Publicerad: 2024-12-13
Systemutvecklare till Personaldata i Sundsvall eller Östersund
Varje år fattar Försäkringskassan 24 miljoner beslut som påverkar människors liv och hela samhället. Vi betalar ut cirka 250 miljarder kronor varje år. Det är allas skattepengar vi har hand om. Det är ett stort ansvar. Därför tänker vi nytt och använder den senaste tekniken för att förenkla och förbättra, utveckla och leverera it-tjänsterna för den svenska socialförsäkringen. Välkommen till en av Sveriges största it-avdelningar.
På enheten Interna system arbetar vi med att utveckla och förvalta tekniska lösningar som stödjer Försäkringskassans interna användare. Vi ansvarar för en rad system inom områden som HR, arkivering och dokumenthantering. Enheten består av cirka 15 medarbetare, organiserade i två team som utvecklar och förvaltar våra system, samt flera erfarna projektledare.
Identitetshantering (IAM) Personaldata, PhenixID och Windows
Personaldata är hjärtat i Försäkringskassans administrativa infrastruktur och ett av våra mest centrala system. Det fungerar som ett informationsnav som sammanlänkar alla våra administrativa system och hanterar data om samtliga anställda i organisationen. Systemet är avgörande för att säkerställa att våra interna processer fungerar smidigt och effektivt.
Som systemutvecklare kommer du att vara en nyckelperson i arbetet med att vidareutveckla och förbättra Personaldata. Du arbetar i hela utvecklingskedjan – från att analysera krav och utveckla lösningar till att testa och förvalta systemet. Personaldata är byggt med PhenixID-produkterna PIP och PIM, och du kommer att bidra med din expertis för att optimera dessa lösningar.
En viktig del av rollen är det nära samarbetet med våra kravställande verksamheter. Här blir du en länk mellan teknik och verksamhet och tillsammans ser vi till att systemet möter verksamhetens behov och förväntningar.
Din insats är avgörande för att vi ska kunna fortsätta leverera högkvalitativa lösningar som stödjer Försäkringskassans arbete med att skapa trygghet och möjligheter för människor i Sverige.
Du kommer att arbeta med att konfigurera och optimera lösningar i våra befintliga system. Du kommer att ha en viktig roll i att samarbeta med våra kravställande verksamheter, främst HR-avdelningen, för att säkerställa att våra lösningar möter deras behov.
Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
• har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• kompetens och sakkunskap inom Identity och Access Management
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
• kommer med innovativa idéer och lösningar som främjar utveckling
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• har god kommunikativ förmåga
• har goda kunskaper i svenska, i tal och skrift.
Det är meriterande om du har
• Erfarenhet av framtagande, implementation, konfiguration, förvaltning och vidareutveckling av IAM-lösningar
• PhenixID Authentication Services
• PhenixID Identity Manager
• PhenixID Identity Provisioning
• Katalogtjänst LDAP X.500
• Apache Web Server och dess roll som säkerhetskomponent och trafikstyrning
• Kompetens och sakkunskap inom Identity och Access Management
• Erfarenhet som testledare
• Erfarenhet av scriptning eller enklare programmering.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Två tjänster tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning. För den här tjänsten krävs svenskt medborgarskap. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsorter: Sundsvall och Östersund
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Chef: Lars-Olof Svensson, 010-1187123. HR-specialist: Ahmad Mohsen, ahmad.mohsen@fk.se , 010 113 45 24 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackliga representanter är för ST Anna-Lena Bahadori Lundgren, Saco-S Per Sandemalm, Seko Eliza Grundström. Dessa nås via vår växel 08-786 90 00.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 12 januari 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
På enheten Interna system arbetar vi med att utveckla och förvalta tekniska lösningar som stödjer Försäkringskassans interna användare. Vi ansvarar för en rad system inom områden som HR, arkivering och dokumenthantering. Enheten består av cirka 15 medarbetare, organiserade i två team som utvecklar och förvaltar våra system, samt flera erfarna projektledare.
