Publicerad: 2024-11-25
Ekonomihandläggare med fokus på redovisning (vikariat)
Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. Se vidare på www.si.seVi söker en vikarierande ekonomihandläggare till enheten för ekonomistyrning
Enheten uppdrag är att säkerställa SI:s processer för ekonomistyrning. Enheten ger ledningen förutsättningar att besluta samt följa upp verksamhet och resurser för att nå uppsatta mål. Enheten säkerställer att SI följer de ekonomiadministrativa regelverken i staten och lever upp till krav på en relevant intern kontroll. Enheten ansvarar även för att SI följer förvaltningsrättsliga regler och riktlinjer för upphandling vid köp av tjänster och varor.
Som ekonomihandläggare kommer du att ingå i ett team på tre personer. I teamet ingår en redovisningsansvarig tillika teamledare, en ekonomihandläggare med fokus på ekonomiadministration, och den tjänst som nu utlyses, ekonomihandläggare med fokus på redovisning. Löpande ekonomiadministrativt arbete är till stor del är outsourcat till Statens Servicecenter (SSC), vilket ökar enhetens möjligheter att möta behov och utveckla stöd till myndighetens chefer och medarbetare.
Arbetsuppgifter
Tjänsten innefattar arbetsuppgifter inom ekonomiområdet med löpande redovisning, avstämning av utfall mot lagd budget, rättningar, kalkylering samt ger råd och stöd i redovisningsfrågor. Arbetet utförs i stor utsträckning självständigt enligt myndighetens metoder och rutiner. I tjänsten ingår att vid behov vara delaktig i vidareutveckling av rutiner och processer.
Vi söker dig med goda kunskaper inom redovisning som kan ta tag i både mer kvalificerade uppgifter inom ekonomiområdet och löpande ekonomiadministrativa uppgifter som kontoavstämningar och rättningar, registervård och utbetalningar. Som ekonomihandläggare arbetar du huvudsakligen med:
• kontoavstämningar för att säkerställa god ekonomisk redovisning
• uppföljning av utfall mot lagd budget
• leverantörsreskontra; administration av leverantörsregistret i fakturasystemet, manuella utbetalningar samt stipendie- och bidragsutbetalningar
• kundreskontra; hantering av inbetalningar
• löpande stöd till verksamheten gällande frågor relaterat till punkterna ovan samt bevakning och hantering av ärenden som inkommer till SI:s ekonomifunktionsbrevlåda
Vi söker dig som har:
• eftergymnasial ekonomiutbildning eller motsvarande erfarenhet som bedöms likvärdig
• minst 3 års erfarenhet av att arbeta som ekonomihandläggare
• erfarenhet av att arbeta i ekonomisystem
• goda kunskaper i MS Excel (t ex pivottabeller, leta rad etc.)
• mycket goda kunskaper i svenska och förmåga att kommunicera obehindrat i tal och skrift
• grundläggande kunskaper i engelska
Det är dessutom meriterande om du har:
• erfarenhet av ekonomisystemet Unit4 ERP (Agresso)
• kunskaper i statlig redovisning och de förordningar som styr detta
Som person är du trygg med att ta ansvar i din yrkesroll. Du föredrar att arbeta i team och tycker det är roligt att ge stöd till verksamhetens chefer och medarbetare. Du är noggrann och analytisk i ditt arbete och håller tidsfrister. Som person är du också flexibel och serviceinriktad.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Varaktighet och tillträde
Anställningen är ett vikariat på ett år med tillträde 1 mars 2025.
Det finns möjlighet att arbeta hemifrån 2 dagar per vecka om arbetet tillåter.
Kontaktpersoner
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Maria Helmeborn eller teamledare Per Olsson. Fackliga ombud är Jan-Frederic Buss (Saco-S) och Katharina Holmén (ST). Samtliga nås på telefon 08-453 78 00.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2024-12-15. Bifoga endast CV och personligt brev i din ansökan. Övriga dokumentation begärs in vid behov. Vi använder oss av urvalsfrågor som del i vår urvalsprocess. Var noga med att dina svar speglar din kompetens och erfarenhet på ett korrekt sätt.
Varför jobba hos oss?
Vi erbjuder en arbetsplats som präglas av samarbete, nytänkande och förtroende. Vi är en innovativ och lyhörd myndighet där vi vågar testa nya saker och tar vara på erfarenheter och kompetenser. Vi har ett öppet förhållningssätt och genomsyras av en inkluderande attityd samt respekt för allas kompetens, åsikter och roller. Mångfald är en förutsättning för vårt uppdrag. Därtill erbjuder vi flexibla arbetstider, samt generösa friskvårdsförmåner och semestervillkor.
