Publicerad: 2024-12-09
Redaktör för sociala medier
Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling.
Har du tidigare erfarenhet av kommunikation via sociala medier i din yrkesroll? Vill du utveckla myndighetens arbete med nyhetsgrafik, infografik och visualisering av fakta och budskap? Då har du möjlighet att använda och utveckla din kompetens hos oss!
Vad ska du jobba med?
Vi söker dig som kan arbeta med vår kommunikation i sociala medier, och som kan hjälpa oss att utveckla vårt arbete med nyhetsgrafik, infografik och visualisering av fakta och budskap.
Som vikarierande redaktör för sociala medier kommer du att:
• Planera, förbereda och göra inlägg i sociala medier.
• Följa upp och utvärdera insatserna, kvantitativt och kvalitativt.
• Vid behov hjälpa till att moderera kommentarsfälten.
• Ta fram grafik till inlägg i sociala medier, och vid behov också nyhetsgrafik för att komplettera exempelvis pressmeddelanden.
• Samordna och sammankalla arbetsgruppen för sociala medier.
Även andra arbetsuppgifter ingår i yrkesrollen.
Vem söker vi?
Krav för anställningen:
• Utbildning/examen inom journalistik, kommunikations- och medievetenskap, grafisk design eller annan utbildning eller yrkeserfarenhet som myndigheten bedömer som likvärdig.
Utöver det ser vi dessa kompetenser, förmågor och erfarenheter som viktiga för att du ska trivas hos oss:
Mycket stor vikt läggs vid:
• Personliga egenskaper som att du har en god samarbetsförmåga, är ansvarstagande samt är resultatinriktad. Du har ett helhetsperspektiv och ett gott bemötande.
• En god språklig förmåga, och en förmåga att formulera enkla och tydliga budskap.
• Tidigare erfarenhet av kommunikation via sociala medier i din yrkesroll.
• Tidigare erfarenhet av att producera infografik eller nyhetsgrafik, även i animerad form.
Stor vikt läggs vid:
• Erfarenhet av att filma och redigera rörligt material, som korta videoklipp.
• Kunskap om sociala medier, inklusive utvecklingen på området.
• Erfarenhet av omvärldsbevakning via sociala medier.
Vikt läggs vid:
• Erfarenhet av att målgruppsanpassa budskap.
• Kunskap om och erfarenhet av att hantera falsk information och ryktesspridning i sociala medier.
• Erfarenhet av kommunikation med allmänheten.
• Erfarenhet av att använda annonseringsverktyg för Meta och Linkedin.
• Kunskap i Adobepaketet, med program som Illustrator och Indesign.
Vad gör enheten?
Enheten för redaktionellt innehåll och press ansvarar för mediearbete samt interna och externa nyheter, pressmeddelanden, nyhetsbrev, omvärldsbevakning, sociala medier och kris-, risk- och utbrottskommunikation för interna och externa målgrupper. Vi har presstjänst i beredskap dygnet runt.
Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten?
Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund.
Medarbetarskap och kultur på Folkhälsomyndigheten
Om anställningen
Du kommer att anställas som utredare med placering på vårt kontor i Solna eller Östersund. Befattningen är ett vikariat på heltid till och med 2026-02-28. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse.
Som anställd vid Folkhälsomyndigheten kan du komma att bli krigsplacerad. Vissa tjänster är placerade i säkerhetsklass där svenskt medborgarskap kan vara ett krav. Säkerhetsprövning kommer då genomföras i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585).
På myndigheten kan det finnas möjlighet att teckna överenskommelse om distansarbete upp till 40 procent av din arbetstid.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Sara Rörbecker, telefon 010- 205 20 76.
Fackliga företrädare är för SACO Sandra Wåger, telefon 010-205 25 41, och för OFR/S Jessika Spångberg, telefon 010-205 29 22.
Vi vill uppmärksamma dig på att urval- och rekryteringsprocessen kan komma att förlängas under jul- och nyårsperioden på grund av helgdagar.
Läs mer om hur det är att jobba hos oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan till befattningen som redaktör hos oss!
Vi har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. I stället ansöker du med ditt CV och genom att besvara urvalsfrågor. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess. Arbetspsykologiska tester och arbetsprov kan komma att användas som en del i rekryteringsprocessen.
Vänligen ladda upp relevanta examensbevis i samband med din ansökan.
Läs i ansökningsformuläret hur du går tillväga om du har skyddade personuppgifter.
Ansök senast 2024-12-30 via myndighetens webbplats.
