Publicerad: 2024-11-29
Socialsekreterare-ekonomiskt bistånd sökes till Aneby kommun
Aneby Kommun – En Arbetsgivare för Framtiden
Aneby kommun, en liten och gemytlig kommun belägen på det småländska höglandet, erbjuder en inspirerande arbetsmiljö där du som medarbetare får möjlighet att göra skillnad i människors liv. Vår vision, "Ett gott liv i en hållbar och växande kommun", genomsyrar allt vi gör. Vi värdesätter öppenhet, utveckling och ansvar, och strävar efter en arbetsplats där alla kan växa och trivas.
Myndighetsenheten i Aneby kommun består av tre olika grupper: gruppen vuxen, barn- och unga och bistånd. Vi arbetar nära varandra och samarbetar aktivt med bland annat Arbetsförmedlingen, vården, Försäkringskassa och Migrationsverket för att säkerställa god samordning och helhetssyn. Vi värnar om en positiv arbetsmiljö med fokus på gemenskap och arbetsglädje, inklusive flexibel arbetstid och möjlighet att arbeta hemifrån.
I vår lilla kommun är möjligheterna att påverka och vara delaktig i utvecklingen stora, vilket skapar en meningsfull arbetsmiljö.
Vi erbjuder:
Nya och moderna lokaler: Snart flyttar vi in i fräscha och trygga lokaler som främjar samarbete och arbetsmiljö.
En inkluderande arbetskultur: I arbetsgruppen är vi måna om varandra, har lätt till skratt och högt i tak, samt tar gemensamt ansvar för vårt uppdrag. Detta är vår styrka.
ARBETSUPPGIFTER
Då en av våra kollegor inom vuxenteamet valt att gå vidare till nya utmaningar, söker vi därför efter en ny kollega. Arbetsuppgifterna består av att utreda, handlägga och bedöma i ärenden främst inriktat mot ekonomiskt bistånd och integration, men även andra områden kan bli aktuella. Du fattar beslut enligt delegation och utövar myndighetsutövning enligt SOL. Du planerar, genomför och följer upp det egna arbetet utifrån lagstiftning, målsättningar, uppdrag och prioriterade områden genom att inhämta uppgifter, sammanställa, analysera och utvärdera olika handlingsalternativ samt göra en bedömning som utmynnar i förslag om åtgärd/beslut. Arbetsuppgifterna inom integration innefattar bland annat mottagande av flyktingar, praktiskt stöd i samband med bosättning, hembesök, lotsa till rätt aktör/instans i samhället samt ge pedagogiskt stöd så att den nyanlända blir en självständig medborgare. Du kommer också vara delaktig i utvecklings- och kvalitetsarbete samt bidrar till en fortsatt god arbetsmiljö.
Aneby kommun är en liten kommun, vilket har många fördelar men också utmaningar. I en mindre kommun kan ansvarsområden och arbetsuppgifter inte alltid delas av flera. Av den anledningen är horisontellt arbete och samarbete en förutsättning. Arbetar vi tillsammans, blir vi effektiva och når genom det resultat, trots vår litenhet.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. B-körkort är ett krav.
Det är fördelaktigt om du har erfarenhet från tidigare arbete inom ekonomiskt bistånd. Har du erfarenhet från annan typ av myndighetsutövning, socialt arbete eller arbete med arbetsmarknadsfrågor så är det också meriterande.
För att lyckas i rollen som socialsekreterare är det bra om du har kunskap om för området gällande lagstiftningar, förordningar och föreskrifter samt om utredning och handläggning av ärenden och insatser.
Vi söker dig som tar ansvar för dina arbetsuppgifter genom att planera, organisera och prioritera samt tar initiativ för att uppnå resultat. Som person är du lugn och stabil och fokuserar på rätt saker och förblir motiverad tills resultat är uppnådda. Vidare arbetar du bra med andra människor genom att lyssna och kommunicera på ett konstruktivt sätt och genom att du anpassar sättet du förmedlar din kunskap beroende på vem som är mottagare. Du kan snabbt ändra ditt synssätt och har lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter för att hitta de individuellt rätta lösningarna.
ÖVRIGT
Eventuell kontakt från rekryteringsföretag och säljare undanbedes.
