Publicerad: 2024-11-27
Kommunvägledare
Är du en driven, kommunikativ och serviceinriktad person som vill vara med och utveckla Gislaveds kommuns kontaktcenter? Då kanske du är den vi söker till rollen som kommunvägledare.
Arbetsbeskrivning
Som kommunvägledare har du i uppdrag att göra vardagen enklare för kommunens kunder; boende, besökare och näringsliv. Det sker i nära dialog med kollegor och chef. Kontaktcenter är en del av kommunens kommunikationsavdelningen och placerat på kommunstyrelseförvaltningen.
I kommunen finns det en väg in för att få hjälp och kontakt - kontaktcenter. Vi tar emot kunder via telefon, besök och digitala kanaler. Vårt uppdrag är att svara på frågor och handlägga vissa ärenden eller hantera delar av ärenden innan de skickas vidare till den förvaltning vi utför uppdraget åt.
- Har du ett genuint intresse av att hjälpa människor?
- Trivs du med att arbeta i ett högt tempo, självständigt så väl som i team?
- Har du förmågan att lyssna samtidigt som du söker information och vågar ställa lämpliga frågor?
- Är du noggrann, duktig på att dokumentera digitalt och har ett gott bemötande?
- Kan du leda dig själv och planera för dina arbetsuppgifter?
Då kanske du är vår nya kommunvägledare.
Arbetsuppgifter
Som kommunvägledare är du den första kontakten för kunden som ringer Gislaveds kommun, och en nyckelperson för att ge ett gott första intryck av kommunen. Du arbetar med att ge kvalificerad information, service, vägledning och rådgivning via telefon. Du hjälper till med allt från vatten och vägar till barnomsorg och sociala frågor. Det kräver att du är stresstålig och klarar en snabb växling mellan olika kunskapsområden. Blandningen av frågor gör dagarna väldigt varierade och du får en bred kunskap om kommunens verksamheter.
I arbetsuppgifterna ingår även att inhämta och sortera information i ett förberedelsearbete inför enklare handläggningsuppgifter. Alla ärenden som kommer in via kontaktcenter registrerar du i vårt kundtjänst- och ärendehanteringssystem.
Större delen av dagen jobbar du med att ge service via telefon med hjälp av den information som finns i våra system. Arbetstiden är vardagar 7.30-16.30. Under dagen är du schemalagd efter verksamhetens behov.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har minst en genomförd gymnasieutbildning med godkänd examen. Utbildning inom kommunikation är meriterande.
Dessutom har du:
- lätt för att samarbeta, samtidigt som du kan arbeta självständigt
- en vilja att utvecklas och förmågan att leda dig själv
- mycket god datorvana och kunskaper i informationssökning
- erfarenhet av att ha jobbat i något serviceyrke
- mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska, i både tal och skrift
- god förmåga att uttrycka dig i tal på engelska
Vi ser gärna att du har:
- arbetat i en kommun
- arbetat inom kontaktcenter/kundtjänst/besöksmottagning
- arbetat i ärende- och dokumenthanteringssystem, gärna Artvise
- arbetat i olika verksamhetssystem
- övriga språkkunskaper
Dina personliga egenskaper och erfarenheter är avgörande i rekryteringen och det krävs att du har en naturlig fallenhet för service, lätt för att samarbeta med andra, är flexibel och bidrar till en god arbetsmiljö. Som person är du initiativrik och lösningsinriktad, med inställningen att utveckla dig själv och arbetsuppgifterna. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar till kunden. För att lyckas i jobbet är det viktigt att du är duktig på att kommunicera i tal och skrift, samt har ett positivt och professionellt bemötande.
Ditt medarbetarskap är djupt förknippat med din förmåga att samarbeta och delta i din och verksamhetens utveckling. Hos oss innebär det att du har ett gott samarbete med chef och kollegor, både på den egna arbetsplatsen och i övriga kommunkoncernen. Du bemöter alla med hög servicenivå, vänlighet och hög kvalitet genom kund- och servicefokus. Du tar ansvar för att göra dig delaktig i verksamhetsfrågor och är lösningsorienterad.
Som medarbetare i Gislaveds kommun är du medskapare på din arbetsplats. Du ges möjlighet och förväntas att bidra till verksamhetens utveckling genom din kunskap och erfarenhet. Hos oss är respekt för olikheter och alla människors lika värde grundläggande
Urvalet i rekryteringen kommer att grunda sig på dina personliga egenskaper och att den samlade erfarenheten i teamet blir så bred som möjligt.
Tester används i rekryteringen.
Vill du vara en del av vårt team? Nu söker vi en vikarie under 9 månader. Tillträde snarast, enligt överenskommelse. Välkommen med din ansökan!
