Publicerad: 2024-11-25
VA-handläggare
Om Vatten och miljöresurs
Vatten och miljöresurs ser till att du varje dag får friskt dricksvatten i din kran och en ren närmiljö. Vi arbetar för att din vardag ska fungera här och nu, och för att naturens resurser ska räcka. Vi finns till för att även framtida generation ska kunna njuta av fjällen, vattendragen, skogen och marken.
Bolaget ägs av Bergs, Bräcke och Härjedalens kommuner. Vi ansvarar för driften av ägarkommunernas vatten- och avloppsförsörjning, att producera och distribuera dricksvatten samt ta om hand och rena avloppsvatten. Bolaget ansvarar även för kommunernas avfallshantering att samla in och hantera avfall och slam. Totalt är vi ca 95 medarbetare och med en omsättning på 250 miljoner kronor.
Vi arbetar över ett stort geografiskt område och har kontor i Sveg, Hede, Funäsdalen, Svenstavik, Hackås, och Bräcke, vilket ger stora möjligheter att arbeta från olika orter.
Vill du vara med på vår resa i ett kommunalt bolag under utveckling och med stora projekt för framtiden? Brinner du för att hantera ärenden från början till slut med fokus på service?
Trivs du med att planera och samarbeta i olika sammanhang, är lösningsorienterad och får saker och ting gjorda? Då är du handläggaren inom vatten och avlopp som vi söker. Välkommen med din ansökan!
Arbetsuppgifter
Som handläggare arbetar du med inkomna ärenden, kontrollerar, bedömer och prioriterar löpande vad som ska göras tillsammans med verksamheten. I arbetsuppgifterna ingår handläggning av nyanslutningar, övertagande av gemensamhetsanläggningar, fastighetsavtal kopplade till utbyggnad, markförhandling, samt intresseanmälningar och informationsinsatser för framtida anslutningar inom projekt.
I rollen har du daglig kontakt med kunder, fastighetsägare, entreprenörer, företag och myndigheter där service är en naturlig och stor del av arbetet. Du samverkar internt inom avdelningen och med berörda kommuner. Du är delaktig och utvecklar rutiner och arbetssätt för rollen och bidrar till ständiga förbättringar.
Arbetsuppgifterna är varierande och förändras över tid utifrån avdelningens och projektets behov.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant gymnasieexamen eller annan likvärdig utbildning för rollen, samt erfarenhet av kommunal eller offentlig verksamhet. Vi ser att du har erfarenhet av motsvarande arbete med handläggning och god förmåga att kommunicera professionellt.
Kunskaper inom gällande lagar och förskrifter för VA-verksamhet, såsom lagen om allmänna vattentjänster, allmänna bestämmelser för vatten och avlopp samt konstruktion av kommunala taxor och avgifter, är meriterande. Systemkunskap och erfarenhet av EDP Future och VA-banken är också meriterande.
För att trivas och lyckas i rollen ser vi att följande kvalifikationer krävs:
- God förståelse för handläggning av ärenden i kommunal eller offentlig verksamhet, dess principer, metoder och dokumenthantering.
- God förståelse för att tolka och tillämpa gällande lagar och föreskrifter, som vattentjänstlagen, taxor och avgifter för vatten och avlopp.
- God vana att arbeta med kundkontakt, ärendebaserade uppgifter och verksamhetsfrågor.
- God vana av att kommunicera på svenska samt mycket goda kunskaper i skrift då rollen innebär hantering av ärenden och detaljerade kontraktsfrågor.
- Goda kunskaper i Office-paketet och Microsoft 365.
- B-körkort är ett krav då vi arbetar inom ett stort geografiskt område.
Personliga egenskaper
Som person är du självgående, ansvarstagande, servicemedveten och tycker om när ditt arbete ställer krav på struktur och noggrannhet. Du har god samarbetsförmåga, gillar att vara del av en händelsestyrd vardag och kan i perioder klara av ett högt tempo.
Ditt arbete genomsyras av ett analytiskt och pragmatiskt arbetssätt, med god kommunikativ förmåga och lyhördhet. Du är flexibel, prestigelös och lösningsfokuserad. Viktigt för oss är att du har ett intresse att arbeta i samverkan och bidra till resultat för helheten. Du är trygg och saklig och ser det som en naturlig del att ge service till kunder och medarbetare.
Vi erbjuder
.En modern digital arbetsmiljö med många funktioner och all internkommunikation samlad i Microsoft 365.
.Kompetensutveckling – för att vi ska kunna ligga i framkant är det absolut nödvändigt att våra medarbetare kontinuerligt får ny kunskap. Därför är vi lyhörda för önskemål om utbildningar och här finns möjlighet att få utvecklas.
.Föräldravänlig arbetsplats – genom en flexibel inställning vill vi göra det lättare för dig att kombinera arbetet med att vara förälder.
.Friskvårdstimme och friskvårdsbidrag.
Urval och kallelse till intervju kan komma att ske löpande under annonseringstiden.
Lön och övriga anställningsvillkor överenskommes i samband med anställning.