Identitetshantering (IAM) Personaldata, PhenixID och Windows
Personaldata är hjärtat i Försäkringskassans administrativa infrastruktur och ett av våra mest centrala system. Det fungerar som ett informationsnav som sammanlänkar alla våra administrativa system och hanterar data om samtliga anställda i organisationen. Systemet är avgörande för att säkerställa att våra interna processer fungerar smidigt och effektivt.
Som systemutvecklare kommer du att vara en nyckelperson i arbetet med att vidareutveckla och förbättra Personaldata. Du arbetar i hela utvecklingskedjan – från att analysera krav och utveckla lösningar till att testa och förvalta systemet. Personaldata är byggt med PhenixID-produkterna PIP och PIM, och du kommer att bidra med din expertis för att optimera dessa lösningar.
En viktig del av rollen är det nära samarbetet med våra kravställande verksamheter. Här blir du en länk mellan teknik och verksamhet och tillsammans ser vi till att systemet möter verksamhetens behov och förväntningar.
Din insats är avgörande för att vi ska kunna fortsätta leverera högkvalitativa lösningar som stödjer Försäkringskassans arbete med att skapa trygghet och möjligheter för människor i Sverige.
Du kommer att arbeta med att konfigurera och optimera lösningar i våra befintliga system. Du kommer att ha en viktig roll i att samarbeta med våra kravställande verksamheter, främst HR-avdelningen, för att säkerställa att våra lösningar möter deras behov.
Tjänsten innebär att du hanterar sekretessbelagda uppgifter vilket ställer höga krav på rätt hantering. Därför är det viktigt att du som ska arbeta hos oss har högt säkerhetsmedvetande.
Det är ett jobb för dig som vill vara med och ta ansvar.
Vi söker dig som
• har högskoleexamen eller erfarenheter och kvalifikationer som kan prövas likvärdiga
• kompetens och sakkunskap inom Identity och Access Management
• agerar på eget initiativ och tar ansvar för att nå goda resultat
• kommer med innovativa idéer och lösningar som främjar utveckling
• kan förstå och analysera komplexa frågor
• har ett systematiskt och noggrant arbetssätt
• samarbetar effektivt med andra för att nå gemensamma mål
• har god kommunikativ förmåga
• har goda kunskaper i svenska, i tal och skrift.
Det är meriterande om du har
• Erfarenhet av framtagande, implementation, konfiguration, förvaltning och vidareutveckling av IAM-lösningar
• PhenixID Authentication Services
• PhenixID Identity Manager
• PhenixID Identity Provisioning
• Katalogtjänst LDAP X.500
• Apache Web Server och dess roll som säkerhetskomponent och trafikstyrning
• Kompetens och sakkunskap inom Identity och Access Management
• Erfarenhet som testledare
• Erfarenhet av scriptning eller enklare programmering.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Övrigt
Två tjänster tillsvidare, heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Provanställning kan bli aktuellt. Försäkringskassan kan komma att göra viss ekonomisk personkontroll innan anställning. För den här tjänsten krävs svenskt medborgarskap. I den här rekryteringen kan arbetspsykologiska test användas som en del i urvalsarbetet. Placeringsorter: Sundsvall och Östersund
Vill du veta mer om Försäkringskassan som arbetsgivare? Besök fk.se/jobbahososs
Kontaktpersoner
Chef: Lars-Olof Svensson, 010-1187123. HR-specialist: Ahmad Mohsen, ahmad.mohsen@fk.se , 010 113 45 24 (för frågor om rekryteringsprocessen). Fackliga representanter är för ST Anna-Lena Bahadori Lundgren, Saco-S Per Sandemalm, Seko Eliza Grundström. Dessa nås via vår växel 08-786 90 00.
Ansökan
Välkommen med din ansökan senast den 12 januari 2025. Ladda gärna upp dina examensbevis, betyg och intyg i samband med din ansökan.
Har du skyddade personuppgifter eller ingen tillgång till bank-id kontaktar du den HR-specialist som finns namngiven i annonsen via telefon så får du hjälp med att skicka in din ansökan.