbetstid
Möjlighet att jobba distans: 1 eller 2 dagar i veckan i den mån arbetet tillåter
Förmåner: Generösa semestervillkor, löneväxling till pension, subventionerad lunch, friskvårdsbidrag, subventionerad massage och tillgång till gym och ledarledda träningspass.
Tjänsten kan komma att placeras i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning innefattande registerkontroll, säkerhetsprövningssamtal och särskild personutredning görs då för slutkandidaten. För vissa tjänster ställs krav på svenskt medborgarskap.
ATT JOBBA PÅ RIKSBANKEN
Riksbanken är en myndighet under riksdagen som ser till att pengarna behåller sitt värde över tid och att betalningar kan ske säkert och effektivt. Vi ger också ut Sveriges sedlar och mynt. Vi arbetar på medborgarnas uppdrag för en stark och säker ekonomi. Här får du utmaning och utveckling varje dag i en händelserik miljö. Hos oss får du kunniga och engagerade kollegor och stor möjlighet till kompetensutveckling. Läs mer om hur det är att arbeta på Riksbanken här.
ANSÖK
Vi vill ha din ansökan med CV och personligt brev senast den 19 december. Vi vill att du i denna rekrytering besvarar ett antal urvalsfrågor. På så vis kan du enkelt söka tjänsten och vi ges möjligheten att utvärdera våra kandidater på lika villkor. Logiska tester och arbetsprov kan komma att ingå som en del av rekryteringsprocessen. Vi genomför också bakgrundskontroller på slutkandidaterna, vilket innebär att vi kontrollerar examensbevis eller annat dokument som styrker din utbildning.
Notera att urvalsarbetet planeras att genomföras i januari 2025, vilket innebär att återkoppling till kandidater kan dröja till dess.
Du kan läsa mer om hur det fungerar när du söker jobb på Riksbanken här. Vi ser fram emot att få kontakt med dig!