Kontaktinformation
Christian Ferm, VA chef, 010-251 53 07
Henrik Ingvarsson, Facklig representant Vision, 010-251 53 33
Patrik Bergman, Facklig representant Sveriges Ingenjörer, 010-251 53 35
Arbetsplats
Ringvägen 2
84280 Sveg
Vatten och miljöresurs ser till att du varje dag får friskt dricksvatten i din kran och en ren närmiljö. Vi arbetar för att din vardag ska fungera här och nu, och för att naturens resurser ska räcka. Vi finns till för att även framtida generation ska kunna njuta av fjällen, vattendragen, skogen och marken.
Bolaget ägs av Bergs, Bräcke och Härjedalens kommuner. Vi ansvarar för driften av ägarkommunernas vatten- och avloppsförsörjning, att producera och distribuera dricksvatten samt ta om hand och rena avloppsvatten. Bolaget ansvarar även för kommunernas avfallshantering att samla in och hantera avfall och slam. Totalt är vi ca 95 medarbetare och med en omsättning på 250 miljoner kronor.
Vi arbetar över ett stort geografiskt område och har kontor i Sveg, Hede, Funäsdalen, Svenstavik, Hackås, och Bräcke, vilket ger stora möjligheter att arbeta från olika orter.
Vill du vara med på vår resa i ett kommunalt bolag under utveckling och med stora projekt för framtiden? Brinner du för att hantera ärenden från början till slut med fokus på service?
Trivs du med att planera och samarbeta i olika sammanhang, är lösningsorienterad och får saker och ting gjorda? Då är du handläggaren inom vatten och avlopp som vi söker. Välkommen med din ansökan!
Arbetsuppgifter
Som handläggare arbetar du med inkomna ärenden, kontrollerar, bedömer och prioriterar löpande vad som ska göras tillsammans med verksamheten. I arbetsuppgifterna ingår handläggning av nyanslutningar, övertagande av gemensamhetsanläggningar, fastighetsavtal kopplade till utbyggnad, markförhandling, samt intresseanmälningar och informationsinsatser för framtida anslutningar inom projekt.
I rollen har du daglig kontakt med kunder, fastighetsägare, entreprenörer, företag och myndigheter där service är en naturlig och stor del av arbetet. Du samverkar internt inom avdelningen och med berörda kommuner. Du är delaktig och utvecklar rutiner och arbetssätt för rollen och bidrar till ständiga förbättringar.
Arbetsuppgifterna är varierande och förändras över tid utifrån avdelningens och projektets behov.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant gymnasieexamen eller annan likvärdig utbildning för rollen, samt erfarenhet av kommunal eller offentlig verksamhet. Vi ser att du har erfarenhet av motsvarande arbete med handläggning och god förmåga att kommunicera professionellt.
Kunskaper inom gällande lagar och förskrifter för VA-verksamhet, såsom lagen om allmänna vattentjänster, allmänna bestämmelser för vatten och avlopp samt konstruktion av kommunala taxor och avgifter, är meriterande. Systemkunskap och erfarenhet av EDP Future och VA-banken är också meriterande.
För att trivas och lyckas i rollen ser vi att följande kvalifikationer krävs:
- God förståelse för handläggning av ärenden i kommunal eller offentlig verksamhet, dess principer, metoder och dokumenthantering.
- God förståelse för att tolka och tillämpa gällande lagar och föreskrifter, som vattentjänstlagen, taxor och avgifter för vatten och avlopp.
- God vana att arbeta med kundkontakt, ärendebaserade uppgifter och verksamhetsfrågor.
- God vana av att kommunicera på svenska samt mycket goda kunskaper i skrift då rollen innebär hantering av ärenden och detaljerade kontraktsfrågor.
- Goda kunskaper i Office-paketet och Microsoft 365.
- B-körkort är ett krav då vi arbetar inom ett stort geografiskt område.
Personliga egenskaper
Som person är du självgående, ansvarstagande, servicemedveten och tycker om när ditt arbete ställer krav på struktur och noggrannhet. Du har god samarbetsförmåga, gillar att vara del av en händelsestyrd vardag och kan i perioder klara av ett högt tempo.
Ditt arbete genomsyras av ett analytiskt och pragmatiskt arbetssätt, med god kommunikativ förmåga och lyhördhet. Du är flexibel, prestigelös och lösningsfokuserad. Viktigt för oss är att du har ett intresse att arbeta i samverkan och bidra till resultat för helheten. Du är trygg och saklig och ser det som en naturlig del att ge service till kunder och medarbetare.
Vi erbjuder
.En modern digital arbetsmiljö med många funktioner och all internkommunikation samlad i Microsoft 365.
.Kompetensutveckling – för att vi ska kunna ligga i framkant är det absolut nödvändigt att våra medarbetare kontinuerligt får ny kunskap. Därför är vi lyhörda för önskemål om utbildningar och här finns möjlighet att få utvecklas.
.Föräldravänlig arbetsplats – genom en flexibel inställning vill vi göra det lättare för dig att kombinera arbetet med att vara förälder.
.Friskvårdstimme och friskvårdsbidrag.
Urval och kallelse till intervju kan komma att ske löpande under annonseringstiden.
Lön och övriga anställningsvillkor överenskommes i samband med anställning.
Kontaktinformation
Christian Ferm, VA chef, 010-251 53 07
Henrik Ingvarsson, Facklig representant Vision, 010-251 53 33
Patrik Bergman, Facklig representant Sveriges Ingenjörer, 010-251 53 35
Arbetsplats
Ringvägen 2
84280 Sveg