Arbetsgivarens diarienummer: 04816-2024-2.1.1
Har du tidigare erfarenhet av kommunikation via sociala medier i din yrkesroll? Vill du utveckla myndighetens arbete med nyhetsgrafik, infografik och visualisering av fakta och budskap? Då har du möjlighet att använda och utveckla din kompetens hos oss!
Vad ska du jobba med?
Vi söker dig som kan arbeta med vår kommunikation i sociala medier, och som kan hjälpa oss att utveckla vårt arbete med nyhetsgrafik, infografik och visualisering av fakta och budskap.
Som vikarierande redaktör för sociala medier kommer du att:
• Planera, förbereda och göra inlägg i sociala medier.
• Följa upp och utvärdera insatserna, kvantitativt och kvalitativt.
• Vid behov hjälpa till att moderera kommentarsfälten.
• Ta fram grafik till inlägg i sociala medier, och vid behov också nyhetsgrafik för att komplettera exempelvis pressmeddelanden.
• Samordna och sammankalla arbetsgruppen för sociala medier.
Även andra arbetsuppgifter ingår i yrkesrollen.
Vem söker vi?
Krav för anställningen:
• Utbildning/examen inom journalistik, kommunikations- och medievetenskap, grafisk design eller annan utbildning eller yrkeserfarenhet som myndigheten bedömer som likvärdig.
Utöver det ser vi dessa kompetenser, förmågor och erfarenheter som viktiga för att du ska trivas hos oss:
Mycket stor vikt läggs vid:
• Personliga egenskaper som att du har en god samarbetsförmåga, är ansvarstagande samt är resultatinriktad. Du har ett helhetsperspektiv och ett gott bemötande.
• En god språklig förmåga, och en förmåga att formulera enkla och tydliga budskap.
• Tidigare erfarenhet av kommunikation via sociala medier i din yrkesroll.
• Tidigare erfarenhet av att producera infografik eller nyhetsgrafik, även i animerad form.
Stor vikt läggs vid:
• Erfarenhet av att filma och redigera rörligt material, som korta videoklipp.
• Kunskap om sociala medier, inklusive utvecklingen på området.
• Erfarenhet av omvärldsbevakning via sociala medier.
Vikt läggs vid:
• Erfarenhet av att målgruppsanpassa budskap.
• Kunskap om och erfarenhet av att hantera falsk information och ryktesspridning i sociala medier.
• Erfarenhet av kommunikation med allmänheten.
• Erfarenhet av att använda annonseringsverktyg för Meta och Linkedin.
• Kunskap i Adobepaketet, med program som Illustrator och Indesign.
Vad gör enheten?
Enheten för redaktionellt innehåll och press ansvarar för mediearbete samt interna och externa nyheter, pressmeddelanden, nyhetsbrev, omvärldsbevakning, sociala medier och kris-, risk- och utbrottskommunikation för interna och externa målgrupper. Vi har presstjänst i beredskap dygnet runt.
Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten?
Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund.
Medarbetarskap och kultur på Folkhälsomyndigheten
Om anställningen
Du kommer att anställas som utredare med placering på vårt kontor i Solna eller Östersund. Befattningen är ett vikariat på heltid till och med 2026-02-28. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse.
Som anställd vid Folkhälsomyndigheten kan du komma att bli krigsplacerad. Vissa tjänster är placerade i säkerhetsklass där svenskt medborgarskap kan vara ett krav. Säkerhetsprövning kommer då genomföras i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585).
På myndigheten kan det finnas möjlighet att teckna överenskommelse om distansarbete upp till 40 procent av din arbetstid.
Är du intresserad?
Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Sara Rörbecker, telefon 010- 205 20 76.
Fackliga företrädare är för SACO Sandra Wåger, telefon 010-205 25 41, och för OFR/S Jessika Spångberg, telefon 010-205 29 22.
Vi vill uppmärksamma dig på att urval- och rekryteringsprocessen kan komma att förlängas under jul- och nyårsperioden på grund av helgdagar.
Läs mer om hur det är att jobba hos oss
Ansökan
Välkommen med din ansökan till befattningen som redaktör hos oss!
Vi har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. I stället ansöker du med ditt CV och genom att besvara urvalsfrågor. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess. Arbetspsykologiska tester och arbetsprov kan komma att användas som en del i rekryteringsprocessen.
Vänligen ladda upp relevanta examensbevis i samband med din ansökan.
Läs i ansökningsformuläret hur du går tillväga om du har skyddade personuppgifter.
Ansök senast 2024-12-30 via myndighetens webbplats.
Arbetsgivarens diarienummer: 04816-2024-2.1.1