I Gislaveds kommun är heltid en rättighet och därför annonseras lediga tjänster* på heltid. När verksamheten kan tillgodose deltid är det givetvis en möjlighet. *tjänster som är kortare än 3 månader samt vissa befattningar kan undantas. Inför rekryteringsarbetet har Gislaveds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Arbetsbeskrivning
Som kommunvägledare har du i uppdrag att göra vardagen enklare för kommunens kunder; boende, besökare och näringsliv. Det sker i nära dialog med kollegor och chef. Kontaktcenter är en del av kommunens kommunikationsavdelningen och placerat på kommunstyrelseförvaltningen.
I kommunen finns det en väg in för att få hjälp och kontakt - kontaktcenter. Vi tar emot kunder via telefon, besök och digitala kanaler. Vårt uppdrag är att svara på frågor och handlägga vissa ärenden eller hantera delar av ärenden innan de skickas vidare till den förvaltning vi utför uppdraget åt.
- Har du ett genuint intresse av att hjälpa människor?
- Trivs du med att arbeta i ett högt tempo, självständigt så väl som i team?
- Har du förmågan att lyssna samtidigt som du söker information och vågar ställa lämpliga frågor?
- Är du noggrann, duktig på att dokumentera digitalt och har ett gott bemötande?
- Kan du leda dig själv och planera för dina arbetsuppgifter?
Då kanske du är vår nya kommunvägledare.
Arbetsuppgifter
Som kommunvägledare är du den första kontakten för kunden som ringer Gislaveds kommun, och en nyckelperson för att ge ett gott första intryck av kommunen. Du arbetar med att ge kvalificerad information, service, vägledning och rådgivning via telefon. Du hjälper till med allt från vatten och vägar till barnomsorg och sociala frågor. Det kräver att du är stresstålig och klarar en snabb växling mellan olika kunskapsområden. Blandningen av frågor gör dagarna väldigt varierade och du får en bred kunskap om kommunens verksamheter.
I arbetsuppgifterna ingår även att inhämta och sortera information i ett förberedelsearbete inför enklare handläggningsuppgifter. Alla ärenden som kommer in via kontaktcenter registrerar du i vårt kundtjänst- och ärendehanteringssystem.
Större delen av dagen jobbar du med att ge service via telefon med hjälp av den information som finns i våra system. Arbetstiden är vardagar 7.30-16.30. Under dagen är du schemalagd efter verksamhetens behov.
Kvalifikationer
Vi söker dig som har minst en genomförd gymnasieutbildning med godkänd examen. Utbildning inom kommunikation är meriterande.
Dessutom har du:
- lätt för att samarbeta, samtidigt som du kan arbeta självständigt
- en vilja att utvecklas och förmågan att leda dig själv
- mycket god datorvana och kunskaper i informationssökning
- erfarenhet av att ha jobbat i något serviceyrke
- mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska, i både tal och skrift
- god förmåga att uttrycka dig i tal på engelska
Vi ser gärna att du har:
- arbetat i en kommun
- arbetat inom kontaktcenter/kundtjänst/besöksmottagning
- arbetat i ärende- och dokumenthanteringssystem, gärna Artvise
- arbetat i olika verksamhetssystem
- övriga språkkunskaper
Dina personliga egenskaper och erfarenheter är avgörande i rekryteringen och det krävs att du har en naturlig fallenhet för service, lätt för att samarbeta med andra, är flexibel och bidrar till en god arbetsmiljö. Som person är du initiativrik och lösningsinriktad, med inställningen att utveckla dig själv och arbetsuppgifterna. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och anstränger dig för att leverera lösningar till kunden. För att lyckas i jobbet är det viktigt att du är duktig på att kommunicera i tal och skrift, samt har ett positivt och professionellt bemötande.
Ditt medarbetarskap är djupt förknippat med din förmåga att samarbeta och delta i din och verksamhetens utveckling. Hos oss innebär det att du har ett gott samarbete med chef och kollegor, både på den egna arbetsplatsen och i övriga kommunkoncernen. Du bemöter alla med hög servicenivå, vänlighet och hög kvalitet genom kund- och servicefokus. Du tar ansvar för att göra dig delaktig i verksamhetsfrågor och är lösningsorienterad.
Som medarbetare i Gislaveds kommun är du medskapare på din arbetsplats. Du ges möjlighet och förväntas att bidra till verksamhetens utveckling genom din kunskap och erfarenhet. Hos oss är respekt för olikheter och alla människors lika värde grundläggande
Urvalet i rekryteringen kommer att grunda sig på dina personliga egenskaper och att den samlade erfarenheten i teamet blir så bred som möjligt.
Tester används i rekryteringen.
Vill du vara en del av vårt team? Nu söker vi en vikarie under 9 månader. Tillträde snarast, enligt överenskommelse. Välkommen med din ansökan!
I Gislaveds kommun är heltid en rättighet och därför annonseras lediga tjänster* på heltid. När verksamheten kan tillgodose deltid är det givetvis en möjlighet. *tjänster som är kortare än 3 månader samt vissa befattningar kan undantas. Inför rekryteringsarbetet har Gislaveds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.