Aneby kommun, en liten och gemytlig kommun belägen på det småländska höglandet, erbjuder en inspirerande arbetsmiljö där du som medarbetare får möjlighet att göra skillnad i människors liv. Vår vision, "Ett gott liv i en hållbar och växande kommun", genomsyrar allt vi gör. Vi värdesätter öppenhet, utveckling och ansvar, och strävar efter en arbetsplats där alla kan växa och trivas.
Myndighetsenheten i Aneby kommun består av tre olika grupper: gruppen vuxen, barn- och unga och bistånd. Vi arbetar nära varandra och samarbetar aktivt med bland annat Arbetsförmedlingen, vården, Försäkringskassa och Migrationsverket för att säkerställa god samordning och helhetssyn. Vi värnar om en positiv arbetsmiljö med fokus på gemenskap och arbetsglädje, inklusive flexibel arbetstid och möjlighet att arbeta hemifrån.
I vår lilla kommun är möjligheterna att påverka och vara delaktig i utvecklingen stora, vilket skapar en meningsfull arbetsmiljö.
Vi erbjuder:
Nya och moderna lokaler: Snart flyttar vi in i fräscha och trygga lokaler som främjar samarbete och arbetsmiljö.
En inkluderande arbetskultur: I arbetsgruppen är vi måna om varandra, har lätt till skratt och högt i tak, samt tar gemensamt ansvar för vårt uppdrag. Detta är vår styrka.
ARBETSUPPGIFTER
Då en av våra kollegor inom vuxenteamet valt att gå vidare till nya utmaningar, söker vi därför efter en ny kollega. Arbetsuppgifterna består av att utreda, handlägga och bedöma i ärenden främst inriktat mot ekonomiskt bistånd och integration, men även andra områden kan bli aktuella. Du fattar beslut enligt delegation och utövar myndighetsutövning enligt SOL. Du planerar, genomför och följer upp det egna arbetet utifrån lagstiftning, målsättningar, uppdrag och prioriterade områden genom att inhämta uppgifter, sammanställa, analysera och utvärdera olika handlingsalternativ samt göra en bedömning som utmynnar i förslag om åtgärd/beslut. Arbetsuppgifterna inom integration innefattar bland annat mottagande av flyktingar, praktiskt stöd i samband med bosättning, hembesök, lotsa till rätt aktör/instans i samhället samt ge pedagogiskt stöd så att den nyanlända blir en självständig medborgare. Du kommer också vara delaktig i utvecklings- och kvalitetsarbete samt bidrar till en fortsatt god arbetsmiljö.
Aneby kommun är en liten kommun, vilket har många fördelar men också utmaningar. I en mindre kommun kan ansvarsområden och arbetsuppgifter inte alltid delas av flera. Av den anledningen är horisontellt arbete och samarbete en förutsättning. Arbetar vi tillsammans, blir vi effektiva och når genom det resultat, trots vår litenhet.
KVALIFIKATIONER
Vi söker dig som har socionomexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. B-körkort är ett krav.
Det är fördelaktigt om du har erfarenhet från tidigare arbete inom ekonomiskt bistånd. Har du erfarenhet från annan typ av myndighetsutövning, socialt arbete eller arbete med arbetsmarknadsfrågor så är det också meriterande.
För att lyckas i rollen som socialsekreterare är det bra om du har kunskap om för området gällande lagstiftningar, förordningar och föreskrifter samt om utredning och handläggning av ärenden och insatser.
Vi söker dig som tar ansvar för dina arbetsuppgifter genom att planera, organisera och prioritera samt tar initiativ för att uppnå resultat. Som person är du lugn och stabil och fokuserar på rätt saker och förblir motiverad tills resultat är uppnådda. Vidare arbetar du bra med andra människor genom att lyssna och kommunicera på ett konstruktivt sätt och genom att du anpassar sättet du förmedlar din kunskap beroende på vem som är mottagare. Du kan snabbt ändra ditt synssätt och har lätt att anpassa dig till ändrade omständigheter för att hitta de individuellt rätta lösningarna.
ÖVRIGT
Eventuell kontakt från rekryteringsföretag och säljare undanbedes.