Publicerad: 2024-11-29
Nu söker vi en familjehemssekreterare!
Eksjö kommun är en trygg och levande kommun som välkomnar alla. Här finns stad och landsbygd med både historia och framåtanda. Här verkar den lilla entreprenören och de stora företagarna. Här finns en närhet som ger möjlighet till en meningsfull fritid. Kommunen är en av de största arbetsgivarna och med din hjälp vill vi att våra invånare ska kunna leva ett gott liv. Det når vi genom att samarbeta, arbeta hållbart och ta vara på din kompetens och ditt engagemang.
ARBETSUPPGIFTER
På enheten bildar socialsekreterare med inriktning placering respektive utredning två mindre grupper som arbetsleds av varsin förste socialsekreterare. Du som familjehemssekreterare kommer att ha din huvudsakliga tillhörighet i placeringsgrupp där du får två erfarna kollegor i samma roll.
På enheten finns även en gemensam mottagningsgrupp som tar emot ansökningar och anmälningar rörande både barn och unga och vuxna inom områdena missbruk, socialpsykiatri och våld i nära relationer. Även denna grupp arbetsleds av en förste socialsekreterare.
Samtliga smågrupper som utgör barn och unga-enheten har ett nära samarbete med en gemensam chef.
Som familjehemssekreterare arbetar du självständigt och planerar ditt arbete med dina närmsta kollegor.
Vi har avtal med Familjehemsresursen som är en länsgemensam verksamhet och hjälper oss att rekrytera familjehem.
Utredning av familjehemmen sker enligt metoden En varaktig relation och handledning utifrån ICDP (Vägledande samspel) som syftar till att stärka och upprätthålla kvalitén på samspel mellan omsorgsgivare och omsorgstagare.
I din roll som familjehemssekreterare ansvarar du för att matcha, utreda, stödja och utbilda familjehem och jourhem. Du arbetar i team med barnets socialsekreterare och vägleder familjehemmet på ett sätt som tillförsäkrar barnet en trygg och säker vård. Du ansvarar för frågor som rör ersättning, arvoden, avtalsskrivning och följer upp hur uppdraget fungerar för familjehemmen. En stor del av uppdraget består av stöttning och handledning, både enskilt och i grupp. Då barn och unga är placerade i hela landet förekommer resor i hög utsträckning.
KVALIFIKATIONER
För att trivas i rollen som familjehemssekreterare bör du vara emotionellt stabil, relationsskapande och ha en personlig mognad. Socionomexamen är ett krav och vidare kunskaper inom BBIC, familjehemsarbete och ICDP är meriterande.
Arbetet är mångfacetterat med ett stundtals högt tempo som ställer krav på ett strukturerat och flexibelt arbetssätt. Att ha uppdrag som familjehem är både givande och utmanande, och som familjehemssekreterare följer du familjehemmen i vardagens olika skeenden. Det är viktigt att du ser helheten i olika sammanhang, möter krävande situationer med ett lugn och arbetar lösningsfokuserat.
Då gruppen utför arbetet med stöd av varandra förutsätts att du både kan lyssna in andra samt vara del i att vägleda kollegor.
Vi förutsätter att du är en positiv person som bidrar till ett gott arbetsklimat!
Skallkrav:
Socionomexamen
B-körkort
ÖVRIGT
Om du är den vi söker och du tycker att tjänsten är intressant, så ser vi fram emot din ansökan. Du ansöker lättast via länken i annonsen.
Blir du kallad till intervju behöver du kunna styrka din identitet på något av följande tre sätt:
- Pass
- Nationellt ID-kort som visar medborgarskap
- ID-kort kombinerat med personbevis där
medborgarskapet framgår.
Är du medborgare i land utanför EU/EES behöver du även visa upp ett giltigt uppehållstillstånd och/eller arbetstillstånd i Sverige
Eksjö kommun har före annonsering redan gjort val av annonseringskanaler och undanber oss därför kontakt från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare.
ARBETSUPPGIFTER
På enheten bildar socialsekreterare med inriktning placering respektive utredning två mindre grupper som arbetsleds av varsin förste socialsekreterare. Du som familjehemssekreterare kommer att ha din huvudsakliga tillhörighet i placeringsgrupp där du får två erfarna kollegor i samma roll.
På enheten finns även en gemensam mottagningsgrupp som tar emot ansökningar och anmälningar rörande både barn och unga och vuxna inom områdena missbruk, socialpsykiatri och våld i nära relationer. Även denna grupp arbetsleds av en förste socialsekreterare.
Samtliga smågrupper som utgör barn och unga-enheten har ett nära samarbete med en gemensam chef.
Som familjehemssekreterare arbetar du självständigt och planerar ditt arbete med dina närmsta kollegor.
Vi har avtal med Familjehemsresursen som är en länsgemensam verksamhet och hjälper oss att rekrytera familjehem.
Utredning av familjehemmen sker enligt metoden En varaktig relation och handledning utifrån ICDP (Vägledande samspel) som syftar till att stärka och upprätthålla kvalitén på samspel mellan omsorgsgivare och omsorgstagare.
I din roll som familjehemssekreterare ansvarar du för att matcha, utreda, stödja och utbilda familjehem och jourhem. Du arbetar i team med barnets socialsekreterare och vägleder familjehemmet på ett sätt som tillförsäkrar barnet en trygg och säker vård. Du ansvarar för frågor som rör ersättning, arvoden, avtalsskrivning och följer upp hur uppdraget fungerar för familjehemmen. En stor del av uppdraget består av stöttning och handledning, både enskilt och i grupp. Då barn och unga är placerade i hela landet förekommer resor i hög utsträckning.
KVALIFIKATIONER
För att trivas i rollen som familjehemssekreterare bör du vara emotionellt stabil, relationsskapande och ha en personlig mognad. Socionomexamen är ett krav och vidare kunskaper inom BBIC, familjehemsarbete och ICDP är meriterande.
Arbetet är mångfacetterat med ett stundtals högt tempo som ställer krav på ett strukturerat och flexibelt arbetssätt. Att ha uppdrag som familjehem är både givande och utmanande, och som familjehemssekreterare följer du familjehemmen i vardagens olika skeenden. Det är viktigt att du ser helheten i olika sammanhang, möter krävande situationer med ett lugn och arbetar lösningsfokuserat.
Då gruppen utför arbetet med stöd av varandra förutsätts att du både kan lyssna in andra samt vara del i att vägleda kollegor.
Vi förutsätter att du är en positiv person som bidrar till ett gott arbetsklimat!
Skallkrav:
Socionomexamen
B-körkort
ÖVRIGT
Om du är den vi söker och du tycker att tjänsten är intressant, så ser vi fram emot din ansökan. Du ansöker lättast via länken i annonsen.
Blir du kallad till intervju behöver du kunna styrka din identitet på något av följande tre sätt:
- Pass
- Nationellt ID-kort som visar medborgarskap
- ID-kort kombinerat med personbevis där
medborgarskapet framgår.
Är du medborgare i land utanför EU/EES behöver du även visa upp ett giltigt uppehållstillstånd och/eller arbetstillstånd i Sverige
Eksjö kommun har före annonsering redan gjort val av annonseringskanaler och undanber oss därför kontakt från rekryteringsfirmor och annonsförsäljare.