Publicerad: 2024-12-06
Försäkringsutredare inom Omvårdnadsbidrag och Merkostnadsersättning i Gävle
Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför sätter vi oss in i varje ärende, följer lagar och regler, informerar och vägleder, bryr oss och visar omtanke. Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar. Välkommen till Försäkringskassan.
Du blir en del av ett team som arbetar tillsammans mot gemensamt uppsatta mål. Här värdesätts din förmåga att arbeta strukturerat och effektivt för att driva ditt arbete framåt.
Utredningar, analyser och kundkontakt
Som försäkringsutredare är du medarbetare i staten med uppdraget att utreda så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. När du arbetar med omvårdnadsbidrag har du kontakt med föräldrar som har barn med behov av särskild vård på grund av en sjukdom eller funktionsnedsättning. I ditt arbete inom merkostnadsersättning har du kontakt med personer som exempelvis kan behöva hjälp med merkostnader för den dagliga livsföringen på grund av funktionsnedsättning. I arbetet gör du bedömningar genom kvalificerade utredningar och analyser av underlag, framförallt läkarutlåtanden. Du lägger därefter fram förslag till beslut som tas av särskilt utsedda beslutsfattare. Kontakten med individerna sker via telefon och skriftligt. Du inhämtar information och samarbetar med bland annat hälso- och sjukvården och kommunen. Som försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har ett högt säkerhetsmedvetande.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
• har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
• har god förmåga att använda datorn som arbetsverktyg.
Det är meriterande om du
• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkat individer
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer
• har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar
• har erfarenhet av arbete med kundmöten via telefon
• har arbetat med ekonomiska beräkningar
• har arbetat i en målstyrd verksamhet.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett flertal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Gävle.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Chef: Nils Fridell, 010-111 25 59 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Hanna Granvik, hanna.granvik@forsakringskassan.se, 010-113 45 09 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Åsa Malm, 010-118 31 38, Saco-S: Annie Myhr, 010-112 38 14, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 5 januari 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
Du blir en del av ett team som arbetar tillsammans mot gemensamt uppsatta mål. Här värdesätts din förmåga att arbeta strukturerat och effektivt för att driva ditt arbete framåt.
Utredningar, analyser och kundkontakt
Som försäkringsutredare är du medarbetare i staten med uppdraget att utreda så att rätt person får rätt ersättning i rätt tid. När du arbetar med omvårdnadsbidrag har du kontakt med föräldrar som har barn med behov av särskild vård på grund av en sjukdom eller funktionsnedsättning. I ditt arbete inom merkostnadsersättning har du kontakt med personer som exempelvis kan behöva hjälp med merkostnader för den dagliga livsföringen på grund av funktionsnedsättning. I arbetet gör du bedömningar genom kvalificerade utredningar och analyser av underlag, framförallt läkarutlåtanden. Du lägger därefter fram förslag till beslut som tas av särskilt utsedda beslutsfattare. Kontakten med individerna sker via telefon och skriftligt. Du inhämtar information och samarbetar med bland annat hälso- och sjukvården och kommunen. Som försäkringsutredare hanterar du sekretessbelagda uppgifter vilket ställer högre krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har ett högt säkerhetsmedvetande.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
• har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• är trygg och förtroendeingivande, även i belastade situationer
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har god kommunikativ förmåga, i både tal och skrift
• har god förmåga att använda datorn som arbetsverktyg.
Det är meriterande om du
• har arbetat med utredningar och fattat beslut som påverkat individer
• har goda kunskaper om hur man professionellt möter människor i olika livssituationer
• har kunskaper om olika typer av funktionsnedsättningar
• har erfarenhet av arbete med kundmöten via telefon
• har arbetat med ekonomiska beräkningar
• har arbetat i en målstyrd verksamhet.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Ett flertal tjänster, tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. I enlighet med Försäkringskassans riktlinje för säkerhet genomförs bakgrundskontroller i denna rekrytering. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsort: Gävle.
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Chef: Nils Fridell, 010-111 25 59 (för frågor om tjänsten). HR-specialist: Hanna Granvik, hanna.granvik@forsakringskassan.se, 010-113 45 09 (för frågor om rekryteringsprocessen). ST: Åsa Malm, 010-118 31 38, Saco-S: Annie Myhr, 010-112 38 14, Seko: Eliza Grundström, 010-115 34 02.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast 5 januari 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.