Publicerad: 2024-12-04
Sekretesshandläggare
Har du tidigare erfarenhet av offentlighets- och sekretesslagstiftningen? Är du serviceinriktad, professionell och har god samarbetsförmåga? Säkerhetspolisen söker nu en strukturerad och driven handläggare för sekretessbedömning och utlämnade av allmän handling. Du kan vara den vi söker. Välkommen med din ansökan!
Tillsammans skyddar vi Sverige.
Ort: Stockholm
Sista ansökningsdag: 2025-01-08
Referensnummer: 2024-25224
Det här är ditt uppdrag
Handlingsoffentligheten är en grundpelare i vår grundlagsskyddade offentlighetsprincip. Utgångspunkten är att alla människor i vårt samhälle ska ha insyn i det arbete som myndigheter och valda församlingar utför och en begäran om utlämnande av allmän handling ska hanteras rättssäkert och skyndsamt. På Säkerhetspolisen är detta uppdrag centraliserat och sträcker sig över samtliga av myndighetens verksamhetsområden.
I rollen som sekretesshandläggare arbetar du med handläggning och sekretessbedömning av begäran om utlämnande av allmän handling. Uppdraget är varierande och dina arbetsuppgifter innefattar bland annat mottagande av begäran, genomgång av underlag, beredning av sammanställt material inför beslut, juridisk sekretessbedömning samt svar på begäran.
Du arbetar i en verksamhet som är välfungerande, rättssäker och effektiv med en välorganiserad handläggning som ger goda förutsättningar för att myndigheten ska kunna uppfylla lagstiftningens högt ställda krav på skyndsamhet.
Du handlägger i nära samarbete med myndighetens jurister, för vilka ärenden föredras och som sedan fattar myndighetsbeslut. Därtill samråder du med andra myndigheter vid sekretessgranskning när det gäller handlingar som är upprättade vid dessa myndigheter.
Din placering är på huvudkontoret i Solna. Resor inom Sverige kan förekomma.
De här kvalifikationerna söker vi hos dig
- Eftergymnasial utbildning inom juridik eller motsvarande som kan bedömas likvärdigt
- Minst två års erfarenhet av att arbeta med sekretessbelagd information och utlämnande av allmän handling
- Erfarenhet av arbete inom offentlig myndighet och med offentlighets- och sekretesslagstiftning
- Mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift
- God förmåga att kommunicera på engelska i tal och skrift
Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Kan du bidra med något eller flera av följande är det meriterande:
- Erfarenhet av utbildning och informationsspridning
- Erfarenhet från annan brottsbekämpande eller rättsvårdande verksamhet
- God datorvana samt erfarenhet av ärendehanteringssystem
Det här är kollegan vi söker
För att passa i rollen som sekretesshandläggare är du noggrann, uthållig och trivs med att arbeta rutinmässigt. Vi ser även att du är initiativrik och självgående vilket gör det möjligt för dig att hantera en stor variation av ärenden. Inflödet av ärenden som behöver behandlas skyndsamt är regelbundet och det är av stor vikt att du är strukturerad och planerar ditt arbete väl, även under hög arbetsbelastning. Att vara flexibel och växla i tempo faller sig naturligt för dig och du kan skifta mellan planerad och händelsestyrd verksamhet när situationen kräver det.
I ditt arbete har du många kontaktytor inom och utanför myndigheten och det är därför av vikt att du är serviceinriktad, förtroendeingivande och professionell med en god samarbetsförmåga samt förmåga att skapa och upprätthålla förtroendefulla kontakter.
Vidare är du väl insatt i och har ett genuint intresse för offentlighets- och sekretesslagstiftning och genom omvärldsbevakning håller du dig uppdaterad på förändringar inom området.
Säkerhetspolisen ställer höga krav på säkerhet och sekretess, därför förutsätter vi att du har ett högt säkerhetsmedvetande.
Anställningsvillkor
Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs också godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
På vår hemsida, www.sakerhetspolisen.se, kan du läsa mer om hur det är att arbeta hos oss samt om våra förmåner.
Så tar du kontakt med oss
Du är välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 72 22. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.
Så ansöker du
Ansökan sker via vår hemsida, www.sakerhetspolisen.se
Ansökan ska ha kommit in senast 2024-01-08.
I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och eventuella meriter. Beskriv också hur dina personliga egenskaper bidrar i rollen.
Urval och intervjuer kommer ske löpande.
Övrig information
Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Det beror på att vi har tjänster som omfattas av sekretess.
I våra rekryteringar använder vi arbetspsykologiska tester.
Vi har redan gjort våra val av annonskanaler. Vi undanber oss därför samtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.