Enheten uppdrag är att säkerställa SI:s processer för ekonomistyrning. Enheten ger ledningen förutsättningar att besluta samt följa upp verksamhet och resurser för att nå uppsatta mål. Enheten säkerställer att SI följer de ekonomiadministrativa regelverken i staten och lever upp till krav på en relevant intern kontroll. Enheten ansvarar även för att SI följer förvaltningsrättsliga regler och riktlinjer för upphandling vid köp av tjänster och varor.
Som ekonomihandläggare kommer du att ingå i ett team på tre personer. I teamet ingår en redovisningsansvarig tillika teamledare, en ekonomihandläggare med fokus på ekonomiadministration, och den tjänst som nu utlyses, ekonomihandläggare med fokus på redovisning. Löpande ekonomiadministrativt arbete är till stor del är outsourcat till Statens Servicecenter (SSC), vilket ökar enhetens möjligheter att möta behov och utveckla stöd till myndighetens chefer och medarbetare.
Arbetsuppgifter
Tjänsten innefattar arbetsuppgifter inom ekonomiområdet med löpande redovisning, avstämning av utfall mot lagd budget, rättningar, kalkylering samt ger råd och stöd i redovisningsfrågor. Arbetet utförs i stor utsträckning självständigt enligt myndighetens metoder och rutiner. I tjänsten ingår att vid behov vara delaktig i vidareutveckling av rutiner och processer.
Vi söker dig med goda kunskaper inom redovisning som kan ta tag i både mer kvalificerade uppgifter inom ekonomiområdet och löpande ekonomiadministrativa uppgifter som kontoavstämningar och rättningar, registervård och utbetalningar. Som ekonomihandläggare arbetar du huvudsakligen med:
• kontoavstämningar för att säkerställa god ekonomisk redovisning
• uppföljning av utfall mot lagd budget
• leverantörsreskontra; administration av leverantörsregistret i fakturasystemet, manuella utbetalningar samt stipendie- och bidragsutbetalningar
• kundreskontra; hantering av inbetalningar
• löpande stöd till verksamheten gällande frågor relaterat till punkterna ovan samt bevakning och hantering av ärenden som inkommer till SI:s ekonomifunktionsbrevlåda
Vi söker dig som har:
• eftergymnasial ekonomiutbildning eller motsvarande erfarenhet som bedöms likvärdig
• minst 3 års erfarenhet av att arbeta som ekonomihandläggare
• erfarenhet av att arbeta i ekonomisystem
• goda kunskaper i MS Excel (t ex pivottabeller, leta rad etc.)
• mycket goda kunskaper i svenska och förmåga att kommunicera obehindrat i tal och skrift
• grundläggande kunskaper i engelska
Det är dessutom meriterande om du har:
• erfarenhet av ekonomisystemet Unit4 ERP (Agresso)
• kunskaper i statlig redovisning och de förordningar som styr detta
Som person är du trygg med att ta ansvar i din yrkesroll. Du föredrar att arbeta i team och tycker det är roligt att ge stöd till verksamhetens chefer och medarbetare. Du är noggrann och analytisk i ditt arbete och håller tidsfrister. Som person är du också flexibel och serviceinriktad.
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Varaktighet och tillträde
Anställningen är ett vikariat på ett år med tillträde 1 mars 2025.
Det finns möjlighet att arbeta hemifrån 2 dagar per vecka om arbetet tillåter.
Kontaktpersoner
Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Maria Helmeborn eller teamledare Per Olsson. Fackliga ombud är Jan-Frederic Buss (Saco-S) och Katharina Holmén (ST). Samtliga nås på telefon 08-453 78 00.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 2024-12-15. Bifoga endast CV och personligt brev i din ansökan. Övriga dokumentation begärs in vid behov. Vi använder oss av urvalsfrågor som del i vår urvalsprocess. Var noga med att dina svar speglar din kompetens och erfarenhet på ett korrekt sätt.
Varför jobba hos oss?
Vi erbjuder en arbetsplats som präglas av samarbete, nytänkande och förtroende. Vi är en innovativ och lyhörd myndighet där vi vågar testa nya saker och tar vara på erfarenheter och kompetenser. Vi har ett öppet förhållningssätt och genomsyras av en inkluderande attityd samt respekt för allas kompetens, åsikter och roller. Mångfald är en förutsättning för vårt uppdrag. Därtill erbjuder vi flexibla arbetstider, samt generösa friskvårdsförmåner och semestervillkor.